שאל את הרב

נכשלתי ואכלתי במסעדה לא כשרה בפסח - איך חוזרים בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/05/08 18:26 ל בניסן התשסח

שאלה

זה ממש פדיחות לשאול על זה, אבל אכלתי בפסח בצומת צמח במסעדה שם אין לה תעודת כשרות. אותו רגע הייתי ממש עיפה, רעבה ועם אנשים שלא מקפידים, ואכלתי. אני לא יודעת איך לעשות על זה תשובה, אני מרגישה שהנשמה שלי מלוכלכת שכל מה שאני יעשה - לא יעזור, כי נכשלתי בדבר כ"כ גדול, ועם כל התרוצים יכולתי לא לאכול.

יש בי תחושה מגעילה.

אני לא מעיזה לדבר על זה עם אנשים מרוב שאני מתבישת, לכן פנתי אליך. האם יש לך רעיון לדרך תשובה לתיקון.

חמץ בפסח זה לא פשוט. צריך לעשות את שלבי התשובה אבל אני חושבת שצריך פה יותר.תשובת המשקל קוראים לזה .. בתכלאס מגיע לי סוג של כרת.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה.

משאלתך, מוכח שהתחלת בתהליך של תשובה – חרטה. הרצון לתקן את המעשים הוא תחילת ההצלחה, נאמר במדרש: " אמר הקב"ה לישראל בני, פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו " (שיר השירים רבה ה, ב). הראו שרצונכם הוא תשובה, ואני אעזור לכם. ההשתוקקות להצלחה – לתיקון המעשים, כמוה ההצלחה עצמה, וכדברי הרב קוק: "אם האדם עלול תמיד למכשול, להיות פוגם בצדק ובמוסר - אין זה פוגם את שלמותו, מאחר שעיקר יסוד השלמות שלו היא העריגה והחפץ הקבוע אל השלמות. והחפץ הזה הוא יסוד התשובה, שהיא מנצחת תמיד על דרכו בחיים ומשלימתו באמת." (אורות התשובה ה, ו). השאיפה של האדם להצלחה היא ממש ההצלחה האמיתית, היא הבסיס של התשובה, היא המובילה את האדם לתיקון המעשים.

[מהי תשובה]

המונח 'בעל תשובה', אין משמעו כפי שהוא רגיל בלשוננו. לא מדובר רק על אדם ששינה לחלוטין את אורח חייו וחזר לדרך התורה. כוונתו היא לאדם שחי באווירה של תשובה ומתוך מודעות אליה, אף אם הוא אדם שמתמיד היה שומר מצוות. לכל אדם יש חטאים ופגמים שאותם הוא צריך לתקן, ומחטאים אלו יש צורך בתשובה. גם אדם שחטאיו ספורים, יכול להיות בעל תשובה ברובד האיכותי. העיסוק בתשובה איננו מתמצה רק בבדיקה וניקוי חטאים, אלא דורשת מאדם את בחינת מעשיו כחלק מהווייתו הבסיסית. לא מדובר רק בתיקון הפגמים, אלא הכיוון של התעלות, השתפרות, חתירה לקראת, כול אלו הן חלק מעולם שלם שנקרא: תשובה. העמקת מערכת היחסים עם הקב"ה תמיד דורשת השתפרות וחתירה למעלות גבוהות יותר ויותר. שאיפה זו באה מהצד החוטא שבאדם, העוזב וסולד מהחטאים שביצע, אך גם מהצד החיובי שבאדם, השואף להתקרב אל הקב"ה.

בכדי לתקן את המעשים על האדם לעשות תשובה: "שאלו לחכמה, חוטא מהו עונשו? אמרה להם: חטאים תרדף רעה. שאלו לנבואה, חוטא מהו עונשו? אמרה להן: הנפש החוטאת היא תמות. שאלו לקודשה בריך הוא, חוטא מהו עונשו? אמר להן: יעשה תשובה ויתכפר לו! (ירושלמי מכות פרק ב הלכה ו)" אין דבר שעומד בפני התשובה!

[אסור להתייאש]

כתבת בשאלתך: "אני לא יודעת איך לעשות על זה תשובה, אני מרגישה שהנשמה שלי מלוכלכת שכל מה שאני יעשה - לא יעזור, כי נכשלתי בדבר כ"כ גדול, ועם כל התרוצים יכולתי לא לאכול." בהרגשה זו אנו רואים את המלחמה בין היצר הטוב ליצר הרע, מצד אחד 'אני לא יודעת איך לעשות על זה תשובה' – הרצון לתקן את המעשים ולהתקדם, קורא לך. מנגד, שיקרי היצר הרע- 'כל מה שאני יעשה – לא יעזור...' ניסיונותיו לגרום ליאוש, הם הנשק העיקרי שלו, הילחמי בו! הקב"ה אומר יעשה תשובה ויתכפר לו, מי הוא היצר הרע שיאמר אחרת?!

שואלת יקרה, מלבד עזיבת החטא ותיקון המעשים, בידנו רק לבקש מחילה מאת הקב"ה ולצפות לסליחתו. ומובטח לנו שיסלח!

" ויעבר ה' על פניו ויקרא, אמר רבי יוחנן: אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור והראה לו למשה סדר תפלה, אמר לו: כל זמן שישראל חוטאין, יעשו לפני כסדר הזה ואני מוחל להם. ה' ה' - אני הוא קודם שיחטא האדם, ואני הוא לאחר שיחטא האדם ויעשה תשובה. (ראש השנה יז, ב)"

ברכת ה' עליך,

מחזק את ידיך,

ירון

Bz.yaron@gmail.com



כתבות נוספות