שאל את הרב

שתיה ואכילה לפני שחרית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/02/07 15:42 כ בשבט התשסז

שאלה

בס"ד

האם מותר לשתות כוס מים לפני שחרית? אם יש משהו יותר מוגדר של מה מותר ומה אסור..אשמח לתקציר, תודה מראש!

תשובה

שלום,
המקור להלכה שאסור לאכול לפני התפלה מופיע בגמרא בברכות בדף י עמוד ב:
ואמר רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב: מאי דכתיב: לא תאכלו על הדם, - לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם. (איכא דאמרי,) אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן אמר רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב: כל האוכל ושותה ואחר כך מתפלל - עליו הכתוב אומר: ואתי השלכת אחרי גוך, אל תקרי גויך אלא גאיך. אמר הקדוש ברוך הוא: לאחר שנתגאה זה - קבל עליו מלכות שמים.

מגמרא זו אנו רואים שיש איסור לאכול לפני תפלת שחרית. בגמרא עצמה מובאים שני טעמים לאיסור אכילה לפני התפלה- 1. אסור לאכול לפני שאנו התפללנו על דמנו. 2. באכילה לפני התפלה יש משום גאווה.
ישנם מספר סיבות שלפיהם יתכן ובמקרה שלך יהיה מותר לאכול. הראשונים מביאים את דברי הראבי"ה (אחד מהראשונים שחיו באשכנז) שמותר לשתות מים לפני התפלה. היות שטעם האיסור הוא משום גאווה, האיסור הוא רק באכילה רצינית או בשתיית משתה משכר, אך אין בעיה בשתיית מים. בשתיית מים אין הפגנת גאווה וממילא במקרה זה אין איסור. בדומה להיתר זה כתבו הפוסקים שאדם חולה או טרוד יכול לאכול ולשתות לפני התפלה. כך פוסק המשנה ברורה (סימן פט ס"ק כה) שאם האכילה תעזור להתכוון בתפלה מותר לאכול ולשתות הכול. החיי אדם (כלל טז סעיף א) מסביר שמכיוון שהאיסור הוא אכילה דרך גאווה, אם הסיבה שהאדם אוכל היא כדי למנוע טרדה או חוסר כוונה בתפלה אין בעיה של גאווה (ורְאה גם בתשובה של הרב עובדיה בשו"ת יביע אומר או"ח חלק ד סימן יא).

אחרונים הוסיפו שאם האדם צריך לאכול לפני התפלה טוב שיאמר פסוק של בקשה לפני האכילה. הסיבה לכך נעוצה בדברי הגמרא בברכות שמסבירה את טעם האיסור- כאשר האדם אומר בקשה או פסוק לפני התפלה יש בכך משום קבלת עול מלכות שמים, וממילא אין בעיה של גאווה. בדרך זו פסק הרב נחום רבינוביץ' (בספרו מלומדי מלחמה עמוד 80) לחיילים שנקלעו למציאות שהם אוכלים לפני התפלה.
אם יש לך שאלה נוספת בנושא או משהו לא ברור, אתה מוזמן לפנות אליי במייל או בשאלה נוספת לאתר.
רק טוב,
אוהד.
ohad_fix@hotmail.com

כתבות נוספות