"אשתי כל הזמן חושדת שאני בוגד בה, אני בכלל מקפיד על שמירת עיניים"

כשעופר הגיע לקליניקה של מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי, היה קשה להבין מה הבעיה שלו. רק כשהוא סיפר על ההתמודדות עם אשתו שלוקה בסכיזופרניה פרנואידית הבנו יחד שהכל קשור לילדות שלו

חדשות כיפה מרדכי קדוש 10/09/23 10:25 כד באלול התשפג

"אשתי כל הזמן חושדת שאני בוגד בה, אני בכלל מקפיד על שמירת עיניים"
צילום: shutterstock

שוב טלפון ממספר לא מוכר. מעבר לקו קול של אדם החלטי. "שלום מרדכי, מדבר עופר. אני רוצה להגיע אליך לפגישה", אמר. "מה הנושא?", שאלתי, והוא השיב, "אסביר לך כבר כשניפגש". הגיע המועד. עופר תיאר את עצמו כאדם נורמטיבי לחלוטין, אין חרדות ואין הפרעות מצבי רוח. עופר אדם נעים ורגוע, בעל רגיש ומתחשב ואבא למופת.

ואז הוא הסביר. "אשתי כל הזמן חושדת בי", שיתף, "היא מאשימה אותי בכל מיני דברים. היא חושבת שאני בוגד בה. בכל מקום שאליו אנו הולכים היא שואלת למה אני קורץ לכל מיני בנות. בכל פעם שאני מחוץ לבית היא מתקשרת לבדוק איפה אני, ולפעמים גם מבקשת סלפי כדי לוודא זאת. אני הבעל הכי נאמן, אפילו מקפיד מאוד על שמירת העיניים וכמעט ולא מדבר עם בנות כשאין סיבה".

אשתו של עופר סובלת מסכיזופרניה פרנואידית

אשתו של עופר סובלת מסכיזופרניה פרנואידית. עופר מצידו מכיל ומכיל, אבל משהו שם בפנים כבר לא יכול היה לשאת את הסבל הזה יותר. עופר בעצמו חווה ילדות קשה - גם אביו מתמודד נפש, עם התקפי זעם קשים והתנהגות אלימה להחריד. אימו היתה העוגן בבית. כשהיה בגיל 11 הוריו התגרשו ואביו הורחק מהם למשך שנים רבות. אימו גידלה אותם לבדה. "אמא היא אשת חיל אמיתית", הוא הדגיש שוב ושוב בהערצה.

באופן לא מודע, עופר הכניס את עצמו לאותו מודל חיים שהוא הכיר, רק הפוך: אמא אגרסיבית ולא שפויה ואבא רגיש שמנסה להיות חזק. עופר תפס את המושכות האמהיות של אשת החיל בבית בדיוק כפי שחווה את אימו - הוא דואג לילדים, מתמסר, מבשל, הולך לאסיפות הורים. אשתו, מאידך, משחקת היטב את תפקיד האבא האגרסיבי שהוא הכיר. את האלימות של אביו מגלמת האלימות הרגשית הקשה של אשתו כלפיו. עופר משתדל להיות חזק עבור הילדים למרות הקשיים הרגשיים והזוגיים הנוראים איתם הוא מתמודד, בדיוק כמו אמא.

באופן לא מודע, רובנו מתחתנים עם "הקלקול" שלנו

באופן לא מודע, רובנו מתחתנים עם "הקלקול" שלנו, עם אותו קלקול ילדות עליו גדלנו. כך כתב ג'ון בולבי, פסיכואנליטיקאי בריטי מאמצע המאה הקודמת. בולבי סבר שהדפוס ההתקשרותי עליו גדלנו ישפיע מאוד על דפוסי ההתקשרות עליהם נבסס את זוגיותנו. בראיה אמונית קל להבין שזה לא סתם. זה כך מפני שהזוגיות היא חלון הזדמנויות לתיקון הילדות שלנו. הרבה מאוד פעמים ילדים שנחשפו למודלים שליליים ינסו לחפש בן זוג ש"איתו זה לא יקרה". אך למרות כל התחבולות, עם הזמן אנו עשויים לגלות שהתבדינו. והאמת, אם רק נתבונן לעומק ונהיה נכונים לעבודה מעמיקה, זה הדבר הנפלא ביותר שיכול לקרות לנו.

אם נתחתן עם התיקון שלנו, כפי שחלקנו מנסים לעשות באופן מודע, נפספס בכך את ההזדמנות לתקן את ילדותנו דרך הזוגיות. בדרך כלל הקב"ה מזמן לנו את אותו "קלקול" ילדות בכדי שנוכל לשוב ולתקן את עברנו אנו. עופר הבין מהר מאוד שהגעתו לטפל בחוויות ההווה היתה למעשה תירוץ מוסווה לשם טיפול בעבר. פתחנו יחד את טראומות הילדות הקשות: את האלימות שספג מאביו ואת האלימות כלפי אימו ואחיו, אליה נחשף פעמים רבות. כאשר עופר הילד קיבל כוחות אמיתיים וריפא את פצעיו, גם עופר הבוגר נהיה לגבר חזק ומאושר יותר.

כותב המאמר הוא מרדכי קדוש, פסיכותרפיסט הוליסטי, המתמחה בטיפול בחרדות, דיכאון, טראומה, התמכרויות, טיפול זוגי ועוד.