מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

מהתנ"ך ועד בן גוריון: זה מקור המילה "מילואים"

המקור בכלל מגיע מעבודת הכהנים בתנ"ך, אבל החותמת הסופית הגיעה מבן- גוריון, איך הגיעה המילה "מילואים" לשפה העברית, ומאיפה הגיע המספר 8 לצו המפורסם שקורא לאזרחים להתייצב לשירות? כל התשובות

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/12/23 16:34 ו בטבת התשפד

מהתנ"ך ועד בן גוריון: זה מקור המילה "מילואים"
חיילים, צילום: Ayal Margolin/Flash90

כבר מעל 70 יום שישראל נמצאת בלחימה קשה במגוון חזיתות. אחוז ההתגייסות למילואים נמצא בשיאו, מעל 100% עם מאות אלפי אזרחים שעזבו הכל והתגייסו למערכה. הדבר גרם לנו לחשוב? מה המקור של המילה "מילואים?", צה"ל עם התשובה המלאה-

הכל מתחיל, כמו כל דבר במדינת ישראל, בתנ"ך: יעקב עציון, חוקר במילון ההיסטורי של האקדמיה ללשון העברית מסביר: "בתנ"ך עבודת מילואים היא הזמן שבו חונכים את הכוהנים בימיהם הראשונים, אחד ההסברים למקור המילה הוא שנתנו לכוהנים לעתיד כלים, ש'מילאו את ידיהם' - סימן להתחלת עבודה".

העתיקו מילה מהבריטים, בן-גוריון התעקש להמיר אותה לעברית

אבל מתקופת בית המקדש ועד קום המדינה עוברות 2000 שנים, ובארץ ישראל שולט המנדט הבריטי, שמכנה את הפלוגות שמילאו את החוסרים בשורות הצבא בשם Reserve Forces. ארגוני ההגנה והפלמ"ח, שהיוו את הכוח הצבאי המרכזי של היישוב היהודי, אימצו גם הם את המילה-"רזרבה".

פרו עציון מסביר: "בן גוריון, שהיה חובב גדול של העברית התעקש שיקראו לפלוגות עמ"ל - עתודות מילואים". בישיבת מועצת המדינה בשנת 1948 הכריז ראש הממשלה הראשון של ישראל: "למען המצאת כוח האדם הדרוש לצבא, ומתוך שמירה עד כמה שאפשר לבל ייפגע כוח האדם הדרוש לצורכי המשק, החליטה הממשלה להקים עתודות-מילואים שיכונו בנוטריקון בשם עמ"ל".

לאן נעלמה המילה "עתודות"?

אבל כל מי שעבר פה במערכת צבאית יודע שיש לה שפה משלה, מה שגרם לכך שהחזון של בן גוריון לא האריך ימים, ואחרי שנות ה-60 המילה "עתודות" הוסרה מדפי המסמכים הרשמיים. "פעמים רבות בשפה העברית", מציין עציון, "משתמשים רק בחלקו השני של צירוף המילים, ולכן האמרה 'צריך לגייס את עתודות המילואים' הפכה תוך זמן קצר ל'לגייס מילואים' - דיבור מהיר ואופייני לצבא. כך זה נשאר עד היום".

קיבלתם צו 8? זה המקור של המספר

איך אפשר שלא להזכיר את אחד הדברים שמזוהים איתם ביותר, הלא הוא צו 8. ומה משמעות הספרה? הסיפור הפעם קצר בהרבה: מדובר במספר הסעיף בחוק שירות הביטחון משנת 1949. מאז מספר הסעיף בחוק שונה כמה וכמה פעמים, אך שמו של הצו נשאר שגור בשפת כולנו.

הפקודה המקורית

הפקודה המקורית צילום: אתר צה"ל