למרות התנגדות הרב יוסף חוק הגיור עבר בקריאה ראשונה

חוק הגיור אשר קובע כי שר הדתות יקים מערך גיור ממלכתי עבר בקריאה ראשונה בועדת חוק חוקה ומשפט, למרות התנגדות הראשון לציון. הרב יוסף גינה החוק בחריפות. "פועלים משיקולים לא ענייניים"

חדשות כיפה 17/02/14 13:41 יז באדר א'

למרות התנגדות הרב יוסף חוק הגיור עבר בקריאה ראשונה
המועצה האזורית שומרון, צילום: המועצה האזורית שומרון

חוק הגיור, המכונה חוק שטרן, עבר היום (ב') בקריאה ראשונה בוועדת חוק חוקה ומשפט. על פי ההצעה, אשר התקבלה בצל התנגדות נחרצת של הרב הראשי הראשון לציון הרב יצחק יוסף, מבקשת לאפשר לרב עיר ולרב הראשי הצבאי להקים הרכב בית דין לגיור.

משמעות החוק היא כי כך רב עיר יוכל לגייר באופן עצמאי את המבקשים לכך, דבר אשר מעלה את חשש הרבנות הראשית מכיוון שלדבריהם רבנים מקלים, דוגמת הרב דוד סתיו והרב שלמה ריסקין יוכלו להקים מערך גיור משל עצמם.

אמש (א') התפרסם ב'כיפה' כי בין הרב הראשי יצחק יוסף לבין יוזמי החוק, אלעזר שטרן וחברי הבית היהודי, התגלו חילוקי דעות באשר להעלאת החוק לקריאה ראשונה. הפוליטיקאים ביקשו להעביר את החוק, כפי שנעשה בסופו של דבר, ולאחר מכן לדון בסעיפים, שהוסרו מן החוק, בדיוני הועדה בין הקריאה הראשונה לשנייה והשלישית. הרב יצחק יוסף לעומת זאת דרש כי היוזמים יורידו את החוק מסדר היום ויעלו אותו מחדש רק לאחר סיכום כל הסעיפים הבעייתיים.

הרב יצחק יוסף הגיב על העברת החוק בקריאה ראשונה בכנסת ותקף בחריפות את הפוליטיקאים אשר בחרו שלא להתחשב בדעתו. לדבריו "מצער מאוד שגורמים מסוימים בכנסת בחרו לדחות את ידו המושטת של הרב הראשי לישראל אשר בשיתוף פעולה עם סגן השר בן דהן עמל כבר ימים ארוכים על נוסח מוסכם להצעת החוק".

"אותם גורמים משיקולים לא ענייניים, בחרו לנקוט בדרך של העמקת הקיטוב ותחת לפעול לאיחוד השסעים בעם, פנו להמשך חקיקתו של חוק הגיור באופן חד צדדי בלא להמתין לנוסח הסופי וללא כל גיבוי הלכתי", תקף הרב יוסף.

עוד הוסיף הרב ואיים כי יופסק שיתוף הפעולה בין הרבנות לחברי הכנסת. "ההעברה של החוק לקריאה ראשונה בניגוד לעמדת הרבנות הראשית תהווה צעד שאין ממנו חזרה ותגרום לכך ששיתוף הפעולה של הרבנות עם המשך חקיקת החוק תיפסק לאלתר".

הבוקר (ב') הגיב סגן השר לשירותי דת הרב אלי בן דהן על אישור חוק הגיור בקריאה ראשונה, בירך על המהלך אך יחד עם זאת התחייב כי את סיכום החוק ואישורו בקריאה שנייה ושלישית יעשו בתמיכתם של הרבנים הראשיים. "לא יכול להיות מצב בו רבנים יאשרו גרים ולאחר מכן הרבנים הראשיים לא יקבלו אותם. הדבר יעורר צער גדול בגרים עצמם ועלול לעורר בעיות בהמשך הדרך", אמר הרב בן דהן בגלי צה"ל.