אח גדול. ארבעה בנים.

אלישיב רייכנר פותח את ההגדה ומציע פורמט ראליטי חדש לטלוויזיה. בסופו של דבר הפורמט שלו מחזיק מעמד כבר דורות

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 05/04/12 09:11 יג בניסן התשעב

אח גדול. ארבעה בנים.

לאנשי הזכיינית 'קשת'
שלום רב

סליחה שאני מפריע. אני יודע, זה ערב פסח, ואתם מן הסתם עסוקים בניקיונות הווילה של 'האח הגדול', ובכל זאת, תרשו לי להעיר משהו.

כהכנה לליל הסדר פתחתי שוב את ההגדה, ומצאתי שם קונספט שעשוי לעניין אתכם. מסתבר שהרבה שנים לפני שכלאתם בבית אחד טיפוסים שונים ומגוונים בניסיון לראות איך הם מסתדרים ביחד, מישהו כבר חשב על זה קודם. "כנגד ארבעה בנים דיברה התורה, אחד חכם, אחד רשע, אחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול". ארבעה טיפוסים שונים ומגוונים יושבים מסביב לשולחן ליל הסדר. אחד ילד טוב ירושלים, מחונן ואולי קצת חנון, אחד מעצבן שרוצה לשבור את כללי המשחק, אחד שפתוח להצעות ולא ממש סגור על עצמו, ואחד אדיש שצריך להעיר. נשמע לכם מוכר?.

ובכל זאת, למרות הדמיון המסוים בין הקונספט שלכם לקונספט של חז"ל, יש הבדל משמעותי בין מה שאתם עושים עם הטיפוסים הללו בתוכנית 'האח הגדול' לבין מה שאנחנו נקראים לעשות עם ארבעת הבנים בליל הסדר. אתם בתוכנית שלכם מסכסכים בין הבנים, משסים אותם אחד בשני, מפטמים אותם בתרופות, ומעוררים אצלם את היצרים הכי שליליים כדי ליצור עניין ולהביא רייטינג. המטרה היחידה שלכם היא לסלק אותם אחד אחרי השני ולהישאר בסוף רק עם בן אחד, שגם הוא - בואו נודה על האמת - לא ממש מעניין אתכם. בליל הסדר לעומת זאת, משאירים את כל הבנים מסביב לשולחן ומעניקים לכל אחד מהם את היחס שמתאים לו אישית. במקום להדיח אותם, אנחנו מתמודדים עם השאלות שלהם. במקום לנסות לערער להם את הביטחון, אנחנו עושים הכול כדי לגרום להם להישאר אתנו בסיפור. אפילו על הרשע אנחנו לא באמת מוותרים. אנחנו רק מנטרלים לו קצת את האנטגוניזם, כדי שנוכל להמשיך לדבר גם אתו.

אני מתאר לעצמי שהרעיון של ארבעת הבנים נשמע לכם קצת מיושן ולא עובר מסך. אתם בטח משוכנעים שבלי מלחמות והדחות, לא יישארו לכם צופים. אז קודם כל, כדאי שתדעו שמבחינה סטטיסטית הגמר שלכם קיבל ארבעים אחוזי רייטינג ואת ליל הסדר חוגגים 88% מהאזרחים היהודים במדינה. וחוץ מזה, בניגוד לתוכניות הריאליטי שלכם ששורדות מקסימום כמה עונות, הסדר הזה מחזיק מעמד כבר הרבה דורות.

המאמר יפורסם השבת ב'מקור ראשון'