שאל את הרב

חמץ שעבר עליו הפסח

חדשות כיפה חברים מקשיבים 17/04/06 08:38 יט בניסן התשסו

שאלה

פריט שהוא חמץ גמור ,שנמכר במכירת חמץ לפני שהוציאו אותו מהמפעל ,הגיע אלי במהלך חוה"מ ע"י אדם שלא כ"כ מקפיד בדיני חמץ, מה דינו לאחר הפסח?

תשובה

שואל יקר שלום רב,

אין זה משנה שאותו חמץ נמכר, ברגע שאדם לקח את המוצר חמץ הזה - הוא קנה אותו(בקנין כל שהוא, הגבהה, משיכה, ממכר, שינוי רשות וכדומה לזה). והעביר את זה אליך. ממילא, נוצר מצב שיש לנו חמץ בפסח השייך לישראל.
[יישר כח על השאלה, ודע לך שמצווה חשובה נפלה בחלקך, מצוות ביעור חמץ שעבר עליו הפסח. ולכן שרוף את החמץ.]

"המוצא חמץ ברשותו לאחר שהגיע זמן איסורו מהתורה, היינו אחר חצות יום י"ד, חייב מיד לבערנו. לכתחילה מצווה לבער אותו בשריפה, ואם ירצה יוכל לבערו גם בדרכים אחרות, כגון שיפורר אותו לפירורים קטנים ויפזרנו ברוח, וכן יוכל לפוררו מעט ולהשליכו לבית הכסא ולהוריד עליו את המים.
אבל אם ישליכנו למקום המופקר לרבים, לא עשה כלום, ואף שלפני תחילת זמן איסור חמץ יכול אדם להפקיר את חמצו ועל ידי כך לא יתחייב לבערו, מכל מקום אם הגיע זמן איסור חמץ והחמץ נשאר ברשותו, אין יכול להיפטר ממנו עד שיאבדנו לגמרי. וגם אם ישליכנו למקום המופקר לרבים עדיין יעבור עליו בשני איסורים: "בל יראה" ו"בל ימצא".

וגם אם יפסלנו מאכילת כלב על ידי שישפוך עליו חומר מפגל, לא יבערנו בזה, שרק לפני תחילת זמן איסור חמץ אפשר לפוסלו מלהיות ראוי למאכל כלב, וממילא אינו נחשב יותר מאכל חמץ ולא חלים עליו איסורי חמץ. אבל אם כשהגיע זמן איסור חמץ היה החמץ ראוי לאכילה, חלה חובה להשביתו לגמרי, ואין מועיל לפוגמו עד שלא יהיה ראוי לאכילת כלב. לפיכך המוצא חמץ ברשותו צריך לשורפו או לפוררו ברוח, או לפוררו מעט ולהשליכו לבית הכסא, שעל ידי כך הוא מאבדו מן העולם. ומצווה מן המובחר לבערו בשריפה. וגם אחר שיבערו בשריפה, אפרו אסור בהנאה." (מתוך הספר פניני הלכה הלכות הפסח)

אם לא מדובר בחמץ גמור, אלא בספק חמץ או אולי ספק תערובת חמץ וכל כיוצא בזה, אנא שלח אלי את שם המוצר ובע"ה אשתדל לענות לך במדוייק.

קיץ טוב,
שלמה,
shlomo@makshivim.org.il


כתבות נוספות