התקציב עלול לפגוע בחינוך הממלכתי דתי

בתנועת נאמני תורה ועבודה יצאו בימים אלו בקריאה המבקשת מהציבור הדתי ללחוץ על נבחריו בכנסת - חזקו את הממ"ד ועצרו את התוספות לחינוך המוכר שאינו רשמי

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף נאמני תורה ועבודה 05/12/23 16:48 כב בכסלו התשפד

התקציב עלול לפגוע בחינוך הממלכתי דתי
אביגיל בן ארי, צילום: אלעד שדות

לפני כשנה אושר תקציב אשר נותן לראשונה תוספת משמעותית מאד של יותר ממיליארד שקלים לבתי הספר הפרטיים ("המוכר שאינו רשמי"), כאשר חלק מסכום זה עובר באמצעות העלאת שכר המורים במוסדות אלה. כעת, עם משבר המלחמה והצורך לקצץ, עולה מחדש הסוגיה. הממשלה עומדת לאשר 177 מיליון שקלים לצורך סיום כספים שכבר התחייבה אליהם לשנה זו ועיקר הסוגיה תעלה עם עדכון תקציב 2024.

בתנועת נאמני תורה ועבודה יצאו בימים אלו בקריאה המבקשת מהציבור הדתי ללחוץ על נבחריו, חברי הכנסת הדתיים במפלגות השונות, על מנת שיחזקו את הממ"ד ויעצרו את התוספות לחינוך המוכר שאינו רשמי.

שמואל שטח: "התוספת בתקציב לחינוך המוכש"ר פוגעת בחינוך הממלכתי דתי"

שמואל שטח, מנכ"ל התנועה טוען: "במיוחד כעת אנו זקוקים לשותפות ואחריות, ולחינוך ממלכתי דתי חזק ויציב. אך במקום לחזק את החינוך הציבורי שלוקח אחריות על כלל הילדים, ישנם גורמים פוליטיים, בראשם שר האוצר סמוטריץ' ושר החינוך קיש, המתעקשים על תוספת תקציבית דווקא לחינוך הפרטי והממיין". "התוספת בתקציב לחינוך המוכש"ר פוגעת בחינוך הממלכתי דתי. יש יתרונות חינוכיים רבים מאד במוסדות מגוונים ואינטגרטיביים. יחד עם זאת, כאשר מוסדות ממיינים זוכים לתקצוב גבוה, אוכלוסיות חזקות עלולות לעזוב את בתי הספר הממלכתיים, בהם נשארים ילדים מרקע סוציו אקונומי נמוך, ילדים עם צרכים מיוחדים ואחרים, שסוננו מבתי הספר הפרטיים ה'חזקים' לכאורה. אם אנחנו מאמינים בשליחות שלנו לאהבה ולקירוב לבבות, איננו יכולים באותה נשימה לחזק בתי ספר מסננים", מוסיף שטח.

הוא מסייג וטוען כי הביקורת על התקציב היא עניינית ואין לכך קשר למודעות בסגנון "קואליציית המשתמטים שבוזזת". מודעות אלו מעמיקות את השנאה, מבצרות כל איש למגזרו ומונעות מאיתנו את יכולת ההקשבה ואת היכולת לתקן בטווח הארוך. הקיטוב שהיה כאן מחייב אותנו לבקר את התקציב, אך בשפה עניינית וללא השחרה".

"חובה לחזק את החינוך הממלכתי הדתי ולא להחלישו"

הרב צבי קורן, ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה טוען כי: "החמ"ד בכללותו ראוי לשבח על כך שהוא לוקח אחריות באהבה על מיגוון גדול של תלמידים. אבל בתוך החמ"ד נוצרת תחרות בין רוב הממ"דים, שאינם מסננים תלמידים, שהם אלה שלוקחים את האחריות על המיגוון הרחב הנזכר, לבין מוסדות מוכרים שאינם רשמיים שמסננים ואינם לוקחים אחריות על כלל התלמידים. לא ייתכן שחברי כנסת שילדיהם לומדים בממ"ד, יתגמלו את החינוך הפרטי והמסנן באופן שיקשה על הממ"ד הציבורי. חובה לחזק את החינוך הממלכתי הדתי ולא להחלישו".

הציבור המסורתי מתרחק מהחינוך הדתי

אביגיל בן ארי, ראש תחום קהילות בנאמני תורה ועבודה מצביעה על בעיה נוספת בתקצוב העודף למוסדות הפרטיים הממיינים, והיא הרחקת הציבור המסורתי מן החינוך הדתי.

"כאשר נוצרים פערים חברתיים בין מוסדות, הורים רבים עוברים שלא בצדק אל מוסדות פרטיים וממותגים ומשלמים יותר, ואילו הציבור המסורתי מסונן ממוסדות אליטיסטיים ומעדיף, בסופו של יום, לברוח לחינוך חילוני. גם הממ"ד המצליח ביותר לא יכול לעמוד בתחרות עם בי"ס ממיין שזוכה לתוספת תקציבית".

שטח מוסיף כי "177 מיליון ש"ח יינתנו כתוספת לטובת החינוך המוכר שאינו רשמי, הפרטי. מדובר בכסף רב והוא יגדיל, הלכה למעשה, פערים חברתיים ויפגע דווקא באוכלוסיות החלשות במגזר הדתי והחרדי. דווקא בתקופה זו אנו זקוקים לחינוך ציבורי ואחראי ולא להגדלת תקציבים למוסדות פרטיים המחלקים אותנו לעדות ומעמדות. אסור לתת לזה לקרות".


בשיתוף נאמני תורה ועבודה