שאל את הרב

חוזר בתשובה ועצוב

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 04/08/19 22:36 ג באב התשעט

שאלה

שלום גדלתי במשפחה מסורתית דתית בגיל 18 19 הגעתי למכינה דתית ישיבתית התגייסתי לצבא חזרתי בשאלה אני מנסה לחזור בתשובה חזרתי לשמור שבת וכל הבסיס שמירת ברית תפילין לימוד תורה עצוב כי אני מרגיש כל כך מרוחק מ ה' לפעמים אני מרגישים נגיעות של חיבור ביני לבינו אני יודע שזה בגלל שחטאתי אני מרגיש כל כך בודד גם מבחנת אישה שחסר לי בגיל הזה ולפעמים יש לי מחשבה רעה שאומרת שזה לא מה שאתה צריך החזרה בתשובה אבל אני מקווה שזה היצר הרע מתעתע בי אמרתי לעצמי שאני לא אפסיק עד ש אמצא את ה' לא יודע להסביר תכאב שיש לי אולי תוכל לבנות לי מסלול חיים ללכת בו מודה לך

תשובה

שלום אח יקר.

יש לך מושג כמה הקב"ה שמח בך? כמה הוא אוהב אותך? הרי אם היית מתקן רק דבר אחד, זה היה דבר עצום וגדול, קל וחומר כשמדובר בכל הרשימה שתיארת לעיל. אין לקב"ה שמחה בעולם כמו השמחה שיש לו בבן כמוך ששב אליו מרחוק.

תראה מה הרמב"ם אומר בהלכות תשובה, פרק ז':

"ואל ידמה אדם בעל תשובה שהוא מרוחק ממעלת הצדיקים מפני העונות והחטאות שעשה. אין הדבר כן אלא אהוב ונחמד הוא לפני הבורא כאילו לא חטא מעולם. ולא עוד אלא ששכרו הרבה שהרי טעם טעם החטא ופירש ממנו וכבש יצרו. אמרו חכמים מקום שבעלי תשובה עומדין אין צדיקים גמורין יכולין לעמוד בו. כלומר מעלתן גדולה ממעלת אלו שלא חטאו מעולם מפני שהן כובשים יצרם יותר מהם:"

ובהמשך שם:

"התשובה מקרבת את הרחוקים. אמש היה זה שנאוי לפני המקום משוקץ ומרוחק ותועבה. והיום הוא אהוב ונחמד קרוב וידיד."

זה רמב"ם. זו הלכה. זו התורה.

זה אמנם דבר שכיח שבתהליך התשובה יש גם שלבים כאלה, אבל זה לא בגלל חסרונך, אלא בדיוק להיפך. בגלל שאתה עכשיו שייך לגודל ולאור ולקדושה, אז אתה יותר מבין ורואה את החסרונות מהעבר. אבל בדיוק על זה אתה צריך לשמוח מאוד, כי זה נובע מהבריאות שלך, שהרי פעם לא ראית במציאות ההיא בכלל בעיה.

כל המחשבות הללו ותחושת העצבות ותחושת הריחוק בגלל חטאי העבר, הם עבודה של היצר הרע. שעכשיו המשימה שלך העיקרית זה לנצח אותו.

תשנן שוב ושוב שאתה שווה המון. אתה אבן יקרה. בן מלך שעשוי מאבנים טובות. תספר לעצמך עוד ועוד כמה שה' אוהב אותך.

מעבר לכך, אני לא אבנה לך מסלול חיים, אבל נראה לי שמאוד מאוד כדאי לפעול כנגד תחושת הבדידות. כלומר, למצוא לך בית מדרש שיהיה לך טוב בתורה שבו ובאנשים שבו. אין כמו דבר כזה לחזק את האדם בשמחה בעבודת ה', שזה מה שאתה צריך עכשיו. מתוך כך, גם זה יכול לסייע בהמשך במציאת האשה המתאימה.

אם להתחבר לבית מדרש זה משום מה לא רלוונטי אליך, אני ממליץ לחפש בסביבה הקרובה רב או מישהו מבוגר ממך שקשור לתורה ולבקש ממנו ללמוד יחד. קשר כזה גם יכול לסייע מאוד.

בהצלחה רבה, אתה בדרך הנכונה.

כתבות נוספות