לטובת בן גביר - האם מותר להשתתף ב"האח הגדול"?

על רקע הפרסומים לפיהם עו"ד איתמר בן גביר ישתתף בעונה הקרובה של "האח הגדול", שאלנו את ראש מכון צומת האם קיים איסור להשתתף בתכנית שמצולמת גם בימי שבת. אומנם, על פי מה שסוכם לכאורה עם הפקת האח הגדול, בן גביר לא ישתתף כלל בצילומי התכנית בשבת

חדשות כיפה גלעד כהן 24/12/18 12:32 טז בטבת התשעט

לטובת בן גביר - האם מותר להשתתף ב"האח הגדול"?
האח הגדול, צילום: פלאש 90

הבוקר (ב') פורסם כי אחד מהמשתתפים של העונה החדשה של תכנית הריאלטי "האח הגדול" יהיה עו"ד ופעיל הימין, איתמר בן גביר. כידוע, בתכנית הריאלטי הפופולרית הצילום לא מפסיק, גם לא בשבת. הרב מנחם פרל אומר ל'כיפה' כי דווקא חילול השבת זו הסוגיה הפחות בעייתית בהשתתפות בתכנית מסוג זה. "העניין של השתתפות בתכנית כזאת, היא לאו דווקא הצילום האוטומטי. יש בה עניין של חילול השם. יש שם לשון הרע ובעיה עם צניעות." 

לפי מידע שהתקבל במערכת 'כיפה', בן גביר התנה את השתתפותו בתכנית הריאלטי בהתאמות שיאפשרו לו לנהל במתחם אורח חיים דתי וכי הסוגיה העיקרית מבחינתו של בן גביר היא השבת. חשוב להבהיר כי לפי מה שסוכם לכאורה, עם הפקת התכנית, בן גביר כלל לא ישתתף בצילומי התכנית בשבת.

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת, אמר ל'כיפה' כי דווקא החיכוכים, לשון הרע והצניעות בתכנית הריאלטי בעייתיים עוד לפני שמדברים בכלל על סוגיית השבת. "הנקודה העיקרית זו הזירה בה הוא נמצא. אנשים חושבים שיהדות זה שבת וכשרות. יחסים בין אדם לחברו, לשון הרע, כבוד האדם וצניעות הם נושאים בסיסיים ביהדות. "אדם ירא שמיים" קודם כל אדם, אחרי זה ירא שמיים." אומר הרב פרל.

איתמר בן גביר

איתמר בן גביר, יתנהג בהתאם?צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעניין השבת אומר הרב פרל כי צילום עצמי בשבת יש כבר כמעט בכל מקום בארץ. גם אם אתה מגיע לכותל מצלמים אותך. כל הארץ מרושתת, ככה שאנחנו באמת נמצאים במצב של "האח הגדול". הרב פרל מספר שבעבר פנו למכון צומת בבקשה לאשר מצלמה שעובדת בתוך בית הכנסת בשבתות לטובת תיעוד של שבתות בר מצווה ושבתות חתן. אולם, במכון דחו את הרעיון על הסף בעיקר בגלל האווירה שהמצלמה מקנה.

"יש רשימה ארוכה של תקנות חז"ל שאפילו בעיני אדם בן זמנינו, שלא ממש מבין את התרבות או את הטכנולוגיה של אז קשה להבין, אבל אנחנו חיים על פיהן. לדוגמה, אסור לשחות בברכה בשבת שמא תבנה סירה. בנוסף, אסור לנגן בכלי שיר בשבת שמא יתקן את כלי שיר. עד כדי כך, שהמשנה במסכת ביצה אוסרת אפילו למחות כפיים, שמא יתקן כלי שיר." הרב פרל מסביר שהצילום בשבת לכשעצמו אינו בעייתי. "העניין הוא שמאחורי המצלמות עובדים יהודים שמפעילים את המערכת. אם אלו היו גויים אז זה כמו לעלות על אוניה, כפי שהתירו חז"ל בתנאים מסוימים." 

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומת

הרב מנחם פרל, ראש מכון צומתצילום: מכון צומת

הרב פרל אומר כי העניין של השתתפות בתכנית כזאת, היא לאו דווקא הצילום האוטומטי, אלא יש בה עניין של חילול השם. יש שם לשון הרע ובעיה עם צניעות. בעבר, היו רבנים שהיו הולכים למקומות או אירועים לא הכי צנועים על מנת לגרום לקרוב לבבות. הבעיה היא שעצם ההימצאות שלך היא עוברת על איסור. "זה לעשות מצווה ועבירה ביחד. נניח היו משאירים מצלמה שמצלמת אוטומטית שלא יגעו בהם בשבת, אולי היה אפשר להסתדר עם זה. אבל יש כאן צוות שלם שתפקידו לחלל שבת. לא עושים עבירה כדי לעשות מצווה." מסכם הרב פרל.