שאל את הרב

להאמין שיהיה טוב

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 01/08/20 22:38 יא באב התשפ

שאלה

איך בעצם אפשר להאמין שהכול מסתדר לטובה? איך אנחנו בעצם יודעים שמה שאנחנו עושים הוא בעצם הדרך הטובה לנו? שאנחנו הולכים בדרך הנכונה?

מרגיש לי שהחיים כל כך מסובכים בהמון דברים של כסף, ודאגות לאחרים, ועבודה, ולימודים, שבעצם אתה מפחד ללכת ולהגשים את עצמך מהפחד ליפול ולא להצליח. איך בעצם להאמין בעצמך שאתה מסוגל לעמוד בפניי כל המכשולים ולהגשים את החלום שלך?

תשובה

שלום וברכה,

בגמרא במסכת פסחים (דף נ"ד עמוד א') נאמר: "שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן תורה ותשובה וגן עדן וגיהנם וכסא הכבוד ובית המקדש ושמו של משיח".

מה המשמעות של הגמרא הזו? מה הכוונה שהדברים הללו נבראות לפני בריאת העולם?

אלא יש להבין שהכוונה היא ששבעה דברים אלו מהווים את התשתית של העולם. על בסיסם נברא העולם והם משמשים לו עקרונות מנחים.

אחד מהעקרונות המנחים שמופיע ברשימה ועליו מושתת העולם הוא התשובה. ומהי התשובה?

אם נסביר שהכוונה לחזרה בתשובה מחטאים, אז מה הכוונה בכך שזה נברא קודם בריאת העולם (הרי לא היו חטאים לפני בריאת העולם.....)?! - אלא הכוונה היא שהקב"ה הטביע בעולם את השאיפה להתעלות חזרה למקורו - לא-לוקים.

כלומר, במציאות, בעולם, ישנו "זרם רוחני" פנימי שמניע את העולם להתקדם לעבר כיוון מוגדר ומסויים והוא החיבור לא-לוקים.

מתוך כך נובעת האמונה שלנו שלא משנה מה יקרא, לא משנה מה עברנו ומה נעבור הכל יסתדר לטובה כחלק מתוכנית גדולה וכללית.

אבל כאן עולה השאלה, הרי אנחנו רואים בעינינו שיש אנשים הולכים אחרי הכסף, אחרי הכבוד. שיש אנשים שמוכנים לדרוך על אחרים כדי להתקדם ועוד כהנה וכהנה? - נכון, כאן נכנסת בחירתו החופשית של האדם לפעולה. אנחנו יכולים להיות חלק מאותו "זרם רוחני" כפי שכינינו אותו קודם או להתנגד לו. אנחנו יכולים לקדם ולהאיץ את התהליך של ההתקרבות של העולם לריבונו של עולם או להאט את התהליך. אבל בשום אופן אין לנו יכולת לעצור את התהליך.

העולם תמיד מתקדם ותמיד מתקן את עצמו ומתעלה.

כתבות נוספות