שאל את הרב

מגורים בהתנחלות

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 26/06/03 19:37 כו בסיון התשסג

שאלה

כבוד הרב שלום!

שאלתי היא כזאת: כבר הרבה זמן, מאז שהתחלתי לשים לב לנושא ההתיישבות ביש"ע, אני מתלבטת בשאלה האם ברצוני כשאקים בע"ה בית בישראל לגור שם. מצד אחד, ישנו החיוב ליישב את א"י כמובן, אבל מצד שני- אני פשוט מפחדת, מכמה סיבות- עצם המגורים שם- שזה מאוד מסוכן, והאמת גם בגלל הוריי- אני יודעת שאם ארצה לגור שם זה פשוט יצער אותם והם אפילו אפשר להגיד- פשוט יכעסו עליי (הם לא מאוד ימניים בהשקפתם), יותר מכוון כלפיי אימי- שהדבר האחרון בעולם שארצה זה לצערה.. אני גם לא יודעת אם בכלל אני תומכת ברעיון ההתיישבות- אוליאם ניתן להם מדינה אז יהי סוף סוף שקט?? חשבתי אולי גם, שאני לא חייבת לגור דווקא שם- יש עוד מקומות, כמו הצפון או י-ם, שצריכים יישוב יהודי..

בתקוה להבנה- שאלה קצת מסובכת-

ובתודה רבה מראש

אפרת

תשובה

ב"ה ד' תמוז תשס"ג

שלום רב!

מצוות יישוב ארץ ישראל ניתן לקיים בכל מקום בארץ ישראל, ביהודה, שומרון,נגב, גליל ובגוש דן. ברור שמי שמתיישב במקומות בהם אומות העולם מערערים על זכותנו לגביהם מקיים מצוה זו בהידור, כיון שהוא מונע בעצם ישיבתו את השתלטות הגויים על חבלי ארץ אלו, בין אם ההשתלטות היא דרך פראות או דרך משא ומתן מדיני. רק לעם ישראל יש זכויות מדיניות בארץ ישראל ולכן מדינה זרה בתוך תחומי ארץ ישראל היא קריסת מימוש ההבטחה של הקב"ה לאברהם אבינו "לזרעך אתן את הארץ". מי שמאמין בקב"ה ובתורתו לא יכול לחשוב על כך שקיימת אפשרות לריבונות זרה בארץ ישראל שאינה לזרעו של אברהם, וזרעו של אברהם הוא יצחק בלבד "כי ביצחק יקרא לך זרע" ולא ישמעאל.

את צריכה להבין את חששות הורייך למרות שאינך צריכה להסכים איתם. עלייך להסביר להם מתוך כבוד שאת מחוייבת בו כבת אליהם, את חשיבות יישוב ארץ ישראל, ואת הסיבה שאת רוצה לגור דווקא במקומות אלו.

בודאי שאם תגיעי למסקנה שאת יכולה לתרום לעם ישראל בתחומים אחרים בארץ ישראל כמו חינוך או חברה, והתרומה תהיה יותר משמעותית בחבלים אחרים של ארץ ישראל, בודאי שהדבר אפשרי, אבל השיקול המדיני (אולי כדאי ח"ו לותר על חבלים אלו של ארץ ישראל לטובת אויבנו) או התנגדות הוריך אינו צריך להחשב בין השיקולים לבחירת מקום מגורייך.

בברכת התורה

בניהו ברונר

צפת

כתבות נוספות