בלאגן ואלימות בכותל המערבי

כמדי ראש חודש, נשי ארגון 'נשות הכותל' הגיעו כשבידיהן ספרי תורה אל רחבת הכותל המערבי, אך כניסתן נבלמה, לטענתן באלימו. בקרן למורשת הכותל טוענים: "ניסו להכניס ספרי תורה בצורה אלימה ופרובוקטיבית"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 30/10/19 08:28 א בחשון התשפ

בלאגן ואלימות בכותל המערבי
בלאגן ברחבת הכותל המערבי, הבוקר, צילום: הותר לשימוש

כמדי ראש חודש, רחבת הכותל המערבי הופכת לזירת התגוששות בין נשי ארגון 'נשות הכותל' המגובות באנשי התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, לבין אנשי הקרן למורשת הכותל המערבי.

לאחר קריאתו אמש של הרב הראשי לירושלים, הרב שלמה עמאר, לנשים להגיע לכותל לתפילת ראש חודש חשוון, כדי למנוע את תפילתן של נשות הכותל: "המפריעים והמתפרצים, ויש הני נשי שלא זכיין, שבאות בכל ר"ח לקנטר, ולחלל קדושת המקום בדרכיהם הלא אחראיים", התפתחה הבוקר (ד') קטטה בכניסה לרחבת הכותל המערבי.

לכל צד, כמובן, טענות משלו, כאשר בקרן למורשת הכותל טוענים כי הנשים ניסו להכניס ספרי תורה "בצורה אלימה ופרובוקטיבית". בהודעת הקרן למורשת הכותל נאמר כי "קבוצה של כ- 30 נשים וגברים מנסים להכניס ארבעה ספרי תורה בצורה אלימה ופרובוקטיבית לרחבת הכותל המערבי למרות שזה בניגוד לנוהל שנקבע ובדרך המבזה ספרי תורה".
על פי הקרן, "סדרני הכותל דרשו מקבוצה זו להחזיר את ספרי התורה לעזרת ישראל ולהיכנס בצורה מכובדת שלא תיצור פרובוקציה ברגשות המתפללים ובקדושת המקום".
עוד נאמר בהודעה כי "הקרן למורשת הכותל המערבי מביעה צער וכאב על כך שקבוצה זו חוזרת על מעשיה בביזוי ספר תורה ומציינת כי בואם של למעלה מ- 2 מיליון מבקרים בחודש תשרי היא עדות לאהבת ישראל לכותל המערבי המסורתי, המאחד והמלכד".

בארגון נשות הכותל מציגים תמונה הפוכה, ולטענתן כניסתן נמנעה באלימות. בהודעת הארגון נאמר כי "הבוקר הגיעו כמאה נשות הכותל, ראשי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית ותומכים אל רחבת הכותל לתפילת ראש חודש חשוון, וביקשו להכניס ספרי תורה אל הרחבה, על מנת שנשים יוכלו לקרוא בתורה.
השומרים בכניסה, בחסות רב הכותל, מנעו באלימות את כניסתן של הנשים עם ספרי התורה. כניסתן הותרה רק כאשר הושארו הספרים בחוץ.

יוכי רפפורט, מנכ״לית נשות הכותל, אמרה: ״שוב מתבצעת אלימות כלפי נשות הכותל ואנו רואים כיצד הכותל נכבש בידי גורמים חרדיים קיצוניים, אשר אינם מאפשרים לחלקים עצומים בעם היהודי להרגיש בבית במקום הקדוש ליהודים. כספי המיסים של כולנו משמשים על מנת לנקוט בשיטות של ביריונות והפחדה כלפי נשות הכותל, במקום לתפוס פושעים ולהשקיע במערכת הבריאות הקורסת. אנחנו לא נירתע ולא ניכנע. נמשיך להגיע לכותל חודש בחודשו, כפי שאנחנו עושות כבר 31 שנים. אנו קוראות לפוליטיקאים ולנבחרי הציבור לעמוד לצידנו ולהכריז כי לא יאפשרו פגיעה בנשות הכותל יקדמו את מתווה הכותל למען כלל העם היהודי, בישראל ובתפוצות"