מיוחד "מיקי זוהר לא ידע": חברי כנסת מגוש הימין משתפים פעולה עם עמותות שמאל בכנסת

ח"כים מש"ס ומהליכוד תומכים בגלוי בקמפיין 'מינימום 40' של עמותת 'עומדים ביחד' שמציגה "קמפיין חברתי" תמים, כשלמעשה מדובר בעמותת שמאל המקדמת רעיונות שמאל רדיקליים | בעקבות הפרסום בכיפה גדי יברקן יסיר את חתימתו מהצעת החוק

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/02/22 09:13 א באדר א'

"מיקי זוהר לא ידע": חברי כנסת מגוש הימין משתפים פעולה עם עמותות שמאל בכנסת
פעילי עומדים ביחד, צילום: יונתן סינדל פלאש 90

עד להכתרת הממשלה הנוכחית, עמותות שמאל שמקבלות מימון ממדינות זרות, היו סדין אדום בקרב הגוש הלאומי, נאומים חוצבי להבות נאמרו על דוכן הכנסת נגד אותן עמותות שמתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל.

הצעת חוק שהוגשה בעניין העמותות ב 2011 נועדה להצר את צעדיהן של העמותות ולדרוש מהן שקיפות על מקורות המימון, בשנת 2016 החוק תוקן, במסגרת התיקון להצעת החוק "יחויבו עמותות וחברות לתועלת הציבור, שמרבית תקציבן מבוסס על תרומות מ"ישויות מדיניות זרות" להצהיר על כך בפני רשם העמותות ולציין זאת בפרסומיהן הרשמיים.

בהתאם לתיקון, תחול החובה בכל פרסום המיועד לציבור בשלטי חוצות וכן בכל אמצעי תקשורת בעל "ממד חזותי", דוגמת עיתונות, אינטרנט וטלוויזיה. כמו כן תחול החובה בכל דו"ח שמוגש לציבור או בכל פנייה בכתב שמבצעת החברה או העמותה לנבחר ציבור (שר או חבר הכנסת) או לעובד ציבור.

לטענת אותם יוזמי חוק השקיפות ובניהם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו "מטרת החוק היא למנוע מצב אבסורדי שבו מדינות זרות מתערבות בענייניה הפנימיים של ישראל באמצעות מימון עמותות ומבלי שהציבור בישראל בכלל מודע לכך, בניגוד לטענות משמאל, אישור החוק יביא להגברת השקיפות, יתרום ליצירת שיח שמשקף נכוחה את דעת הקהל בישראל ויחזק את הדמוקרטיה".

מאחורי המצג החברתי של העמותה הקוראת להעלאת שכר המינימום עומדת אג'נדת שמאל רדיקלי

בימים האחרונים, חברי כנסת מסיעת ש"ס והליכוד נפגשו  בכנסת עם פעילי תנועת 'עומדים ביחד', על הפרק, קמפיין חברתי של התנועה שנקרא 'מינימום 40' הקורא להעלאת שכר המינימום.

לא מעט חברי כנסת מגוש הימין הצטלמו בשמחה עם נציגי העמותה ועם שלט ממותג של עמותת עומדים ביחד, אך מאחורי המצג החברתי של העמותה התמימה כביכול הקוראת להעלאת שכר המינימום עומדת אג'נדת שמאל רדיקלי.

 תיאוריית השינוי של 'עומדים ביחד', פתוחה לעיון הציבור באתר העמותה, ממנה משתמע כי מטרת העמותה היא לתרגם רעיונות שמאליים עקביים לשפה בהירה שנועדה לשכנע ולקרב ואינה מקוממת ומתבדלת", קרי, מציאת מכנה משותף רחב ודרכו להטיף לרעיונות שמאל רדיקלי. 

בחירת המאבקים של העמותה נעשית בצורה הזאת - "איתור מאבקים שנושאיהם לא עברו קיטוב וטרם "נצבעו" באופן מובהק בידי השלטון על הציר ימין-שמאל, כגון: מאבקים בנושאים לא מקטבים כמו סביבה, בריאות, דיור, אלימות כלפי נשים, ותחבורה ציבורית, יזמנו לנו קשר עם ציבורים שאינם בעלי זהות שמאלית מגובשת, ויוכלו לקרב אותם אלינו דרך עשייה פוליטית משותפת. "

דרכה של העמותה 'להסוות' לכאורה את היותה עמותת שמאל רדיקלי כתובה גם היא בתאוריית השינוי של  העמותה  "אסטרטגיה המוצעת במסמך זה חדשה, וטרם נוסתה בשמאל הישראלי: איננו מדברים בשם עקרונות פילוסופיים מופשטים, משפטיים או אקדמיים. גישה זו נתפסת כאליטיסטית, מתנשאת ומתנכרת למציאות החיים הממשית של רוב האנשים. גם איננו מסתגרים בשיח הנשמע רדיקלי מאוד לכאורה, אך למעשה בוחר במודע בהתנכרות כלפי רוב העם. במקום זאת נתעקש לדבר עם כלל החברה הישראלית, ננסה להשפיע עליה, ונשאף לייצג אותה ולבטא את האינטרסים שלה", עוד נכתב באתר "ברור שלא נוותר על מילים מהותיות המבטאות את יחסי הכוחות כמו למשל 'כיבוש'. פשוט נעדיף תמיד להבליט פתרונות מעשיים במקום להשתמש במילים גבוהות."

