שאל את הרב

הפחה בתפילין

הרב אלדד יונה הרב אלדד יונה 19/12/18 19:09 יא בטבת התשעט

שאלה

מה קורה אם אני מפיח בטעות עם תפילין וטלית באמצע תפילת שחרית בלי שהתכוונתי ואני לא משוקץ שצריך לעשות גדולים זה רק נפיחה שעברה יש משהו שצריך להגיד או זמן שצריך לחכות או משהו שצריך לעשות?

תשובה

שלום וברכה,

קודם כל, אם אדם יודע בודאות שלא יוכל להיזהר מהפחה אסור לו להניח תפילין עד שתעבור הבעייה.

כך כתב בשו"ע אורח חיים סימן ל"ח סעיף ב': "מי שברי לו (=ודאי לו) שאינו יכול להתפלל בלא הפחה מוטב שיעבור זמן התפלה ממה שיתפלל בלא גוף נקי. ואם יראה לו שיוכל להעמיד עצמו בגוף נקי בשעת קריאת שמע יניח תפילין בין אהבה לקריאת שמע ויברך".

כותב שם המשנה ברורה בסעיף קטן ז': "להתפלל — דוקא תפלה משום דהוא כעומד לפני המלך וגנאי הוא לעמוד להתפלל על דעת שיפסוק באמצע עד שיכלה הריח אבל ק"ש וברכותיה מותר אך בלי תפילין":

נעשה סדר בדברים:

א) אדם שאינו צריך לשירותים, אבל יודע בוודאות שיאלץ להפיח באמצע התפילה-

1) להתפלל קריאת שמע וברכותיה ושאר התפילה חוץ מעמידה מותר בלי תפילין, רק שברגע שהפיח יעצור עד שהריח יעבור, וימשיך אחר כך.

2) עמידה אסור להתפלל, אף בלי תפילין, אם ברור לו שלא יוכל להתאפק מלהפיח באמצע, שאין זו דרך ארץ להתחיל תפילה כשאתה יודע מראש שתצטרך להפסיקה כל רגע.

ב) אם יודע בוודאות שבזמן קריאת שמע יכול לשמור עצמו, יניח תפילין בברכה ממש לפני קריאת שמע, ויסירם מיד אחריה.

ג) אם אינו יודע בוודאות אם יפיח יתפלל ולא יפסיד תפילה בציבור, ואם הפיח יעצור תפילתו עד שיכלה הריח.

ד) נחלקו האחרונים אם יודע שיוכל לשמור עצמו מהפחה בזמן קריאת שמע אבל יצליח להסיר רק תפילין של ראש בזמן האם יניח או לא. מכל מקום, אם הוא מרגיש שהוא עומד להפיח, יסיר מיד את התפילין.

כתבות נוספות