שאל את הרב

טבעת לגבר

חדשות כיפה הרב דוד הריסון 29/01/07 16:29 י בשבט התשסז

שאלה

כשלמדתי לקראת החתונה קראתי בספר של הרב קנוהל שחוץ מחשש מראית עין בהחלפת טבעות מתחת לחופה, אין שום בעיה הלכתית עם טבעת לגבר.

וגם ראיתי פעמיים ששאלו את הרב אבינר וגם את הרב אליהו, אם אינני טועה, בשו"ת sms על נושא זה, והם ענו בחיוב רב שאין בעיה, ואולי אף ראוי לכתחילה.

עם כל הכבוד למקורות הנ"ל, חסר בהם דבר מאוד חשוב - הסבר.

ברורות לי הסיבות לאיסור - "לא ילבש גבר כלי אשה", ואולי גם "לא תלכו בחוקותיהם", אבל ממש לא ברורות לי הסיבות להיתר, ואשמח לקבל תשובה מפורטת ורצינית בנושא.

תשובה

שלום וברכה
טבעת לגבר, אני מתייחס לשאלה לגבי מסירת הטבעת במעמד החופה.
כי בעצם ההליכה עם הטבעת אין עם כך בעיה הלכתית, בודאי שאין בזה "לא ילבש", כשמדובר על טבעת שהיא מיוחד לגבר ואין הגבר עונד אותה על מנת להידמות לאשה, ואף בימי חז"ל אני יודעים שהיו עונדים טבעות גם הגברים ואפילו לא למטרת נישואין כגון במסכת שבת לענין יציאת האיש בטבעת שעל ידו.
בימינו שהחברה מאד מעורבת והאוירה קלילה במקומות העבודה והלימוד (בלי הכללות כמובן), זה אפילו מעלה שהאיש ילך עם טבעת שידעו כולם שהוא נשוי.
בנושא הענקת הטבעת בעת הטקס, בימינו שאנשים לא יורדים לעומקם של דברים ורואים לפעמים בהענקת הטבעת לאשה בלבד איזו שזהיא אי שויוניות והדבר לעיתים מחזק את הרפורמים והנישואין האזרחיים יש הענין זה תיקון של "עת לעשות לה' הפרו תורתך", ובאופן שהדבר לא נעשה בעת הקידושין עצמם, או לפני החופה או בסופה עם הסבר ראוי שאין זה חלק מהטקס יש מקום בהחלט להתיר זאת, והדבר נמצא בתשובותיו של הרב פיינשטיין ופוסקים חשובים בדורינו ששאלו אותם על כך התירו אף הם באופנים מסויימים.
כמובן בעת שאני פוגש זוגות שאני מחתן אני מבהיר להם בארוכה ובשפה השווה לכל נפש את הבסיס ההלכתי של הקידושין באופן שתהיה גמירות דעת במעשה הקידושין, ואם הדברים מוסברים היטב שני בני הזוג מקבלים את הדברים ומבינים שהאיש מקדש והוא הפונה לאשה והיא נאותה להתקדש לו, וכמו שהגישה הג'נטלמנית אומרת שהאיש יציע לאשה נישואין או "יבקש את ידה", או כהגדרת חז"ל בדברי התלמוד בריש קידושין:"שדרכו של האיש לחזר אחר האשה כי בעל האבדה מחזר אחר אבידתו".
בברכה

כתבות נוספות