שאל את הרב

איך לרצות את הגאולה באמת ביום יום?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/06/19 23:59 כט באייר התשעט

שאלה

שלום, רציתי לשאול איך מצליחים באמת לרצות את הגאולה? אני יודעת שיהיה חיים פי 50 טובים וזה בעצם היעד וברור שאני אומרת שהלוואי שתבוא כבר מהר. אבל זה לא רצון אמיתי כי אם נגיד אני חושבת על העתיד אני רוצה את החיים איך שהם ומחכה להם בלי הגאולה.

אני חושבת שפשוט אנחנו נמצאים בתוך סוג של גלות וחושך הרבה זמן והתרגלנו לזה ממש! אז אנחנו אוהבים את החיים ורוצים אותם ככה למרות כל הקשיים. אז איך מצליחים לצאת מהמסגרת הזאת ולהבין שהגאולה זה השיא ולרצות אותה באמת?

תשובה

שלום יקרה,

שאלת שאלה חשובה מאוד וניכר שהיא בוערת בך.

בשביל לרצות דבר מסוים אנחנו צריכים לדעת מהו. אנחנו לא רוצים דבר שאיננו ידוע לנו כי מטבענו אנחנו מפחדים ונרתעים מהלא ידוע. לעיתים אנחנו מעדיפים להישאר בידוע שלא תואם לרצוננו מאשר להתקדם ללא ידוע. לצערנו יש אינספור דוגמאות כאלה בהיסטוריה, רק נסי לדמיין מה היה קורה אם יהודי אירופה היו עולים לארץ ישראל לפני השואה, אף על פי שלא ידעו מה מחכה להם כאן בארץ. אפשר גם לראות זאת בחיים הפרטיים שלנו בדברים הקטנים, רובנו נעדיף לנסוע בדרך המוכרת והידועה, גם אם היא ארוכה יותר מדרך אחרת. כמו שכתבת, התרגלנו למצב מסוים שטוב לנו בו ואנחנו לא מנסים לצאת ממנו מהר. אז בשביל לרצות את הגאולה אנחנו צריכים לדעת מהי, ולכך צריך ללמוד. כמו כל נושא, כדי לדעת אותו צריך ללמוד אותו. כספר התחלתי אני מציעה את הספר נתיבי הגאולה של הרב ערן טמיר. ברשת יש לא מעט תכנים בנושא. אני ממליצה על אתר ישיבה של ישיבת בית אל וכן באתר של ערוץ מאיר.

אני רוצה לסנגר על עם ישראל ולומר שיש לא מעט תנועות שעוסקות בקידום הגאולה, בהבנה שלה ובקידומה. למשל מכון המקדש שמכינים ממש את הקרקע לבניית המקדש, תנועות שמעודדות עלייה להר הבית. אפילו שמעתי פעם את שר התחבורה ישראל כץ שכל הפיתוח של הרכבת לירושלים הוא חלק מתהליך ההכנה לבניית בית המקדש. אני חושבת שכל תנועה שמקדמת את המעמד של שם ה' בעולם וההתקרבות לקודש היא מסייעת בתהליך הגאולה. ואם העניין ממש בוער בך, את יכולה להצטרף לאחת מהתנועות האלה.

חוץ מללמוד על הגאולה עצמה, אנחנו יכולים ללמוד על חיי תורה. יש דעות שונות על החיים העתידיים אך יש דבר אחד שכולם מסכימים עליו והוא שהחיים יהיו על פי תורה. המדינה תתנהל כולה על פי התורה וההלכה ונחויב במצוות התלויות בארץ ובשאר המצוות הנהוגות רק כשכל ישראל בארץ ישראל. לכן אם נדע יותר על החיים האלה, נרצה אותם ובטח שנדע כיצד לנהוג בהם כשהם יגיעו. אני ממליצה לך ללמוד את הלכות מלכים לרמב"ם ועוד מקורות נוספים שעוסקים בחיי תורה שלמים.

את יכולה להעמיק גם בפירושים שונים לקטעים בתפילה שמדברים על הגאולה כמו ברכת את צמח דוד או ולירושלים עירך בתפילת שמונה עשרה. ייתכן שהרב קוק בעולת ראי"ה מעמיק בזה וכן פירושים נוספים על התפילה (כמו הרב אבינר ופירושים חדישים יותר). הלימוד הזה יכול להיות מעשי מאוד מפני שאז התפילה שלך על הגאולה וממילא הרצון יהיו אחרים לגמרי (אי אפשר להתפלל על דבר מסוים בלי לרצות אותו, אך זה עניין גדול שלא המקום להאריך בו).

הנה שתי תשובות שעוסקות בנושא מכיוונים אחרים קצת:

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94-82

https://www.kipa.co.il/%D7%A9%D7%90%D7%9C-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%A8%D7%91/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%94%D7%92%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%94-2

מקווה שמעט פתחתי כיווני מחשבה בנושא.

שבע"ה נרצה את הגאולה, נשאף אליה ונזכה אליה במהרה.

כל טוב, רינת.

כתבות נוספות