הגיע העת לפתוח גם את בתי הכנסת בהדרגה

בחודשיים האחרונים השלמנו עם המציאות, כדי לשמור על בריאות הציבור קיבלנו על עצמנו בכאב לב לסגור את בתי הכנסת, להתפלל  בחצרות ובמרפסות, היתה לכך הצדקה מלאה גם מבחינה הלכתית, אבל כעת, כבר אין

חדשות כיפה הרב אליעזר שנוולד 14/05/20 16:02 כ באייר התשפ

הגיע העת לפתוח גם את בתי הכנסת בהדרגה
תפילה מחוץ לבית כנסת, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשעה טובה המשק חוזר לפעילות, הקניונים והשווקים הפארקים מוסדות החינוך חוזרים בהדרגה לשגרה. כולנו חוששים מפני גל שני ובצדק, אולם כל הרשויות עם יד על הדופק כדי לזהות שינוי במגמה באופן מיידי ולתת מענה.

עדיין לא ניתן להשמיע צפירת הרגעה, וחייבים לנהוג בזהירות, אולם הציבור הוכיח שברובו הניכר הוא ממושמע להנחיות. התוצאות הטובות יעידו. וגם המדיניות הנכונה הדיפרנציאלית והסלקטיבית.
על רקע זה מקוממת ההשתהות באישור פתיחת בתי הכנסיות. בית הכנסת הוא 'מקדש מעט', המשכן שבו מתקיים הערך המיוחד של תפילת הציבור: "תפלת הציבור נשמעת תמיד ואפילו היו בהן חוטאים אין הקדוש ברוך הוא מואס בתפלתן של רבים, לפיכך צריך אדם לשתף עצמו עם הציבור, ולא יתפלל ביחיד כל זמן שיכול להתפלל עם הציבור. ולעולם ישכים אדם ויעריב לבית הכנסת שאין תפלתו נשמעת בכל עת אלא בבית הכנסת וכל מי שיש לו בית הכנסת בעירו ואינו מתפלל בו עם הציבור נקרא שכן רע." (רמב"ם, הלכות תפילה ח, א). בית הכנסת הוא גם המוקד המרכזי שבו מתנהלת שגרת הקהילה היהודית והחיים הדתיים. 

בחודשיים האחרונים השלמנו עם המציאות, כדי לשמור על בריאות הציבור קיבלנו על עצמנו בכאב לב לסגור את בתי הכנסת, להתפלל  בחצרות ובמרפסות ובימים מסויימים נאלצנו להתפלל רק ביחידות. קיבלנו זאת באהבה מתוך הציווי של 'ונשמרתם מאד לנפשותיכם', היתה לכך הצדקה מלאה גם מבחינה הלכתית, אבל כעת, כבר אין.

אינני מציע לחזור לשגרה מלאה של בתי הכנסת. עדיין יש חובה להקפיד על הנחיות המרחק המסיכות האלקוג'ל, החיטוי, האיסור להעביר מיד ליד, לנשק את ספר התורה, ואולי גם לקבוע הגבלת המספר, וכמובן להשאיר עדיין את מי שבקבוצת סיכון בבית, אבל בגדול, זה הזמן לפתוח!

אמנם יש מקומות בארץ שבהם עדיין הסיכון להדבקה גדול מאד, ומובן החשש מפני פתיחה גורפת. אולם בדומה להמלצת מרכז השילטון המקומי לגבי מוסדות החינוך, ניתן לקבוע שמקומות שבהם היקף ההדבקה נמוכה ניתן לפתוח את בתי הכנסת, ובמקומות שההיקף ההדבקה גבוה הפתיחה תידחה עד אשר המספרים ירדו. אבל במקומות שניתן לפתוח בתי כנסת צריך לפתוח.

יש החוששים לאבדן שליטה, ואי הקפדה על ההנחיות, למרות שהציבור בכללו למעט יוצאים מן הכלל שמושכים תשומת לב תקשורתית, נוהגים באחריות מירבית. אולם גם יש חשש, ניתן להתנות את הפתיחה, כמו בבתי המדרש והישיבות, שבכל בית כנסת יוכן תיק עם ההנחיות ובעלי התפקדים הנושאים באחריות, כולל אחריות אישית, ולעשות ביקורות, אבל לא נכון להשאיר את בתי הכנסיות סגורים בצורה גורפת.

בתחילת המשבר היו שניסו ליצור את הרושם שבתי הכנסת הם הגורם המוביל בהדבקה באחוזים גבוהים, לאחר כמה ימים נחשף מסד הנתונים והתברר שהם השתמשו בניתוח נתונים חלקי ובצורה חובבנית. למעשה לאחר פרסום הנתונים המעודכן האחרון מדובר על לא יותר מ6% וגם זה בגלל הדבקות של ימי הפורים, כשעדיין לא הוטלו המגבלות. אולם הרושם נותר והוא מהווה מחסום תודעתי. אבל לא כך נכון להתנהל.
הגיע העת לפתוח גם את בתי הכנסת בהדרגה.