פרסום ראשון "לאור הפיצוצים": ההודעה ששלחה האוניברסיטה העברית מסעירה את הסטודנטים

הפיגוע המשולב בירושלים בו נהרג אריה שצ'ופק בן ה-16, גרם לשיבושי תנועה נרחבים ברחבי העיר. מתוך רצון להקל על הסטודנטים הודיעה האוניברסיטה העברית כי לא תהיה חובת נוכחות בקורסים השונים. אלא שבהודעה בשפה הערבית הושמטה המילה "פיגועים"

אלעד הומינר עמיאל ירחי עמיאל ירחי ואלעד הומינר, חדשות כיפה 23/11/22 12:34 כט בחשון התשפג

"לאור הפיצוצים": ההודעה ששלחה האוניברסיטה העברית מסעירה את הסטודנטים
האוניברסיטה העברית, הר הצופים, צילום: Mendy Hechtman/Flash90

בפיגוע המשולב הבוקר (ד') בירושלים נרצח אריה שצ'ופק בן ה-16 משכונת הר נוף בעיר, חברו שעמד בסמוך אליו נפגע קשה מאוד והרופאים נלחמים על חייו. בסך הכל נפצעו 18 בני אדם, שלושה מהם באורח קשה. באוניברסיטה העברית בירושלים העבירו בשעות הבוקר מייל לסגל ולכלל סטודנטים, אלא שבהודעה בשפה הערבית נעשה שימוש במונח שונה מזה שנכתב בעברית ובאנגלית. 

"לאור הפיגועים הבוקר, לא תיאכף היום חובת נוכחות בקורסים בכל הקמופסים בירושלים", נכתב על ידי הרקטור, פרופסור תמיר שפר, במטרה להקל על הסטודנטים מעומסי התנועה הרבים. באותו המייל צורפה גם הודעה בשפה הערבית, ממנה הושמטה המילה פיגועים: "לאור הפיצוצים שאירעו הבוקר". בשפה האנגלית הניסוח היה דומה לזה שבשפה העברית. 

"טעות שנעשתה בתום לב"

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה לחדשות כיפה: "מדובר בטעות שנעשתה בתום לב ונבעה מהצורך להוציא הודעה בתוך דקות ספורות". לשאלה האם תצא הודעת הבהרה מטעם האוניברסיטה לסטודנטים, טרם קיבלנו מענה. 

המייל שנשלח לסטודנטים

המייל שנשלח לסטודנטים.

"גזענות של ציפיות נמוכות"

יו״ר תא לביא באוניברסיטה העברית, אביב סבג, מסר בתגובה כי "לצערו תגובת האוניברסיטה מעידה על גזענות של ציפיות נמוכות, צביעות ופוליטקלי קורקט".

עוד הוא אמר: "מאסנו בניסיון למצוא חן. לא יכול להיות שאחרי פיגוע כל כך קשה שמחזיר אותנו שנים אחורה. באוניברסיטה יתרגמו את המילה 'פיגועים לפיצוצים', זה מעיד בעיקר על זלזול באינטליגנציה שלנו - הסטודנטים היהודים. לא נמשיך להסתובב ברחבי הקמפוס בתחושה שהם בעלי הבית ויש להם יחס מיוחד. הגיע הזמן לשנות את המשוואה ואולי כדאי שזה יתחיל גם במיילים המופצים לסטודנטים".

"יחס מבזה שכזה לפיגועים שאירעו הבוקר לא יכול שיתקבל"

במכתב אותו שלחו ראשי תאי הסטודנטים באוניברסיטה, "אם תרצו", מגן" ו"תא לביא" לרקטור האוניברסיטה האוניברסיטה העברית בירושלים ולפרופסור גיא הרפז, דיקן הסטודנטים הנידון, נכתב:  "אנו בתאי הסטודנטים, בעודנו מזועזעים מהפיגועים הקשים נדהמנו לראות כי במייל רשמי נכתבה המילה 'פיצוצים' במקום המילה 'פיגועים'. אין צורך להרחיב כמה ניסוח רופס זה ששונה במיוחד כדי להלבין את האירוע פוגע בקהילת הסטודנטים. יחס מבזה שכזה לפיגועים שאירעו הבוקר לא יכול שיתקבל. נשמח להבהרות בעניין ולניסוח חלופי".

שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" פנה לנשיא האוניברסיטה העברית, פרופסור אשר כהן: "הניסיון שלכם להתחנף לסטודנטים הערבים שלכם ו'לשכוח' שמדובר בפיגוע הוא זוועה", כתב גליק. "אודה להוצאת מכתב ברור לכלל הסטודנטים כולל הערבים ובו ציון שמדובר בפיגוע טרור רצחני ואתם מגנים בחריפות ואין כל מקום לרצח חפים מפשע".


(הפיגוע בירושלים)