השתבשו לגמרי: האקדמיה ללשון עברית משנה לכם הרגלים של עשרות שנים

רובנו משתמשים במילים האלה ביום יום על אף שהן משובשות ולא נכונות. האקדמיה ללשון החליטה לעשות סדר ומציעה חלופה - מילים עבריות תקניות, קבלו את : גלגיליים, צינור פליטה, כדורת, בלם יד ואל ריח

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/08/22 14:45 יח באב התשפב

השתבשו לגמרי: האקדמיה ללשון עברית משנה לכם הרגלים של עשרות שנים
יום הלשון העברית, צילום: shutterstock

השפה העברית ידועה בתור אחת השפות הקשות בעולם, אבל זו עדיין לא סיבה מספיק טובה כדי להפוך אותה למשובשת. כידוע, מילים רבות השגורות בפינו מקורן במילים אחרות, שאמנם מצטלצלות טוב, אבל, אפעס, אין ביניהם קשר למילה המקורית. קחו לדוגמא את המילה ספסל, הייתם יכולים גם לקרוא אותה כך: "רפסל", היו בטוחים שאם לא הייתם יודעים שמדובר בשיבוש שפה, הייתם נוטים לחשוב שזאת המילה והיא אחלה כדי לתאר "רהיט המיועד לישיבה, בדרך כלל של יותר מאדם אחד".

מי שתעשה סדר במילים המבולגנות הללו היא לא אחרת מאשר האקדמיה ללשון עברית, ששמה לה למטרה להנגיש את העברית ולהעניק לה את הכבוד הראוי באמצעות חידוש מילים והנחלתם בשפה השגורה. האקדמיה אף מחדשת מילים שעד היום הושאלו משפות אחרות ואפילו שובשו, בין המילים שהושאלו ושובשו הם  - קורקינט, אגזוז, אמברקס,  באולינג, ודאודורנט. בפוסט שהועלה לרשתות החברתיות הרשמיות של האקדמיה ללשון עברית, הוסבר כיצד להתייחס כראוי למילים משובשות בעברית. 

‍‍‍‍‍‍‍‍

 

קוֹרְקִינֵט

קוֹרְקִינֵט  הוא כלי תחבורה העשוי ממשטח צר, המקביל אל הקרקע, שני גלגלים וכידון היגוי המחובר לגלגל הקדמי. שמו של הקורקינט הגיע מכלי הרכיבה הצרפתי trottinette וכך הפך הפך ל"קורקינט", אך המילה הנכונה בעברית לכלי המציק הזה הוא 'גַּלְגִיליים'.

גלגיליים

גלגיליים צילום: shutterstock

‍‍‍‍‍‍‍‍אגזוז

אגזוז, הוא חלק ממערכת הפליטה שמיועדת לפלוט, ממנוע המכונית, את התערובת השרופה, שנוצרה בתא השריפה. מקור המילה אגזוז הוא בעצם שיבוש של exhaust. אך המילה העברית למערכת שחונקת כל מי שנתקע מאחוריה כשהוא על גלגיליים הוא 'צִנּוֹר פְּלִיטָה'

צינור פליטה

צינור פליטה צילום: shutterstock

‍‍‍‍‍‍‍‍באולינג

באולינג הוא משחק כדור ליחיד או לקבוצה, הדורש מיומנות, דיוק וריכוז. מטרת המשחק היא לצבור מקסימום נקודות על ידי הפלת מרב הפינים. עשרת הפינים מסודרים בסוף המסלול והפלתם נעשית על ידי גלגול כדור כבד לעברם. המילה באולינג מגיע משיבוש המילה באנגלית bowling שאותה בכלל צריך להגות בּוֹלינג ולא "באולינג", אך המילה העברית המתאימה למשחק שרבים מאיתנו שיחקו בו באחד הדייטים הוא  - כַּדורֶת. 

כדורת

כדורת צילום: shutterstock

‍‍‍‍‍‍‍‍אמברקס

אמרבקס, המכונה גם בלם חניה או בלם חירום הוא מנגנון ברכבים מוטורים המשמש כדי לשמור על הרכב ללא תנועה גם כאשר הוא חונה.  מקור המילה אמברקס הוא שיבוש המילה באנגלית handbrake, אך המילה העברית הנכונה למוט שמציל את חובבי הנהיגה הידנית בזינוק בעליה כשהם בקטע של להרשים הוא  - בֶּלֶם יָד. 

בלם יד

בלם יד צילום: shutterstock

‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍דורדורנט

דורדורנט, הוא חומר קוסמטי בצורת תרסיס, ג'ל, נוזל או משחה מוצקה, הנמרח או מרוסס על הגוף על מנת להפחית בריח הזיעה אשר נגרם מפעילות בקטריאלית על העור ולבשם אותו. מקור המילה "דורדורנט" הוא שיבוש המילה "דאודורנט". אך המילה הנכונה לחוסך המקלחות בטרקים ארוכים או  ביום של עצלות הוא  - אַל־רֵיחַ. ‍‍‍‍‍‍‍‍

אל ריח

אל ריח צילום: shutterstock

‍‍‍‍‍‍‍