שאל את הרב

בחירה חופשית בהתלבטויות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/06/19 23:28 י בסיון התשעט

שאלה

יש הרבה מצבים בחיים שנוצרות התלבטויות בין 2 דברים שכול אחד מהם יוביל אותנו לדבר שונה.

למשל: מקום לימודים, עבודה, איפה לעשות שירות וכדומה... ואפילו בדברים היותר קטנים.

השאלה שלי היא: איך יודעים מהו הדבר הכי נכון לבחור? והאם זה מה שיהיה הכי טוב לנו? והאם יש קשר בין השאלות הנ"ל לבין השגחה פרטית?

אשמח לקבל תשובה, תודה.

תשובה

שלום לך! מה שלומך?

שאלת שאלות ממש טובות. כמו שהסברת – אלו שאלות שאנו שואלים את עצמנו לעתים קרובות. יישר כוח ששאלת!

אין לנו איזה נביא או לפחות סוג של WAZE שיגיד לנו בכל התלבטות "בפנייה הבאה - פנה... " כך נגיע לבחירות הכי נכונות והכי טובות עבורנו. ובכלל, האם הקב"ה נמצא איתנו בכל התהליך הזה, או שהוא רק נותן "אישור" בסוף? נקווה שהקב"ה יעזור לנו להגיע יחד לתשובה הנכונה והמועילה ביותר.

החיים מלאים בהתמודדויות מול התלבטויות קטנות וגדולות. חלקן התת-מודע שלנו מכריע, כמו - האם לנשום עכשיו או לא? חלקן הן בחירות שקורות ליומיום – את מה לאכול? אבל חלקן אולי מכריעות את המשך חיינו כמו שירות, עבודה, מציאת החצי השני. כשאנו בוחרים בעצמנו – איך נדע נחליט נכון?

ברשותך, נעבור להתלבטות שאולי מרגיעה: מישו רוצה להדליק את המחשב שלו, ומתלבט כיצד.

יש אפשרות לדבר אליו שיפעל. יש אפשרות לקחת פטיש ולשבור את הלחצנים והמסך כדי להראות לו מי הבוס. יש את האפשרות ללחוץ על לחצן "הפעל"... מה האפשרות הכי נכונה וטובה?

כמעט כל דבר הוא בר לימוד למען בחירות נכונות וטובות – אם פועלים לפי הוראות השימוש. בורא העולם נתן לנו את החיים ואיתם "הוראות ההפעלה" – התורה: "הפך בה והפך בה דכולה בה. ובה תחזי... שאין לך מדה טובה הימנה" (משנה אבות, פרק ה' משנה כ"ב).

תרגום חופשי: אם נבחר בחיינו לפי התורה, שהיא רצונו של הקב"ה – זאת תהיה הבחירה הנכונה והכי טובה (היוצר מבין מה טוב ליצירותיו). ובגלל שהקב"ה הוא נותן התורה, יש השגחה פרטית!

אבל קל להגיד וקשה לעשות. לדוגמה, אין לנו הדרכה מיוחדת לפי התורה (עד כמה שידוע לי) "עשה שרות ב...". ולא יודע אם אפשר כל רגע לשלוח SMS לרבנים בפני כל התלבטות.

מה כן? כהקדמה חשוב להזכיר לעצמנו: דבר ראשון - יש לנו בחירה חופשית. דבר שני - בעצם זה שאנו צריכים לבחור יש השגחה, כי הקב"ה הציב את המצב הזה. דבר שלישי: הקב"ה מביט בעיקר על הדרך – לא בעיקר על התוצאה ממה שבחרנו.

ונעבור לעשייה ועצות ללימוד: עשייה - בעניין הבחירה עצמה, ישנם כמה כיווני חשיבה.

א'. לשאול את עצמנו: "מה הקב"ה היה רוצה שאעשה עם זה?" "ממה שלמדתי עד עכשיו בניסיונות העבר - ממה הקב"ה יהיה הכי מרוצה ממני?" אם אנו חושבים (לא לשקר לעצמנו) שזה מה שהקב"ה רוצה, זה המעשה הנכון והכי טוב, ומכיוון שבחרנו לפי רצונו – ישנה!

