"ללכת על דגים": ממזרים חסרי כבוד ומלאי אמונה

ספרו החדש של הרב חיים נבון משרטט מציאות בה זוג צעיר מתמודד עם אתגר הלכתי שעלול לפרק את חייו. בעלילה קולחת הוא מאדיר את מקומה של ההלכה בסיפור הרומנטי, כפי שמעטים הצליחו לעשות זאת לפניו. ביקורת

חדשות כיפה יונתן אוריך 17/02/13 07:29 ז באדר התשעג

"ללכת על דגים": ממזרים חסרי כבוד ומלאי אמונה
ידיעות ספרים, צילום: ידיעות ספרים

את ספרו החדש של הרב חיים נבון - ”ללכת על דגים“ - קראתי בבת אחת. זה לקח שעתיים וחצי, בערב שבת קודש, אחרי ארוחה טובה ובליווי כוס יין. בעלילה שהתפתחה ב-294 עמודים הספקתי לבקר בכוכב יאיר, בגבעת שמואל ואפילו במזרח אירופה - הכל בעקבות סיפור די מוזר על זוג מאורסים ש“פצצה“ נופלת על ראשם.

שירי ויושי הם זוג דתי-לאומי טיפוסי, מהסוג שיוצא לבתי קפה ויושב מדי פעם על ספסלים ציבוריים כדי לדבר על אהבה. בספר של הרב נבון אין הרבה רומנטיקה, אבל יש חיבה הדדית. בכל זאת, הכותב הינו רב. החיים של השניים ורודים מתמיד עד שסבא אברהם, דמות הזויה שמככבת מתחת לפני הקרקע ומבליחה פעם-פעמיים במלא הדרה בעלילת הספר, חושף כי יושי הוא בעצם ממזר. ממזר חסר כבוד.

הצצה לפרק הראשון מתוך הספר

די מוזר שספר שנכתב ב-2013 עוסק בענייני ממזרות. שוב, אל תשכחו שהכותב הינו רב. העלילה המתגלגלת מתכתבת בעיקר עם יסודות הלכתיים שקשורים בדיני ממזרות. זאת לא הלכה הארדקור, אל תבהלו, אבל זוג המאורסים אכן מתמודד עם ההשלכות ההלכתיות. בעוד יושי ושירי מנסים להתמודד עם התופעה בכלים הגיוניים, ההורים הולכים לאיבוד. וכך העלילה מגיעה לידי שכירת חוקרים פרטיים, פריצה אל ארכיון מעלה אבק ועלילה חוצת גבולות גיאוגרפיים והיסטוריים - הכל כדי שהשניים יוכלו לבסוף להינשא.

זה לא ספר הפרוזה הראשון של הרב נבון. קדם לו ב-2010 הספר ”831“, שהיה מותח יותר, בדיוני יותר ומפתיע יותר. ”ללכת על דגים“ הוא רומן התבגרות שמטרתו המרכזית היא להפוך יסוד הלכתי משמעותי בבית היהודי, לאיום ואתגר עבור זוג צעיר העומד להינשא.

כיוון שכך, אני מרשה לעצמי לסווג את ”ללכת על דגים“ כאל סיפור הלקוח מתחום המדע הבדיוני. בתוך עמי אנוכי יושב אך אני מכיר מעט מאוד זוגות אוהבים שנותנים למושגים הלכתיים לשבש את חייהם במפגיע ובמפתיע. ההלכה מצליח למצוא פתרונות ומענה כמעט לכל אתגר ובסביבתנו תוכלו למצוא לא מעט זוגות שהתגברו בקלות על קשיים מורכבים הרבה יותר מעניין הממזרות.

אם אבקש לתמצת את כתיבתו של הרב נבון, אכתוב כי כתיבתו מתאפיינת בשפה קולחת, בהומור שמבליח גם ברגעים רציניים בעלילה ובעיקר ביכולתו לקחת מציאות מעט דמיונית, ספק בדיונית - ולשזור בה התכתבות עם העולם ההלכתי. בעולם של ספרות רומנטית בו זוגות קמים ונופלים על חילוקי דעות, בגידות או שינויים במצב הרוח הרומנטי - הרב נבון כותב מציאות בה הזוג כורע ברך בפני סעיפים הלכתיים שמאיימים עליו בדרך לחופה. הרב נבון אמנם מסכים לכך שהאהבה תמיד מנצחת, אלא שהיא עושה זאת יד ביד עם ההלכה, מתוך האדרת מקומה בחיים האישיים ובבניין המשפחתי. סופר חילוני היה מפרק את התא המשפחתי הזה די מהר, בעוד הרב נבון מוכיח כי ההלכה נמצאת בלב הרומנטיקה, מקשה ומאתגרת אך לבסוף מחבקת ומנחמת.

”ללכת על דגים“, הרב חיים נבון בהוצאת ”ידיעות ספרים“.