ביקורת מוזיקה: כנפי רוח - אמנים שרים הרב פרומן

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, מנתח את אלבום שיריו של הרב פרומן בביצוע מיטב האמנים במוזיקה הישראלית, "הרב פרומן היה אדם לא שגרתי בחייו, והאלבום מנציח אותו ככזה, לא שגרתי ואולי טוב שכך"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 25/05/15 13:43 ז בסיון התשעה

אפילו חילונים גמורים ידעו שהרב מנחם פרומן, היה דמות ססגונית במיוחד. בין אם כרב היישוב תקוע אשר הלך לדבר עם אנשי הדת של החמאס בעזה, או כמוסר שיעורים שמגנטו אליהם את מיטב האמנים בישראל שבאו להופיע איתו בהתנדבות בשמחה. לפני שנתיים נפטר הרב לאחר מחלה קשה. כהוקרה לזכרו יזם חתנו המוזיקאי חגי הלברטל פרויקט מוזיקלי משיריו.

כדרכם של פרויקטים שכאלו, נקראו לדגל מיטב האמנים שהופיעו עם הרב במשך השנים ועדיף המפורסמים שבהם. החל באהוד בנאי, מיכה שטרית, שלמה גרוניך, ברי סחרוף, קובי אוז, אריאל הורביץ, המדרגות, ארז לב ארי ועוד. עיון במילות השירים מגלה שהם מפתיעים במיוחד, בעיקר לאור הידיעה שרב כתב אותם. השירים עוסקים בנושאים שונים ומגוונים ולא רק בתחום המוסר או הסיפור היהודי. במשך חייו נטל לעצמו הרב פרומן חירות כמו שכתב בשירו המופלא "חופש": "לא לעצור שום דבר לא לדכא שום כוח", הוא כתב שירי מחאה כנגד תרבות הראליטי והפרסום, על אהבת האדמה על חלומות ש"כולם אוהבים אותי", על השיגעון של הלילה ועל הגישה לאחר והכל בשפה ציורית ומרתקת.

כל אמן בחר שיר מתוך גנזיו של הרב והלחין אותו כשעל ההפקה המוזיקלית בחמשה מהשירים אחראי המוזיקאי והמפיק המשובח, גיל סמטנה. בחלקם יחד עם חגי הלברטל שגם מבצע את אחד השירים הנוגעים והמרגשים באלבום, "האחר", שיר נוקב שעוסק ביחס לאחר שהוא מצד אחד הגיהינום (עורך : יש קרדיט במילים לסארטרי? נתנאל: תתפלא אכן כן, זה מצוין בחוברת) שלי ומצד שני הוא המקלט היחיד מהגיהינום שלי.

כל אמן לקח את מילותיו של הרב פרומן לעולמו המוזיקלי והתוצאה מרתקת בהחלט. לא ניתן להגדיר אותה כקלילה אלא ככזו המעוררת מחשבה. במקרה זה מתבקשת האזנה לאלבום כשחוברת המילים מול העיניים, כדי להפיק הנאה מושלמת מהפרויקט, בנוסף, הוסיפו האמנים כמה מילים על השיר שבחרו ומה משמעותו בעיניהם מצאתי את הטקסטים האישיים מרתקים וההאזנה לשירים לאחר קריאתם הייתה הרבה יותר מעניינת.

[embed]

]

"עפתי" כמו שאומרים כיום, מהביצוע האדיר של שלמה גרוניך לשיר "חופש" שפותח את האלבום בצבעי ג'אז ופסנתר אופייני במיוחד לגרוניך. שירתו של גרוניך והלחן שלו מעביר באופן מושלם את מילות השיר והוא כאמור אחד הפייבורטים שלי באלבום. התחברתי גם ל"שיר מחאה" בביצוע של אדיר בכר, זמר חדש שמסיים בימים אלו לעבוד על אלבום הבכורה שלו. השיר שעוסק במחאה חריפה כנגד תרבות הרייטינג קיבל אף הוא צבע מתאים על ידי בכר המוכשר.

"מילים להתמודד", הוא טקסט לא קונבנציונלי נוסף מתוך האלבום שזכה ללחנו של קובי אוז, בשנותיו האחרונות היה חולה הרב פרומן וסבל מכאבים רבים, אך תמיד היה נוהג לומר בחיוך - "חביבי, חיבבני בייסורים חביבים", כשהכוונה היא כמובן קבלת הייסורים מאת הבורא חביבו של הרב. העיבוד אלקטרוני ומעביר תחושה כבדה של מכונות מחד אך עם עומק מאידך שמאיר את המילים בצורה ייחודית.

היופי שעולה מהמסרים שבשירים, על אף שחלק מהם נוקבים, הם אינם מנסים לשנות את האחר אלא לעסוק יותר בעצמך וביכולת להיות שונים ועדיין מבלי צורך לשנות את האחר. השיר "כמו אלה" ששר מיכה שטרית עוסק במשל של שני עצים אשר שניהם ניצבים ליד מורד הנחל משני צידיו תלויים בין שמים וארץ ואינם נוגעים זה בזה על אף שהם קרובים, הם שונים זה אלון וזה אלה ושניהם ניצבים על המים מבלי לגעת או לשנות את האחר. לדעתי זה המסר אליו התכוון הרב פרומן בשיר, על היכולת להיות אלה או אלון שלא נוגעים האחד בשני, אך עדיין להיות על מפל המים מבלי להיסחף. הרב פרומן היה אדם לא שגרתי בחייו, והאלבום מנציח אותו ככזה, לא שגרתי ואולי טוב שכך.

פורסם לראשונה באתר 'תרבות.il' בבלוג 'מוזיקה יהודית מקורית'

[embed]

]