ניר אורבך תוקף: "כנראה דרכתי לסמוטריץ' על הזנב"

חבר הכנסת מימינה שהכריע בעד הקמת ממשלת השינוי, מתייחס למנסור עבאס: "אם הם לא היו - היה לי יותר קל", מסביר את המהלך: "בחרנו באפשרות האחראית", ומבהיר: "אותי לא קנו"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 11/06/21 08:29 א בתמוז התשפא

ניר אורבך תוקף: "כנראה דרכתי לסמוטריץ' על הזנב"
אורבך, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ערב השבעת הממשלה ה-36, אחד האחראים לכך שהמהלך יצא אל הפועל הוא חבר הכנסת מימינה ניר אורבך, שבמשך תקופה ארוכה סירב להכריז מהי עמדתו לגבי הקמת ממשלה יחד עם רע"מ ומפלגות השמאל, אך באמצע השבוע הודיע כי יתמוך במהלך והביא להרגעת הרוחות בתוך ממשלת השינוי.

מאותו רגע, ספג חבר הכנסת אורבך קריאות ונאצות רבות, שהביאו להגשת תלונה לקצין הכנסת שהחליט על הצמדת מאבטחים לאורבך. יו"ר 'הציונות הדתית' בצלאל סמוטריץ' השווה בין אורבל לאלכס גולדפרב מצומת שהצטרף לקואליציה של ממשלת רבין כדי לאשר את הסכמי אוסלו ב' תמורת תפקיד סגן שר. סמוטריץ' צייץ מחזיק מפתחות עם סמל של מיצובישי, שבימי גולדפרב היה סמל סטטוס של סגני השרים.


 

בראיון שמתפרסם הבוקר (ו') ב'ידיעות אחרונות', מבהיר אורבך: "אותי לא קנו", ואומר כי התפקיד שיקבל עבור תמיכתו בממשלה טרם נסגר: "נפתלי יודע שכדי שאני אוכל לייצג את הציבור הזה, אני צריך לקבל ארגז כלים הכי טוב שנוגע אליו. איך זה יהיה, אם זה יהיה במסגרת משרד ממשלתי או שזה יהיה במסגרת ועדה, או שזה יהיה במסגרת עבודה פרלמנטרית, עוד לא סגרנו".

"אחרי כל הפחדים, שחלקם אמיתיים וחלקם מנופחים, ואחרי כל החששות וכל ההסתכלות על הסיכונים, הגיע הזמן גם להסתכל על הסיכוי שיש פה. יש פה ראש ממשלה, לראשונה בתולדות המדינה, שהוא ציוני דתי, שהוא בא מהציבור שלנו, שהוא מוביל את הערכים שלנו. נפתלי בנט בסופו של דבר זה מנכ"ל מועצת יש"ע", אומר אורבך ומדגיש כי, "יש פחד, כי גם בתוך הציונות הדתית היו מהלכים של נפתלי, פוליטיים, שהיו שנויים במחלוקת. וגם יש קמפיין ברור, פוליטי, שגורמים פוליטיים עומדים מאחוריו, שהמטרה היא להפחיד".

לפיד ובנט.

לפיד ובנט.צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

אורבך מוסיף ואומר כי לדעתו, מרבית ההתנגדות נובעת מהכנסת רע"מ לממשלה וחושף כי, "אני חושב שאם רע"מ לא היו פה – אגב, אני אומר את האמת, גם לי היה יותר קל. אחרי כל כאבי הבטן שיש לי, במיוחד אחרי הפרעות שהיו בלוד וברמלה ובעכו ובערים המעורבות, שערבים נורמטיביים, שכנים, הראו לפורעים את הבתים של השכנים שלהם, שזה הזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה היהודית, אז יש לי המון המון כאבי בטן, בסופו של דבר, כשאנחנו באים לנסות לקדם את מדינת ישראל, אנחנו רוצים להתקדם. בלי קשר למנסור עבאס, צריך מהלך שנותן לערביי ישראל איזשהו שוויון זכויות אזרחי, ובלבד שלא מניפים על נס את הזכויות הלאומיות שלהם. זאת אומרת, ברגע שזה מגיע לשוויון זכויות אזרחי, אנחנו הראשונים לתמוך – אגב, הציבור שלנו גם חי שם".

חבר הכנסת מימינה התייחס גם לכניסת מרצ לממשלה אחרי שנות אופוזיציה רבות: "היו אמירות חריפות באותו זמן מצד ניצן הורוביץ, שאני מקווה מאוד שהוא גם יהיה מוכן לאפסן אותן", כשהוא מתייחס בעיקר לאמירות כלפי חקירות בית הדין הבין לאומי בהאג: "זאת באמת אמירה חמורה בעיניי גם עכשיו. אני חושב שחיילי צה"ל שומרים עלינו, ואנחנו לא יכולים לכבול את ידיהם, בטח לא בפני טריבונל בינלאומי. אני מקווה מאוד שהוא בעצמו מבין שכדי שנוכל לחיות יחד הוא צריך לאפסן את האמירות האלה".

