היועמ"ש: ניתן לקיים הפרדה מגדרית בתנאים מסוימים

אביחי מנדלבליט הוציא חוות דעת בה הוא מתיר לכל עירייה לפעול על פי שיקול דעתה באירועים ציבוריים, ובלבד שאף מגדר לא יופלה לרעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/08/19 19:21 כא באב התשעט

היועמ"ש: ניתן לקיים הפרדה מגדרית בתנאים מסוימים
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צילום: דוברות הכנסת, איציק הררי

לאחר הסערה סביב הפרדה מגדרית בהופעתו של הזמר החסידי בעפולה, הוציא היועץ המשפטי לממשלה,אביחי מנדבליט, חוות דעת בה הוא מתיר לכל עיר לקיים אירועים ציבוריים על פי שיקול דעת העירייה. 

"קיום האירוע במעורבות רשות ציבורית ללא נקיטת צעדים מצד הרשות שנועדו לכפות הפרדה מגדרית. עם זאת, ייתכנו הקשרים מיוחדים בהם תתאפשר הפרדה מגדרית, לתכליות ציבוריות מסוימות ובלבד שההפרדה מקיימת את אמות המידה החוקתיות", כך על פי חוות הדעת המשפטית של היועמ"ש.

עוד הוחלט כי אם רשות מקומית מעוניינת לקיים אירוע בהפרדה מגדרית עבור ציבור המעוניין בכך, הרי שראשית עליה לבחון האם לאור מאפייני האוכלוסייה המתגוררת באותה רשות ולאור סוג האירוע בו מדובר, ניתן לקיים הפרדה וולונטרית ללא הכוונה.
ככל שניתן, מובן כי יש להעדיף אפשרות זו על פני הפרדה מתוכננת.
 
בעת החלטה על קיומם של אירועים בהפרדה מתוכננת יש להביא בחשבון את  החובה לעמוד בתנאים הבאים:
 
1.      קיום האירוע ללא הפרדה ימנע מחלק מן הציבור את קבלת השירות הציבורי - על הרשות המקומית להשתכנע כי הציבור לו מיועד האירוע, או חלק משמעותי ממנו, יימנע מהשתתפות בו, בהעדר הפרדה מגדרית מתוכננת.
2.      קיומה של הצדקה לעריכת האירוע בהפרדה מגדרית – על הרשות המקומית לשקול את מכלול הנסיבות של האירוע, ובמסגרת זו ליתן משקל, בין היתר, לאמות המידה הבאות העולות מלשון החוק ומהפסיקה (הדברים מפורטים בהרחבה בסיכום הדיון המצורף):
 
א.        וולונטריות ההפרדה –ככל שגובר רכיב הוולונטריות, כך קטן הקושי בהפרדה המגדרית. בהתאם, כאשר מדובר בהפרדה וולנטרית לחלוטין במסגרתה כל אדם בוחר את מקומו ללא כל הכוונה, אין בכך כל קושי כאמור.
ב.         ייחוד האירוע – ככל שייחודו של האירוע לקהל המעוניין בהפרדה מגדרית הוא מובהק יותר, מצטמצם הקושי בקיומה.
ג.         שוויון חומרי – נדרש כי ההפרדה תיעשה תוך הקפדה על תנאים שווים ביחס לגברים ולנשים.
ד.         השפעה על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה – ככל שהאירוע משפיע באופן משמעותי יותר על הציבור שאינו מעוניין בהפרדה מגדרית, כך גובר הקושי בהפרדה.