זמן מלחמה: מה אומרים לילדים?

מלחמת "חרבות ברזל" הותירה ילדים מפוחדים והורים מודאגים בכל רחבי הארץ. נעמה דביר, עובדת סוציאלית קלינית המתמחה בפסיכותרפיה, מעניקה טיפים להתמודדות עם המצב

חדשות כיפה נעמה דביר 08/10/23 11:42 כג בתשרי התשפד

זמן מלחמה: מה אומרים לילדים?
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

בלי כל הכנה מוקדמת, מלחמת "חרבות ברזל" פרצה והרעידה את מדינת ישראל. בין הילדים שהספיקו לאבד את הוריהם, אלו החטופים, אלו היושבים במקלטים שעות ארוכות ללא חשמל, יש גם לא מעט ילדים בערים השונות בארץ - מרוחקים מהמצב, מבולבלים, מבינים שמשהו קורה אך לא מבינים עד הסוף. אנחנו כהורים הדמויות היציבות עבורם כרגע, ויש מספר דברים שנוכל לעשות כדי להקל על המצב ולמזער את הנזקים העתידיים.

1. מתן לגיטימציה לרגשות

לפני שאתם מרגיעים את הילדים וגם אחרי, זכרו לתת מגן לגיטימציה לרגשות שלהם. זה טבעי לפחד, טבעי לבכות או להיות עצובים. אפשרו להם להוציא זאת החוצה.

2. חיזוקים

השמיעו חיזוקים באוזני הילדים: עם ישראל חזק והתמודד עם המון דברים במהלך ההיסטוריה,
היו הרבה מלחמות ותמיד הצלחנו להמשיך, הצבא שלנו חזק ויצליח לנצח, הקב"ה איתנו ושומר עלינו. גם אם קשה לכם להאמין, זרעו בילדים אופטימיות.

3. חיזוק עצמי

העצימו את הילדים שלכם. ספרו להם שאתם גאים בהם, שהם חזקים, שהם מסוגלים להתמודד בתוך אתגר כזה ויש להם כוחות עצומים.

4. אקטיביות

נסו לתת לילדים כמה שיותר משימות שיעניקו להם תחושת של עשייה ומשמעות. עשייה גורמת לתחושת שליטה בתוך מצב של חוסר וודאות. דוגמאות לדברים שהילדים יכולים לעשות: לומר תהילים, לעשות הפרשת חלה עם תפילה להצלחת המלחמה, להכין עוגות לנשים שבני זוגם יצאו למלחמה, לעשות בייביסיטר על ילדים שהאבא גויס, לעזור בבית הפרטי כדי שאבא ואמא יוכלו לנוח.

5. מודל אישי

עלינו להיות מודל אייש עבור הילדים. מצד אחד להביע רגשות, להראות שגם אנחנו פוחדים ומעורערים ולתת לגיטימציה לתחושות שלהם. ומצד שני, להראות שאנחנו ממשיכים בשגרת החיים ככל יכולתנו, דואגים לאוכל, משחקים ועוד.

נעמה דביר היא עובדת סוציאלית קלינית, מתמחה בפסיכותרפיה.