שאל את הרב

מאה ברכות בראש השנה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 16/03/17 07:51 יח באדר התשעז

שאלה

שלום כבוד הרב,

כתוב בקש""ע, סימן קעז - הלכות דברים הבאים בתוך הסעודה, ז: "כשחל ט''ו בשבט בשבת, יש להעדיף לאכול מפירות שבעת המינים ושאר דברים שנוהגים לאכול בליל ט''ו בשבט, רק לאחר סיום הסעודה, שאז יוכל לברך בתחלה ובסוף ולהרויח מאה ברכות בשבת. ואם אכל מהפירות הנז' אחר שאכל כזית מן הלחם, אינו מברך ברכה אחרונה, שברכת המזון פוטרתם. ועל כל פנים לא יאכל מהפירות בין הקידוש לסעודה, שיעור כזית, כדי שלא יכנס לספק ברכה אחרונה, וכנזכר לעיל. ובשבת ויום טוב מותר לכתחלה להניח הפירות לאחר ברכת המזון, כדי לברך עליהם גם ברכה אחרונה, ולהשלים בכך חיוב מאה ברכות בכל יום. ואין לחוש בזה לברכה שאינה צריכה. אך בימות החול שאינו חסר ברכות להשלים למנין מאה ברכות, לכתחלה אין ראוי להניח הפירות שהובאו לפניו לאחר ברכת המזון, אלא אם כן אינו אוכל כשיעור. וכן יעשה בליל ראש השנה, שאחר שבירך המוציא יאכל כזית לחם, ויברך על התמרים ושאר דברים שנוהגים לאכול בליל ראש השנה. ואין הבדל בזה בין אנשים לנשים, שגם האשה לכתחלה צריכה לברך מאה ברכות בכל יום, אחר שאין זו מצוה שקבוע לה זמן."

להלן שאלתי.

בסוף שהוא אומר וכן יעשה בליל ראש השנה, האם הוא מתכוון כפי שיש לנהוג בחול, כלומר יברך מיד לאחר שאכל כזית לחם בתוך הסעודה? (כי כך נשמע מדבריו). אבל ראש השנה זה יום טוב וצריך מאה ברכות אז מדוע שם לא מאפשרים לברך לאחר הסעודה כדי לזכות בעוד ברכות?

תודה

תשובה

כנראה מסיבה אחרת - שנהגו לאכול את הסימנים בתחילת הסעודה

כתבות נוספות