שאל את הרב

השלמה למניין כשאחד המתפללים נמצא בעזרת נשים

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 15/09/19 17:38 טו באלול התשעט

שאלה

שלום הרב ,

אם יש כמה אנשים שיושבים בעזרת נשים בתפילה, הם שומעים ועונים אמן בברכות, אבל לא רואים אותם והם לא רואים אותנו האם אפשר לחשב אותם כחלק מהמניין הכולל של העשרה?

תשובה

שלום וברכה,

אי אפשר לחשב אותו כמשלימים למניין אם הם אינם רואים את המתפללים.

להלן סיכום יפה מתוך הספר פניני הלכה:

"מניין הוא צירוף של עשרה יהודים זכרים שיש בהם דעת. וכדי שיצטרפו עליהם לשהות במקום אחד, אבל אם תשעה בבית הכנסת ואחד מחוץ לבית הכנסת או בחדר הסמוך לבית הכנסת – אינם מצטרפים למניין. ואם זה שמחוץ לבית הכנסת עומד ליד הדלת או החלון ומראה להם את פניו – לדעת רוב הפוסקים מצטרף למניין, מפני שקשר העין שביניהם מצרפם. ואין צריך שכולם יראוהו אלא די שמקצתם יוכלו לראותו. ויש אומרים שהראייה אינה יכולה לצרף למניין, ורק אם יכניס את ראשו לחלל החלון, יחשב כנמצא עמהם ויצטרף למניין. לכתחילה יש להחמיר, ובשעת הדחק כשאינו יכול להכנס פנימה, אפשר לסמוך על דעת רוב הפוסקים שמקילים לצרפו כשמראה להם את פניו.

מי שנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אף שאינו משלים למניין, אם כבר יש מניין בלעדיו, כשהוא מתפלל עמהם הוא נחשב כמתפלל במניין"

סיכום:

א) כאשר נמצא עמהם באותו מקום או שמראה להם את פניו (לרוב הפוסקים) - משלים למניין.

ב) הנמצא בחדר הטפל לבית הכנסת ואינו מראה את פניו למתפללים, אינו משלים למניין, אבל אם יש מניין בלעדיו הרי הוא נחשב כמתפלל במניין.

בברכה,

הלל

כתבות נוספות