שאל את הרב

מי שלא עשה מכירת חמץ ונזכר עכשיו בערב חג שני

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 22/03/23 08:59 כט באדר התשפג

שאלה

שלום רבס

אחותי איחסנה את החמץ במקום סגור והיום ערב חג שני נזכרה שלא עשתה בסוף

את מכירת החמץ. האם עליה לזרוק את כל החמץ בצאת החג ?

אודה לתשובתכם שחלילה לא תיכשל באכילת חמץ שעבר עליו הפסח.

תשובה

שלום רבצן.

קבלתי את שאלתך כעת והנני מיד ממהר בקיצור להשיב לך וגם את מיד תעבירי את התשובה לאחותך

כדי שתנצל מאיסור של המצאות החמץ בכל רגע בביתה.

חמץ שלא נשרף לפני פסח או לא נמכר לפני פסח עד סוף זמן המכירה נאסר בהנאה ואי אפשר להשתמש בו בכלל

ומי שהשאיר חמץ ללא שנמכר מיד צריך לבער אותו ברגע הראשון שהוא נזכר בכך בחול המועד כמבואר בגמרא וכך נפסקה ההלכה בשולחן ערוך : "לא בדק בליל י"ד, יבדוק ביום י"ד באיזו שעה שיזכור מהיום. לא בדק כל יום י"ד, יבדוק בתוך הפסח. לא בדק בתוך הפסח, יבדוק לאחר הפסח, כדי שלא יכשל בחמץ שעבר עליו הפסח שהוא אסור בהנאה; ועל הבדיקה שלאחר הפסח לא יברך"

(או"ח תלה)

וכן בשולחן ערוך תמג וכן מה שפסק בסימן תמו :

"המוצא חמץ בביתו, אם הוא בחול המועד יוציאנו ויבערנו מיד. ואם הוא יום טוב, יכפה עליו כלי עד הלילה ואז יבערנו, ( לפי שלא יוכל לטלטלו ביום טוב (ריב"ש) גם לשרפו במקומו אסור) (ר"ן). "

(או"ח תמו)

וכעת כשיש אצל אחותך חמץ היא עוברת על איסור לא ימצא ולא יראה לך חמץ ועליה לשרפו מיד ומה גם שאסור לה להשאירו כדי שלא ישתמשו בו לאחר הפסח.

אין כאן שאלה של בדיקת חמץ כי לדבריך היא בדקה והשאירה את החמץ במקום מסויים ורק שכחה למכור אותו אגב אם היא לא בדקה את הבית בליל בדיקת חמץ עליה לבדוק עכשיו את הבית מיד לגבי ברכה יש ספק בפוסקים אם לברך על בדיקה בתוך הפסח.

אלא שחשוב שתבררי מיד עם אחותך אם היא נשואה אולי בעלה מכר ואם היא לא נשואה אולי אביכם מכר לה כדי לזכות אותה וזה אפשרי כשהוא יודע שהיא חפיצה בכך

וכמו כן תבדקי איתה אם היא התקשרה לרב למכור לו את החמץ כי אם היא התקשרה וביקשה למכור את החמץ יתכן שהוא מכר בעבורה אף על פי שהיא לא עשתה את המכירה בפועל.

בכל מקרה עליה לדעת שהיא עושה מצוה גדולה בכך שהיא מבערת את החמץ והפסד הממון כדאי בשביל מצוה זו.

הערה נוספת אם מדובר בכמות יקרה מאוד של חמץ הנני ממליץ לה להתייעץ עם רב השכונה או רב העיר שלה אולי הם עשו מכירה כוללת שאולי תועיל לה איני יודע .

אבל בכל מקרה מצוה זו תעמוד לזכותה

וחג שמח ולשנים הבאות תזכירי לאחותך כבר בפורים למכור את החמץ וכהיום שיש אפשרויות להשאיר תזכורות טלפוניות לשנה הבאה כבר תעשו תזכורת לשנה הבאה

חג שמח מהרה ירוץ דברו .

כתבות נוספות