העמותה עומדת מאחורי קמפיין שמשמיץ מתנחלים שכותרתו "אם הייתי עץ בכפר בורין מתנחלים היו שורפים אותי"

אך למרבה הפלא, פעילי עמותת השמאל "עומדים ביחד" רשמו הישג במשכן הכנסת כשהצליחו לקבל תמיכה וסלפי מחברי הכנסת בגוש הימין - זה שעד לא מכבר חוקק חוקים להצר את צעדיהין של העמותות, בניהם: מיקי זוהר, פטין מולא, גדי יברקן, יואב בן צור, יוסי טייב, מלכיאלי, פינדרוס, גפני ועוד. לא ברור אם חברי הכנסת מכירים את הפעילויות הנוספות של ארגון עומדים ביחד, מדובר בארגון שפועל נגד "הכיבוש" ומשמיץ מתנחלים.

בין פעילויות ארגון עומדים ביחד ניתן למצוא קמפיין למניעת הריסת הבתים הפלשתינים בוואלג'ה, שנבנו בצורה לא חוקית, קמפיין "מוציאים את ארגון להב"ה מחוץ לחוק", קמפיין שמשמיץ מתנחלים שכותרתו "אם הייתי עץ בכפר בורין מתנחלים היו שורפים אותי" וקורא להגיע ולחזק את תושבי כפר בורין, "השמיע זעקה נגד אלימות המתנחלים, נגד הכיבוש ובעד שלום ישראלי-פלסטיני". באתר העמותה ניתן למצוא גם אמירות חריפות כמו, "התנועה נאבקת להעמדת חלופה כוללת לימין".

בקמפיין עצמו מבקש לבצע העלאה חדה בשכר המינימום. "המשכורות שלנו נמוכות מדי, ובעשור האחרון יוקר המחיה זינק מכל בחינה. משכר המינימום היום, 29.12 שקלים בשעה, אי אפשר לחיות בכבוד.  בגלל זה אנחנו דורשים מינימום 40. זה יחזק את האנשים העובדים, זה יחזק את הכלכלה, וזה יחזק את החברה. וזה גם אפשרי" טוענים מארגני הקמפיין.

גדי יברקן: "אסיר את חתימתי מהצעת החוק"

מתוך אתר העמותה

מתוך אתר העמותה צילום: צילום מסך

באתר מידה פורסם כי מי שמממן חלק גדול מפעילותה של העמותה היא קרן רוזה לוקסמבורג היא קרן פוליטית שמופעלת על ידי ממשלת גרמניה, על פי הפרסום הקרן תמכה במטרות פוליטיות רדיקליות: תמיכה במסתננים, ביישובים בלתי-חוקיים בנגב ובארגוני שמאל קיצוני שונים, לחלקם קשרים לארגוני חרם וארגונים הקוראים לשינוי דמותה של מדינת ישראל, בעבר פורסם בערוץ 14 כי כספי הקרן שימשו את המפגינים בבלפור נגד נתניהו.

פנינו אל חברי הכנסת לבקש תגובה, חברי הכנסת אמרו כי הם אמנם תומכים בהצעת החוק אך מתנגדים לפעילות העמותה בכל הנוגע ליהודה ושומרון ולא ידעו על פעילות העמותה. הגדיל לעשות חבר הכנסת גדי יברקן שסיפר לכיפה: "הגיע  אלינו בחור ללשכה שהציג את עצמו כעוזר פרלמנטרית של חה"כ נעמה לזימי. הוא הגיע עם דף החתמות להצעת החוק להעלות את שכר המינימום ל 40 ש"ח. במידה ויוכח  כי הבחור הגיע תחת כיסוי של עמותה כלשהי, חה"כ יברקן מתכוון להסיר את חתימתו מהצעת חוק זו ולהגיש הצעת חוק פרטית מטעמו גם להעלאת שכר המינימום.

מיקי זוהר: "לא ידעתי שהם עומדים מאחורי היוזמה"

חבר הכנסת מיקי זוהר הוסיף: "מיותר לציין שאני לא תומך בעמותה הזו וכמובן שלא ידעתי שהם עומדים מאחורי היוזמה, אני אכן תומך בהעלאת שכר מינימום כדי לצמצם פערים בחברה הישראלית שכן אני מאמין בצורך הזה בכל ליבי".

מעמותת עומדים ביחד נמסר בתגובה: "צר לנו שבתקופה שבה יוקר המחייה מזנק ושכירים צריכים לבחור בין חשמל, אוכל ותחבורה ציבורית, יש מי שבוחר לחבוט דווקא בהצעת חוק שתסייע לעובדים החלשים ביותר במשק לסגור את החודש. סקרי דעת קהל מלמדים ש-85% מהציבור תומך בהעלאת שכר המינימום. אנחנו גאים ב-43 חברי הכנסת מהסיעות השונות, בקואליציה ובאופוזיציה, שבחרו להקשיב לקול שעולה מהציבור ונרתמו לתמוך בהעלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה".