שאל את הרב

הפרשת חלה - מדוע? מה זה נותן לי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/08/18 14:40 א באלול התשעח

שאלה

אשמח אם מישהו יסביר לי מה משמעות הפרשת חלה היום. אני מרגישה שאני רוצה לעשות, אבל לא מרגישה קשר רגשי לכך. וזה מעצבן. אני לא סובלת לעשות כי ככה עושים אחרים. אני מרגישה מנותקת והולכת אחר הזרם בלי להבין עמוק בתוכי מה זה נותן לי בקשר ביני לה' .

אני לא נערה כבר...

תשובה

שואלת יקרה שלום רב,

חלה = מלשון התחלה "ראשית".

בפרשת שלח כתוב: "והיה באכלכם מלחם הארץ תרימו תרומה לה´ ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה".

ביחזקאל כתוב (מד, ל): "וראשית ערסותיכם תתנו לכהן, להניח ברכה אל ביתך" ומסביר המלבים "מלבי"ם וראשית כל. ראשית הגז ומתנות ותרומה ותרומת מעשר, ובכורי כל, בכורים. וראשית עריסותיכם, חלה, ועל ידי כך יונח ברכה אל ביתך כמו שכתוב ´איש אשר יתן לכהן לו יהיה´:"

* מי לא רוצה ברכה, אנשים מחפשים סגולות בכל מקום – הנה לנו סגולה הכתובה כבר ביחזקאל.

חכמינו ז"ל הפליגו במעלת מצות הפרשת חלה כל כך עד שאמרו "בזכות שלושה דברים נברא העולם: בזכות חלה, בזכות מעשרות, ובזכות ביכורים" . (בראשית רבה פרשה א). אם כן, בבריאת העולם נכתבה המילה בראשית. "בראשית ברא..." החלה נקראת ראשית. כך שאחת הזכויות שהעולם נברא בו הוא הפרשת חלה.

ההשוואה בין בריאת האדם לאופן יצירת מזונו. האדם נברא על ידי הקב"ה על ידי עירוב וגיבול של עפר במים, שנאמר: "ויצר השם אלוקים את האדם עפר מן האדמה". החלה נוצרת ג"כ ע"י עירוב וגיבול של קמח ומים. וממילא ישנן הקבלות רבות בין האדם לחלה.

התורה מצווה אותנו לקחת חתיכה מן הבצק ולהקדיש אותה לקדוש–ברוך–הוא‮. ‬להרפות מאחיזתנו העיקשת במעשה ידינו‮, ‬ולהיזכר‮: ‬לא כוחי ועוצם ידי‮ ‬עשה לי את החיל הזה‮. ‬ברכת ה‮´ ‬השורה בכול - שורה גם בלחם מעשה ידי‮.‬

גם החקלאי המגדל את החיטה מצווה להפריש חלק מן היבול‮. ‬בדומה לעקרת הבית‮, ‬החקלאי משקיע את מרצו וכוחותיו בשדהו‮, ‬חורש וזורע‮, ‬ומחכה לראות ברכה בעמלו‮. ‬אולם החקלאי חש בכל רגע ורגע את תלותו בחסדי שמים‮. ‬בענווה עומד הוא נוכח כוחות הטבע‮, ‬ונושא תפילה לבורא עולם בציפייה‮ ‬לגשמי ברכה‮. ‬בהגיע הרגע המיוחל‮, ‬ייטול מפרי עמלו וירים תרומות ומעשרות‮.‬ (מתוך הספר הפרשת חלה).

כמעט בכל דבר את הראשית אנחנו נותנים לה´. לדוג´ פדיון בכור ישראל, בכור בהמה, פטר חמור, חלה וביכורים. אין זה במקרה. כל המצוות הללו מוליכות אותנו קדימה, ‬מזכירות לנו,‮ ‬כי השגחת הבורא אינה מסתכמת רק בניצוח על איתני הטבע‮. אלא, ‬השגחתו ממשיכה ומלווה אותנו בכל רגע ורגע ואת זאת אנחנו מכריזים שוב ושוב בכל התחלה: הקב"ה משגיח עלינו ומברך אותנו ואת מעשינו.

רמז נוסף במצוות החלה השייכת ליצירה ובתינוק ג"כ:

ח = אחרי 8 ימים ימול בשר עורלתו.

ל= פדיון בכורות אחרי 30 יום.

ה= "בן חמש למקרא" (עולם האותיות אור לחיים)ו

"הפרישו החלה מעיסתכם, וה´ ישים ברכה בביתכם, עיסה ותאפוה, והפרישו חלה ממנה, כדי שתזכו במצוה יקרה. (מתוך הספר חוקי הנשים ספר חוקי נשים, ובו דינים והלכות, בקשות ותפילות, יסודות האמונה,ודברי מוסר וחכמה מידות טובות והנהגות ישרות הנחוצות לנשים ולבנות. אשר חיברו הגאון רבי יוסף חיים זצוק"ל הבן איש חי).

לסיכום:

כל המקיים מצות הפרשת חלה, שכרו גדול.

הפרשת החלה היא הכרזה בכל פעם מחדש ה´ הוא המלך. והודיה לה´

הפרשת חלה מגינה ושומרת מכל גזרות קשות, ומגינה על האשה בעת לידתה.

שעת הפרשת חלה היא עת רצון מלפני השי"ת וכדאי להתפלל ולהתחנן ולבקש בקשות בעת ההיא. (על הבית, המשפחה, הילדים, חולים ח"ו ועל כל דבר)

אם כן שאלת מה זה נותן לי בקשר - ולענ"ד הכל.

בברכת הצלחה,

שלמה,

shlomo@makshivim.org.il

קישורים:

האתר לקראת חלה: http://www.challah.co.il/

עוד על הפרשת חלה ומתכונים: http://btmilh.goop.co.il/Web/?PageType=0

כתבות נוספות