התפרצות הקורונה: מנת חיסון שלישית והחמרת הנחיות בנתב"ג

למעלה מ1,000 מאומתים חדשים התגלו בארץ ביממה האחרונה, ומחקרים חדשים מעלים את האפשרות כי מתן מנת חיסון שלישית עומדת על הפרק. בנמל התעופה בן גוריון לא תתאפשר כניסה של מלווים ומקבלי פנים לטרמינלים 1 ו-3.

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/07/21 09:39 יז באב התשפא

התפרצות הקורונה: מנת חיסון שלישית והחמרת הנחיות בנתב"ג
חיסון שלישי בקרוב? , צילום: shutterstock

חצי שנה לאחר תחילת מבצע החיסונים המרשים שניהלה מדינת ישראל במאמץ לבלום את התפשטות נגיף הקורונה, ולאחר תחלואה של מחוסנים רבים, נשמעים קולות חדשים באשר לנחיצות של מנת חיסון שלישית. 

על פי דיווח של ישראל היום, מחקרים חדשים מעלים את הסברה כי ניתן לתת מנה שלישית של חיסון נגד קורונה והסיכון במקרה כזה הוא נמוך. הנחה זו מתבססת על הניסיון המצטבר והמידע הרפואי והמדעי בשורה של מחקרים וניסויים שליוו את מתן המנה השלישית של החיסון שניתן כחצי שנה לאחר מתן המנה השנייה. על פי המחקרים, לא התגלו במנה השלישית יותר תופעות לוואי או השלכות בריאותיות, מעבר לכל מה שידוע לאחר קבלת המנה הראשונה והשנייה של החיסון לקורונה.

בעקבות העלייה בתחלואה, שורה של רופאים ומנהלים בכירים קוראים למשרד הבריאות להתחיל באופן מיידי לחסן במנה שלישית את כל האוכלוסייה המבוגרת מגיל 60 ומעלה, וגם את כלל החולים שמערכת החיסון שלהם פגועה וחלשה. 

אתמול אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש כי במשרד שוקלים להתחיל במנת חיסון שלישית למרות שטרם הגיע אישור למהלך וכי אין מדינה נוספת בעולם שהחלה בחיסון שלישי. אש אמר על החיסון השלישי כי: "אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים כדי להגיע למסקנה. ככל שנגיע למסקנה שיש דעיכה ביעילות החיסונים, נשקול את מתן המנה השלישית. אנחנו עוקבים אחר נתונים של הדבקות מצד מחוסנים".

לפני שבועיים קבע משרד הבריאות כי ניתן לחסן מטופלים מדוכאי חיסון במנה השלישית. זאת עקב עדויות מצטברות של מטופלים הסובלים מדיכוי חיסוני ואינם מפתחים תגובה נוגדנית מספקת לאחר שתי מנות של חיסון נגד נגיף הקורונה, וחלקם עשויים לפתח נוגדנים לאחר מנה שלישית. בנוסף, עקב הסיכון הגבוה למדוכאי חיסון לחלות בתחלואה קשה. 

אולם, נראה כי חלק מחולי הסרטן לא יכללו ברשימה ולא יוכלו להתחסן שוב. לאחר פגישה שהתקיימה בין נציגי משרד הבריאות לנציגי קופות החולים הוחלט כי בשלב זה רק מושתלי איברים יוכלו להתחסן בשלישית, ולא חולים נוספים כפי שפורסם אתמול. לפי גורמים המעורים בפרטים, ההחלטה להכליל את חולי הסרטן ברשימה התקבלה ללא התייעצות עם האיגוד האונקולוגי של ההסתדרות הרפואית.

שבוע לאחר כניסת התו הירוק לתוקף, היום מחצות  לא תותר כניסת מלווים ומקבלי פנים לטרמינל הנוסעים בנמל התעופה בן גוריון. הכניסה לטרמינל 1 ו-3 תותר רק לנוסע שמציג כרטיס טיסה לארבע השעות הקרובות, או שצריך לבצע פעולה למטרת נסיעתו. כמו כן תותר כניסה למלווה של נוסע קטין, או של אדם עם מוגבלות עם צרכים מיוחדים, וכן כניסה למטרות תעסוקה.

 מחקר חדש מגלה כי לריטלין שנועד לסייע לתלמידים להתמודד עם בעיות קשב וריכוז, עשוי לסייע גם בתחום נוסף הידבקות בנגיף הקורונה. מחקר שנערך בישראל על ידי המומחים: פרופ' איריס מנור, יו"ר החברה הישראלית להפרעות קשב ומנהלת מרפאת קשב של שירותי בריאות כללית,  ד"ר יבגני מרזון, מנהל המחלקה לרפואה מנוהלת של לאומית שירותי בריאות, וד"ר אילן גרין, מנהל מכון המחקר של קופת החולים לאומית. השלושה גילו כי הפרעות קשב וריכוז מגדילות את הסיכון להידבק בקורונה.  המחקר מגלה כאמור כי הפרעת קשב מגדילה את הסיכון להידבק, ובשל כך לריטלין ועוד תרופות ממריצות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב מתגלות לא רק כיעילות להתמודד מול ההפרעה אלא מקטינות את הסיכון להידבק בנגיף. המחקר הישראלי מקבל גם גושפנקה אמריקאי שיצא זמן קצר אחרי המחקר הישראלי והגיע למסקנות דומות.

המחקר גילה כי אנשים הזקוקים לתרופות ממריצות המשמשות לטיפול בהפרעות קשב, ולא נוטלים אותם, מסתכנים ב-60% יותר להידבק בנגיף. בידיעות אחרונות פרופ' איריס מנור מסבירה על הקשר שבין הפרעות קשב לקורונה: "יש את ההסברים המובנים מאליהם, כמו ההיפרא־קטיביות והעובדה שילדים הסובלים מהפרעת קשב לרוב מאוד רגישים למסכות ואינם משתמשים בהן כנדרש. שהילדים עומדים לשהות במקומות סגורים עם הרבה אנשים - תנו להם את התרופה כדי להגן עליהם מהדבקה".

על פי דו"ח אגף המודיעין, אתמול התגלו  1,408 מאומתים חדשים. מס החולים קשה ירד ל-96. שיעור הבדיקות החיוביות עלה ל-2.06%.