שאל את הרב

מצוות מול עבירות ומעמד סטטוס דתי

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/08/21 09:54 כו באב התשפא

שאלה

שאלה לרב מורכבת

ההגדרה לחזרה בתשובה

התייחסות הדת לעברות שונות אצל אנשים שונים שמתקשים

במצבים שונים ועבירות שונות.

הגישה על פי דאורייתא והגישה על פי דראבנן

כל המצבים לכאורה הם היפוטטים והשוואתיים.

אבל רציתי לבדוק את האפשרות לבחון את הדינמיקה שבין עבירות למצוות ואת המשקל היחסי שבין מצוות לעבירות יש כאלה גלויות ויש כאלה סמויות כמו ״צדקה תציל ממוות״

תת שאלה : מיהו דתי? רב אחד אומר שאם אדם כובש את תאוותו ליצר פעם אחת בשנה ונכשל 53 פעם באותה עבירה נניח שמירת שבת יחשב לו כאילו הוא דתי. הבעיה עם האנלוגיה הזאת מה לגבי עבירות שיכולות להזיק לסביבה והן פליליות נניח גניבה והן סיסטמטיות.

מצב 1:

חוזר בתשובה ששם נניח ציצית תכלת מאודרת

מתפלל 2-3 ביום , שומר שבת בבית חילוני

בהשתדלות משמעותית מאוד.

יתרונות:

1. נחמד אל הבריות אך לעיתים ישיר מדי

2.עושה צדקות בסכומים גבוהים לקהילה , בתי כנסת , פדיונות אצל רבנים בעלי שם.

תרם 20 אלף שקל וכל הונו 90 אלף שקל חי אצל אימו.

3. שומר זרע לבטלה בהצלחה יתרה

4. כיבוד אב ואם ברמות הכי גבוהות

5. מתנדב לפעמים לעזרה לנזקקים ונרתם לעשיית קדישים לאנשים ערייריים

6. מכוון בתפילות ומשתדל להתייצב לכל התפילות

7. סובל מבעיות נפשיות פסיכיאטריות מונע ממנו ללמוד תורה בצורה מאסיבית

אבל מתייצב לכמות שיעורים נאה מדי שבוע.

8. שואף להיות חוזר בתשובה , ויזואלית נראה דתי

9. בעל מוסר עבודה גבוהה

10. מכיר את הסודות הכי עמוקים של העולם הבא

11. מוותר לחייבים בכסף על חובותיהם בסכומים גבוהים

לא דורש את הכסף ולא מלין גם אם צריך את הכסף.

חסרונות:

1.עברות:

התגורר שנים ארוכות בחו״ל לא מצליח לגמרי לבטל את

המשיכה שלו לגויות. הולך איתן.

2. עברות: מעט מאוד חוטא בשמירת עיניים

סיכום: העבירות הן לא מ10 מהדיברות דיינו לא עברות יסוד

גם לאברהם היו שפחות גויות וגם לשלמה המלך

ואסתר שעשתה ילדים לגוי אחשוורוש הצטיירה כגיבורה לאומית

חשוב להדגיש שתחילה היא התחתנה עם אחשוורוש ולאחר מכן

הצילה את היהודים שכן היא כלל התחילה את דרכה בעברה לחומרא

וסיפור כזה בכלל יכול לשמש דוגמא רעה

מצב2

רב ספרדי בבית כנסת קטן מזכה את הרבים

יתרונות:

1. מעביר שיעורי תורה לזיכוי הרבים

2. בקיא בגמרא, בש״ס , וכו'

3. חוזר בתשובה .

4. בעל מסור והוגן לאשתו

5. הופעה ייצוגית מטופחת

6. נעים על הבריות

7. בחור סה״כ נחמד מאוד

8. מאוד מקפיד על המצוות באופן כללי

חסרונות:

8. חושב קצת בצורה מקובעת לא פתוח יותר מדי לדעות של אחרים

דוגמא יש תיעודים על סקילה של ילדים סוררים והיום כבר לא נוהגים בדרך הזאת

יכול להיות שיש עוד פסיקות שהן לא מחמירות עד כדי כך בגלל שינויים דינמיים שיש בחברה

עוד דוגמא? בעבר היו נושאים כמה נשים שרוצים עד שפוסק אחד ביטל את זה

אז יש התאמה לרוח התקופה.

