ברוכים הבאים לאינסטגרם

הילדים מבלים שעות מול המסך של הסמארטפון? מצלמים תמונות, עורכים ומעלים אותן למקום לא ידוע? כנראה שגם הם נדבקו בטרפת האינסטגרם. אנחנו כאן כדי לנסות להסביר על מה כל המהומה ולמה (אולי) כדאי גם לכם לפתוח פרופיל

חדשות כיפה מיכל קוניה 13/12/18 13:57 ה בטבת התשעט

ברוכים הבאים לאינסטגרם
אינסטגרם, צילום: pixabay

אינסטגרם, אינסטה (או אינסטוש אם אתם בגיל המתאים) היא אפליקציה שפרצה לחיינו ב2010 ומאז לא עוצרת. הפיתוח שלה התחיל בטעות, כששני מפתחי תוכנה מסן פרנסיסקו ניסו לפתח יישום שייתן שירותים מבוססי מיקום. כשהבינו שהיישום שיצרו מסורבל מידי החליטו להתמקד באפשרות של צילום. משם ארך הפיתוח זמן קצר שכן התשתית כבר הייתה קיימת, ותוך חודשים ספורים צברה האפליקציה פופולריות עצומה.

אינסטגרם בנויה בצורה של "מעקב" אחרי משתמשים אחרים- המשתמש בוחר אחרי מי הוא רוצה לעקוב, והתמונות והסרטונים של מי שבחר מופיעים בפיד- דף הבית שלו באפליקציה. על כל תמונה ניתן לסמן "אהבתי" באמצעות כפתור הלייק ולהגיב. במשך הזמן נוספו לאפליקציה אפשרויות נוספות כמו שיתוף סרטונים קצרים, הודעות ישירות (צ'אטים) בין משתמשים וסטוריז- סיפורים קצרים שנעלמים אחרי 24 שעות אותם חולק המשתמש עם עוקביו ומורכבים מתמונות וסרטונים גם יחד. כיום אינסטגרם ממוקמת גבוה במדד הרשתות החברתיות, עם מליונים ואולי אפילו מיליארדים של משתמשים מרחבי העולם.

מפורסמים רבים (סלבס בלעז) מנצלים את האפליקציה כדי לשמור על קשר עם המעריצים, כך שאם הילד שלכם יודע איפה עומר אדם הופיע אתמול זה לא בהכרח כי הוא היה שם- סביר יותר להניח שהוא צפה בסטורי שהזמר העלה.

https://www.instagram.com/p/BOCWSCpgpO6

חלקם גם מרוויחים סכומי עתק- לפעמים אפילו  עשרות אלפי שקלים- עבור תמונה בודדת שהן מעלים לחשבונם. כשגל גדות או נועה קירל מעלות תמונה עם תיוג של מותג האיפור או האופנה בו הן משתמשות, תהיו בטוחים שהן מרוויחות על זה כסף.

https://www.instagram.com/p/BqXOOYnFa0u

https://www.instagram.com/p/BjW4LTjF6Nt

כמובן  שלפעמים הן גם סתם נהנות מלייצר באזז סביב עצמן או להתחרות במי תגרוף כמה שיותר לייקים על תמונה מהחופשה האחרונה ביוון.

האדם הפשוט, כלומר רובנו, עשוי למצוא בה הסחת דעת נעימה מהעולם האמיתי. הילדים שלכם מרגישים מחוברים למושאי ההערצה שלהם, ואילו אתם עשויים למצוא עניין בוויזואליה ובצד האומנותי של האפליקציה, שכן התמונות שמועלות לאינסטגרם הן בדרך כלל מוקפדות וערוכות. ניתן לטעון שזה שטחי, אבל האפליקציה בסך הכל מתאימה את עצמה למציאות הקופצנית של 2018: תוך שניות בודדות ניתן לעבור מפרופיל לפרופיל לפי תחומי עניין וטעם אישי, ובמחי אגודל לקבוע האם אהבתם או לא אהבתם את התמונה.

כמו לכל היבט בחיים הווירטואליים גם לאינסגרם יש את הצדדים האפלים שלה, ואם הילדים שלכם משתמשים בה כדאי שתהיו מודעים אליהם. על הסכנות שבהתמכרות לסמארטפון כבר סיפרו לנו הרבה, אבל לא הרבה מודעים לתופעת ה"שיימינג" (בִּיוּש) שקורית באינטרנט. ילדים הם פעמים רבות חסרי רגישות וכשזה קורה במרחב הווירטואלי זה עלול להיות פוגע בהרבה. דווקא שם ההורים או מבוגרים אחרים בחייו של הילד פחות נמצאים, ואם אתם רוצים למנוע פגיעה אפשרית בילדכם מצד חבריו או אנשים זרים כדאי שתתנו את השימוש באפליקציה בהשגחה שלכם.

לגבי ההתלבטות שלכם אם להצטרף בעצמיכם לחגיגה, (ובהנחה שבכל מקרה כבר יש לכם סמארטפון ומן הסתם מותקנת עליו לפחות אפליקציה אחת של רשת חברתית), אינסטגרם לא תזיק יותר מידי ועשויה דווקא להוות דרך נחמדה להתעדכן במה שקורה מסביב. במקרה הכי גרוע- פשוט תסירו אותה. יהיה לכם מה לספר אחרי זה לחברים.