שאל את הרב

תוכנית האח הגדול

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 30/11/09 12:38 יג בכסלו התשע

שאלה

שלום ,

יש לי שאלה מאוד חשובה..

אני שומרת שבת, ואני מעוניינת להשתתף בתוכנית האח הגדול , הם מחפשים מתמודד שומר שבת ואני מאוד רוצה להיכנס לתוכנית ..

השאלה שלי היא האם אני אחלל שבת ברגע שרכנס לבית האח הגדול ?

תשובה

שלום

לשמחתי אינני מכיר את התכנית בצורה יסודית אלא רק באופן כללי מהשאלה אני מבין שההתלבטות היא בגלל הצילום בווידאו?

אם כן- הדבר אסור משום השינויים החשמליים שהמצלמה מבצעת כשהיא קולטת את התנועות ואת הדיבור וכן מצד מלאכת כותב שבכלל חל איסור לצייר ציורים תמונות וכו' גם בתוך מכשיר הקלטה וצילום

וכן כתב הרב אליעזר מלמד שליט"א בספרו פניני הלכה שבת
"אסור לעמוד בכוונה במקום שפניו יראו על המסך, מפני שהוא מפעיל בזה מערכת חשמלית של מצלמה. ויש בזה גם איסור חכמים של כותב, שפניו מצטיירות על ידי כך במסך. ואף שבשו"ת בצל החכמה ו, סה, היקל בזה, אין דבריו נראים. וכך דעת רוב הפוסקים שיש איסור דרבנן לעמוד במקום שפניו יוקרנו על מסך כאשר יש לו בכך תועלת. והאיסור משום כותב ומשום שהוא גורם לפעילות חשמלית."

"מותר לעבור במקום שמותקנת מצלמה שמצלמת את העוברים ושבים, שהואיל והעובר אינו מעוניין להצטלם, והוא גם אינו מפעיל את המצלמה שתקלוט את דמותו בדרך ישירה אלא שהוא הולך כדרכו וכדרך אגב דמותו גורמת לפעילות המצלמה, אין האחריות לצילום עליו, ואין בדבר איסור.
ועיין בארח"ש טו, לה; כו, כז.
כאשר אין לאדם עניין בכך, מותר לו לילך במקום שיש בו מצלמות או חיישנים שמחוללים פעילות חשמלית עקב תנועתו, וכן התירו לעבור בשערים אל הכותל המערבי למרות שהתקינו שם מצלמות וחיישנים לגילוי מתכות. עיין ביבי"א ט לה, שנשאל לגבי הליכה בעיר העתיקה במקום שיש מצלמות וענה שמדובר בפסיק רישא דלא ניחא ליה, ויש לצרף את דעת הרשב"א בצידת צבי, שהואיל והאדם לא עושה כלום רק הולך לתומו יש להקל. ושכן שמע שפסק רשז"א. ועיין בתחומין כה עמ' 441 בחילופי מכתבים בין הרב גולדברג והרב רוזן, וסוף דבר מותר לשים מצלמות בעיר העתיקה מכמה סיבות: א) אין בזה כותב או רושם מהתורה. ב) יש רק הוספת זרם. ג) פס"ר דלא ניחא ליה וכלאחר יד. ד) בדרך כלל הוא לצורך גדול ולעיתים לדבר מצוה. (ועיין בדברי הרב שמואל רבינוביץ שם עמ' 454). וכיוצא בזה כתוב בארח"ש טו, הערה נה, בשם ריש"א והרב ואזנר, ובחוט השני ח"ד עמ' קסז.
וזה לשון שו"ת שבה"ל ט, סט: "אבל לא כן כשאדם אינו עושה כלום ממש, והולך לדרכו לפי תומו, ואינו מוסיף אף תנועה אחת למען מלאכה, אף שבגרמתו נדלק אור או דבר כיו"ב. בזה פשיטא, שכל זמן שאינו חושב ממש ללכת למען הדליק וכיו"ב, שאין אנו מצרפים הליכתו הרגילה לתוצאה הנ"ל, ואין כאן פעולה של מלאכה", והובא בתחומין כג, עמ' 277."

בברכה אייל משה

כתבות נוספות