סקר TGI: העיתונים הדתיים ממשיכים לצנוח

החינמון 'בשבע' ממשיך במגמת ההיחלשות גם ב-2013, 'מקור ראשון' גם הוא רושם ירידה. התחזקות נאה לרדיו 'גלי ישראל'. מעריב, של איש העסקים הדתי שלמה בן צבי, גם היא צונחת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 20/01/14 11:41 יט בשבט התשעד

סקר TGI: העיתונים הדתיים ממשיכים לצנוח
shutterstock, צילום: shutterstock

סקר TGI המתפרסם הבוקר (ב') חושף כי מגמת ההיחלשות של העיתונים הדתיים נמשכת. על פי נתוני הסקר הבוחן את רמת החשיפה לאמצעי התקשורת השונים, החינמון 'בשבע' רושם ירידה נוספת ל-4.8% בלבד, לעומת 5.1 ב-2012 ו-5.5 ב-2011. 'מעריב', אותו רכש איש העסקים הדתי צונח בתוך שנה בלבד מ-10.8 אחוזי חשיפה לחמישה אחוזים בלבד. גם 'מקור ראשון' רושם ירידה שנתית מ-3.6% ל-3 אחוזים.

תחנות הרדיו הדתיות והחרדיות רושמות עליה יחסית. תחנת הרדיו 'גלי ישראל' עומדת על 1.7 אחוזי חשיפה לעומת 1.4% בחציון הקודם של השנה. בראש תחנות הרדיו עומדת תחנת הרדיו 'קול ברמה עם 6.1% כשגם רדיו 'קול חי' רשמה התחזקות של 14% ל-5% חשיפה.

בשנים האחרונות רושמים עיתוני המגזר ירידות הדרגתיות מתמשכות. ב-2008 חשיפת 'בשבע' עמדה על 6.1%, ב-2010 ירדה ל-5.9% וכעת עומדת על 4.8% בלבד. מקור ראשון לעומת זאת נותרה יציבה מעט עם נתונים סביב 3.6-3.9 אחוזים אך כעת גם היא יורדת לשלושה אחוזים בלבד.

(מקור: TGI)

זה החציון הרביעי ש'מעריב' רושם ירידות חדות בחשיפה אליו. אם בחצי הראשון של 2012 החשיפה לעיתון של המו"ל שלמה בן-צבי עמדה על 11.9%, בחצי השני של אותה שנה ירדה החשיפה ל-9.7%, בחצי הראשון של 2013 היא כבר עמדה על 5.8%, ובחצי האחרון - 3.5%, כמו חשיפה של עיתון נישתי. גם בחשיפה השנתית מצבו של העיתון לא להיט: 10.8% ב-2012, 4.6% ב-2013, קריסה של 60%.

כזכור, בחצי השנה הראשונה של 2013 ירד מספר הגיליונות המודפסים של העיתון משמעותית, ועל פי דיווחים לא רשמיים עמד על 18 אלף בלבד, בהנהלת העיתון סירבו בזמנו לחשוף את המספרים, אבל טענו כי מדובר היה במספר שגוי. דווקא בחצי השנה האחרונה נראה היה כי העיתון מתחיל להתאושש, מחזיר מנויים ומתחיל לחלק את עיתון הערב שלו בחינם ברבבות עותקים. כעת מסתבר כי לא כך הדבר.

סקר TGI בודק את שיעור החשיפה בקרב בוגרים בני 18 ויותר, של עיתונים ותחנות הרדיו, על סביב שנתי וחצי שנתי. את הסקר עורכת קנטאר מדיה מחקרי TGI מקבוצת קנטאר מדיה (לשעבר TNS טלגאל), תחת פיקוח ובקרה מקצועית של ועדת המחקר של איגוד חברות הפרסום.

מאגר TGI מבוסס על מדגם מייצג של מרואיינים במגזר היהודי בגילאי 18+, המשקפים אוכלוסייה בשיעור של כ-4 מיליון נפש. סקרTGI בישראל נערך משנת 1998, והנתונים החדשים מהווים את הגל ה-31 מאז השקתו.