ב'. בבחירות שנראות לנו "הרות גורל", לפעמים ישנה הרגשה שנשמה שלנו "קוראת לנו" ואומרת מה היא הייתה רוצה להשפיע (כמו בשירות, בלימודים)?, איזה בית היא רוצה (כמו בהכנה לפגישות). אולי כדאי לכתוב את המחשבות על דף - וכל כמה זמן לעיין, בסופו של דבר אולי ניתן יהיה לראות מה הכי נכון לנו.

ג'. אם יש התלבטות בנושא מסוים גדול (ואת מוזמנת להרחיב במייל תגובה), אולי שווה לשאול את עצמנו מהיכן היא נובעת? מה הסיבות להתלבטות? מציע לכתוב על דף את ההתלבטות, לצייר טבלה בה כל דרך בעמודה נפרדת, ולציין בה פלוסים ומינוסים שיש בכל דרך. בסוף לקרוא את מה שיצא ומתוך אולי זה יהיה יותר קל להחליט.

ד'. לפעמים כדאי להיות בקשר ולהתייעץ עם אנשים שמכירים אותנו טוב מבפנים, כמו הורים, מורים וכדומה... ולפעמים כדאי גם להתייעץ עם אנשים שמבינים "מה הולך היום בשוק". כמו בלימודים – יועץ לימודי (יש בכל מוסד אקדמי). בעבודה – יעוץ מקצועי (אפשר לחפש בגוגל).

ה'. תמיד כדאי להתפלל לקב"ה שייתן לנו סימן. שיכוון אותנו.

ו'. כדאי לזכור. לא מעט מהבחירות הן לא ברמת "חתונה קתולית". גם אם בחרנו כבר והתחלנו, לפעמים ניתן להתחרט ואפשר להתחרט לחשוב אולי אפשר (ואם כדאי) לבחור משהו אחר, דרך אחרת, לימודים שונים, השפעה שונה ועוד...

לימוד: ממליץ מאוד ללמוד את הספר "עיין ערך יהדות" של הרב חגי לונדין. מסביר באופן נפלא ובהיר את המושגים ביהדות (כמו "בחירה חופשית", וכיצד הבאים לביטוי בדור שלנו

ואת הספר "היי הרב" – הרב יוני לביא. שזה ספר שאלות-תשובות באותו הסגנון.

לסיכום:

החיים מלאים בהתמודדויות מול התלבטויות קטנות וגדולות.

כמעט כל דבר הוא בר לימוד למען בחירות נכונות וטובות – אם פועלים לפי הוראות השימוש. מכאן שאם נבחר בחיינו לפי התורה, שהיא רצונו של הקב"ה – זאת תהיה הבחירה הנכונה והכי טובה (היוצר מבין מה טוב ליצירותיו). ובגלל שהקב"ה הוא נותן התורה, יש השגחה פרטית!

כהקדמה לעניין הבחירה: הבחירה: יש לנו בחירה חופשית. בעצם זה שאנו צריכים לבחור יש השגחה. הקב"ה מביט בעיקר על הדרך – לא בעיקר על התוצאה ממה שבחרנו.

נקודות בעניין הבחירה: א. לשאול את עצמנו: "מה הקב"ה היה רוצה"? ב. לפעמים ישנה הרגשה שנשמה שלנו "קוראת לנו" – להעלות על הכתב. ג. לשאול את עצמנו מהיכן ההתלבטות נובעת?" – ולהעלות על הכתב. ד. להתייעץ עם אנשים או אנשי מקצוע. ה. להתפלל לקב"ה שיכוון אותנו. ו. לא מעט מהבחירות אינן קבועות ואפשר להתחרט.

ללמוד את "עיין ערך יהדות" ואת "היי הרב".

מקווה שעזרתי, ב"הצלחה רבה!

דורון

כתבות נוספות