שאל את הרב

בחירה חופשית וכללית: מה האחריות שלנו כבני אדם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/08/22 03:05 טו באב התשפב

שאלה

היי, יש לי שאלה שמעסיקה אותי לאחרונה..

על פי מה שלמדנו, הבחירה החופשית הפרטית היא שייכת לאדם והבחירה הכללית היא שייכת לקב"ה ובאמצעות הבחירה הפרטית של האדם אנחנו סוללים את הדרך יחד עם מה שהקב"ה קבע בשבילנו שייקרה (לפי מה שהבנתי..)

אז לפי זה לדוגמא אדם שנקבע עליו להיות חולה סרטן ריאות לדוג' חס וחלילה. הגיע אליו בגלל שהוא בחר לעשן הרבה במהלך חייו. השאלה אם היה בוחר שלא לעשן במהלך חייו עדיין היה חולה? הדרך שלו עדיין הייתה מובילה למחלה כי זה מה שנקבע בשבילו? או שיש דרך שהיה יכול עם הבחירה החופשית כן להיפטר מהמחלה?

תשובה

שלום לך.

שאלת שאלה ממש יפה ומשמעותית. כל נושא הבחירה והידיעה היא שאלה שמעסיקה והעסיקה רבים מגדולי רבותינו. כמובן שהיא מעסיקה גם רבים, מבוגרים וצעירים, היום.

נתחיל בזה שעוד לפני שנענה על השאלה נדע שהקב"ה אוהב ומאמין בנו. בחירותיו והחלטותיו לעולם יובילו למקום בו אנחנו נגדל ונצמח. הבנה זו עוזרת לנו מאוד להכיל את המורכבות, שמצד אחד יש קשיים ומצד שני אנחנו שואפים לקרבה וחשים בה. זה דומה למשל לאבא שלא מוותר לילד שלו מתוך אמונה שהוא יכול להצליח במשימה שהוא קיבל.

לשאלת הידיעה והבחירה יש תשובות רבות. הרמב"ם ב-"מורה הנבוכים" כתב, בדומה לפילוספיה בזמנו, שהגלגלים, כלומר ההנהגה הכללית מכוונת על ידי הקב"ה, אך הפרטים ניתנים לשינוי. לעומתו פיתחה החסידות שנים אח"כ שיטה קצת אחרת. בתורת החסידות מפורט שהקב"ה הוא טוב ומכיל הכל, ובגלל שהוא מכיל הכל הוא מכיל גם "התקדמות". אך ישנה עדין בעיה. התקדמות מחייבת קודם כל חסרון. לכן ברא הקב"ה עולם בו יש חסרון. כך ה' בעצם נמצא בכל מקום ואפילו בקושי ובחסרון. וכדי להשלים את החסרון במציאות אנחנו נמצאים. הבחירה החופשית שלנו היא האם אנחנו רוצים להיות חלק מאותה ההתקדמות.

אם הקב"ה היה רוצה מאתנו להיות מושלמים מדוע הוא ברא יצר הרע? מכאן אנחנו מבינים שאין דרישה לא לטעות או לפחד. אלא כל החיים שלנו מלאים אתגרים והדרישה של הקב"ה היא להשתדל. לכן כותבים בגמרא "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין" וכן "כל הגדול מחברו יצרו גדול הימנו." כלומר שהקב"ה לא דורש שלמות אלא השתלמות. התקדמות כל הזמן גם אחרי שנופלים.

ההתקדמות הזו יוצרת שמחה גדולה. אך איתה מגיעה גם אחריות גדולה. אחריות על החיים שלי. אדם שמעשן ופוגע בעצמו יוצר את המציאות שאותה הוא בוחר ליצור. הקדוש ברוך הוא נותן לו גם ליצור חסרון כדי שהחסרון יוכל להתמלא. לכן הבחירה שלי בין טוב ורע מאוד משמעותית כי היא תלויה רק בי. אך יחד עם החסרון יוצר בו זמנית הקב"ה בי גם את הכח למלא אותו. וזה הביטוי לאהבה עליה דיברנו קודם. לאתגר אך לתת את הכח עם זה להתגבר ובכך להתקדם.

לסיכום, הקב"ה אוהב ומעריך אותנו. וכדי לגרום לנו לצמוח מתוך החסרון הוא גם נותן לנו אתגרים. עמידה באתגרים הללו ממלאת אותנו שמחה בגלל ההתקדמות שאנחנו מוציאים אל הפועל. אז האחריות על החיים שלנו בידינו אך הכוחות אנחנו שואבים ממנו.

מקווה שעניתי ואם לא יותר ממוזמן לשלוח לנו עוד שאלה. שתזכה בעזרת ה להתגבר ולצמוח בזכות הקושי והאהבה של הקב"ה.

איתן.

כתבות נוספות