מנסור עבאס.

מנסור עבאס.צילום: Flash90

אורבך נשאל מדוע נפתלי בנט וימינה הפרו את הבטחת הבחירות המרכזית שלהם, וענה: "אני לא יודע מה הבטחת הבחירות המרכזית שלנו כי היו שם כמה. לדוגמה, החלפת הממשלה. דבר שני זה שלא ניתן ללכת לבחירות חמישיות. אז במשקל אני לא יודע מה יותר משמעותי. אנחנו יושבים עכשיו ומנתחים את זה בסלון נחמד. היה שדה קרב. מכל הכיוונים ניסו לרסק אותנו, גם מימין וגם משמאל, ואנחנו היינו צריכים בשביל לשרוד להגיד גם כל מיני אמירות, שחשבנו שבאותו זמן הן נכונות. במציאות קיווינו שיהיו לנו מספיק מנדטים, קיווינו שלגוש הימין יהיו מספיק מנדטים, אנחנו בסופו של דבר מפלגת ימין. וכשנגמרו הבחירות והתותחים נדמו וישבנו לראות מה המציאות, התברר שהמציאות היא לא כמו שקיווינו ולא כמו שרצינו".

"היו לנו כמה אפשרויות: יכולנו להיות, אתם יודעים, אנשי עקרונות במאה אחוז, שלא זזים קמעה ממה שהם אמרו במערכת הבחירות, ומטפסים על עץ, כמו שעשו חלק מהמפלגות האחרות, ואומרים, שהמדינה תלך לעזאזל", אמר אורבך ברמיזה לסמוטריץ' שהתנגד לישיבה עם רע"מ, ולגדעון סער שהתנגד לשבת תחת נתניהו: "או שאנחנו אומרים, בואו נסתכל רגע למציאות בעיניים, בוא נסתכל מה האפשרויות, גם אם הן אפשרויות שהן לא הכי טובות. בפוליטיקה אתה לפעמים בוחר בין אפשרות שהיא פחות גרועה, ואני לא אומר, אגב, שהאפשרות שבחרנו היא גרועה, כי אני גם עברתי תהליך עם היכולת שלי להאמין במהלך הזה. אז או שאני נשאר על העץ ואני אומר חשוב לי מאוד לשמור על המנדטים שלי גם במערכת הבחירות הבאה, ושתישרף המדינה. ואנחנו בחרנו בעיניי באפשרות שהיא אחראית, אפשרות שצריך גם להסביר אותה".

חבר כנסת אחר מימינה שדבק בהתנגדותו לממשלה העתידית הוא עמיחי שיקלי, כאשר עליו אמר אורבך כי, "הוא איש מאוד ערכי ואני אוהב אותו. אני עצמי קיבלתי את ההחלטה שלי, שאני לא עושה מעשה כזה. אני, במערכת השיקולים שלי, הדבר הזה לא הופיע. אני לא אומר שצריך ללכת כמו חיילים עיוורים, אבל כשבא מישהו שהולך להיות ראש ממשלה והוא ראש הסיעה שלך, ובא ונותן לך כל כך הרבה דברים טובים, אז לבוא ולהגיד, אני עכשיו מתנגד והולך למקום אחר, אני חשבתי שעבורי זה לא נכון לעשות".

"יש מצב שהוא סוס טרויאני?", נשאל אורבך וענה: "אני לא יודע. לא חושב על זה בכלל. אני מקווה שלא".

 עמיחי שיקלי

עמיחי שיקליצילום: Olivier Fitousi/Flash90

אחרי ההודעה של אורבך בה הבהיר כי הוא תומך במהלך של בנט, תקף אותו יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' וכתב בטוויטר: "רציתי לכתוב שהוא אפס, אבל הוא שחצן, חצוף, שקרן, רודף כבוד ותפקידים וזה העיקר. אם הוא היה מקבל שריון אצלנו, הוא היה בא מיד". אורבך מבקש להבהיר כי הוא לא דיבר עם סמוטריץ' מתחילת המהלך ואמר: "עצוב לי. עצוב לי. סמוטריץ', דרכתי לו כנראה על הזנב וכנראה אמרתי דברים שהם אמיתיים. יש היום מאבק בתוך הציונות הדתית לאיפה לוקחים אותה. האם הציונות הדתית הופכת להיות משהו מתבדל וקיצוני, וזה מה שבצלאל רוצה או לא רוצה, אבל במעשים שלו הוא לוקח אותה למקומות קיצוניים. אני מייצג את הציונות הדתית הקלאסית, המכילה, מאירת הפנים והמתחברת".