9. גונב כסף מקופת בית הכנסת , סכומים אומנם לא גבוהים.

סיכום: הרב המכובד מצליח מאוד להתעלות מעל רוב העבירות

עוסק בהנהגת הציבור , מקבל הערכה מהסובבים אותו ואוהבים אותו כולם אומנם העבירה שלו היא גנבת כספים מקופת בית הכנסת.

לזה שהוא חושב קצת בצורה מקובעת לא פתוח יותר מדי לדעות של אחרים

דוגמא יש תיעודים על סקילה של ילדים סוררים והיום כבר לא נוהגים בדרך הזאת

יכול להיות שיש עוד פסיקות שהן לא מחמירות עד כדי כך בגלל שינויים דינמיים שיש בחברה

עוד דוגמא? בעבר היו נושאים כמה נשים שרוצים עד שפוסק אחד ביטל את זה

אז יש התאמה לרוח התקופה ויש מודרניזציה גם בדת בטח שבפסקי הלכה שקשורים להלך החיים המודרני.

מי חוטא יותר מבין השתיים? הרב שהוא סמל וחייב בשל דרגתו ובקיאותו בתורה

להיות עוד יותר נקי.

או אותו חוזר בתשובה שמכיר את עולם הסוד אבל לא מסוגל להתגבר על התאוות שלו

בצורה מלאה. הדעה של הרב יכולה להיות סובייקטיבית

האם יש קשר בין האיררכיה של העברות ומה גרועה יותר זאת שמעוגנת בעשרת הדיברות

במעמד הר סיני . או איסורים שהוא מצויין באופן פחות גורף בתורה

ויש לגביו פרשנויות עויינות מצד חז״ל.

האם הפרשנויות הן שוות ערך למילה הכתובה? ״לא תגנוב״

או המצב (האיש) השלישי מי הגרוע ביותר מבין השלושה?

מצב שלישי :

אדם חילוני לא מרבה במצוות כלל אבל לא עושה אף אחת מהעבירות שצויינו

נורמטיבי ורגיל לחלוטין עובר על איסור שבת בהדלקת חשמל אבל לא עובד בשבת

מתוך נוחות לא צורך . עובד בהייטק לא בעד הדתיים ולא בעד החילוניים

הוא גם לא אתאיסט הוא פשוט תמים לא יודע אם יש אלוקים או אין אלוקים.

אפשר לתת גם תשובה סובייקטיבית שהיא לא בהכרח

הלכה למעשה אלה השקפה אישית סתם מעניין אותי לדעת מה חושבים.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

השאלה שלך מתבססת על הנחה שגויה. אנחנו לא יודעים לתת משקל מדויק למצוות ולעברות. גם אלה שכתובות בעשרת הדיברות וגם אלה שהם אפילו מצוות דרבנן ולא דאורייתא, אף אחד לא יכול להשוות ולהעריך מה חומרת הדברים בנקודת המבט האלוקית המוחלטת.

יתר על כן - אפילו אותה עבירה, נמדדת באופן שונה בין אדם לאדם: יהודי שלא זכה לחינוך דתי (כמו תינוק שנשבה בין הגויים ולא התחנך לתורה ויראת שמים) קשה לדון אותו על חטאיו, וודאי אי אפשר להשוות אותו לאדם שזכה לחינוך תורני מלא שעובר אותה עבירה.

אצטט לך מדבריו המדויקים של הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ג) "...ושקול זה אינו לפי מנין הזכיות והעונות, אלא לפי גודלם.

יש זכות שהיא כנגד כמה עונות, שנאמר: "יען נמצא בו דבר טוב" (מלכים א יד, יג).

ויש עון שהוא כנגד כמה זכיות, שנאמר: "וחוטא אחד יאבד טובה הרבה" (קהלת ט, יח).

ואין שוקלין אלא בדעתו של אל דעות, והוא היודע היאך עורכין הזכיות כנגד העונות.

כתבות נוספות