מבחן דרכים – ריינג' רובר איווק

הדור השני של ריינג' רובר איווק הושק בארץ לפני מספר חודשים – סופסוף לקחנו אותו למבחן דרכים

חדשות כיפה מוטי שטרן 27/08/19 11:54 כו באב התשעט

מבחן דרכים – ריינג' רובר איווק
צילום: מוטי שטרן

ריינג' רובר הוא משפחת הדגמים המהודרים של יצרן רכבי השטח לנד רובר. כמצופה מיצרן רכבי שטח קשוחים שעבירות ויכולת שטח גבוהה הן ה- DNA שלו, גם לדגמי הריינג' רובר המהודרים יש יכולת שטח גבוהה לצד תא נוסעים מהודר, מאובזר ומפנק ואיכות נסיעה גבוהה בכביש הסלול ומחוצה לו.
האיווק הוא דגם הכניסה  של ריינג' רובר. הדור הראשון משווק בארץ משנת 2011 ולפני מספר חודשים הושק הדור השני שלו.
הוא משווק עם שני מנועי 2 ליטר: טורבו בנזין עם הספק של 200 כ"ס ו-250 כ"ס וטורבו דיזל עם 180 כ"ס. לשני המנועים משודכת תיבת 9 הילוכים פלנטארית ולכולם הנעה לכל הגלגלים.
האיווק משווק בשלוש רמות אבזור:

  • S עם מנוע טורבו בנזין 200 כ"ס (397,000 ₪)

  • S PLUS עם מנוע טורבו בנזין 250 כ"ס או דיזל (448,000 ₪)

  • SE עם מנוע טורבו בנזין 250 כ"ס או דיזל (489,000 ₪)

למבחן התייצב האיווק עם מנוע בנזין ורמת אבזור SE.

לדור הראשון היתה גרסת קבריולט ו-5 דלתות, בדור השני רק 5 דלתות

לדור הראשון היתה גרסת קבריולט ו-5 דלתות, בדור השני רק 5 דלתותצילום: מוטי שטרן

עיצוב חיצוני

רוחב של כמעט 2 מטר (כמעט הרכב הפרטי הרחב ביותר), אורך כולל של 4.37 מטר (כמו מכונית האצ'בק קופקטית) וכמעט 1.65 מטר גובה – יוצרים פרופורציה ייחודית ותורמת רבות למראה הקשוח והחסון שלו. מעצבי האיווק בחרו לשמר את קווי העיצוב הכלליים של הדור הראשון ולשלב בהם את המראה של הוולאר הגדול עם  ידיות דלתות נשלפות המסייעות לאווירודינאמיות ) אותן פגשנו כבר ביגואר I Pace ), פס קישוט תואם לפנסי החזית הנמתח בין קשת הגלגל הקדמי לדלת הקדמית, קו חלונות גבוה וקורות שחורות בין החלונות שברכב המבחן הלבן עם גג שחור נראו מצוין. פנסי החזית הפכו לצרים ומחודדים שבשילוב גריל ארוך וצר ומכסה מנוע גבוה יוצרים מראה של רכב שטח קשוח. מאחור, פנסי LED צרים המחוברים בכיתוב RANGE ROVER, חלון אחורי צר (עם מגב המסתתר מאחורי הספויילר העליון). בצד, חישוקים במידות נדיבות של 18 אינץ' (20 ב- SE) וצמיגים עבים ורחבים, ביחד עם סרחי עודף קצרים וקו חלונות גבוה משלימים את מראה רכב השטח הנכון לכל הרפתקה. 

עיצוב חיצוני משמר את קודמו ומאמץ מאפייני האח הבכיר וולאר

עיצוב חיצוני משמר את קודמו ומאמץ מאפייני האח הבכיר וולארצילום: מוטי שטרן

תא נוסעים ואבזור

כאשר מתקרבים לאיווק בחושך ולוחצים על השלט או נוגעים באחת מהידיות – יוצר האיווק קבלת פנים מרשימה כאשר המראות נפתחות ומאירות את אזור הדלתות הקדמיות עם הולוגרמה בצורת האיווק והידיות נשלפות החוצה עם תאורה עדינה.
פתיחת הדלת המאסיבית חושפת תא נוסעים איכותי ומהודר. צבע ריפודי העור והדיפונים ברכב המבחן באפור בהיר ובשילוב עם הגג הפנוראמי הגדול – יוצרים תחושה אוורירית בתא הנוסעים.
כל מקום שאדם ממוצע נוגע בו (וגם מקומות שכתבי רכב טורחים לנגוע ולמשש) איכותי ונעים למגע. כך הדשבורד, מושבי העור ודיפוני העור וכך גם כל מתג וכפתור (המעט שנותרו למרות מסכי הטאץ') – תענוג... סביבת הנהג הפכה לקונבנציונאלית יותר בזכות המעבר לידית הילוכים לעומת חוגת הילוכים שהיתה בדור הראשון. ממד הרוחב הנדיב מאפשר להציב קונסולה רחבה בין מושב הנהג לנוסע הכוללת שני מסכים, התחתון מאפשר להציג ולתפעל את בקרת האקלים, מערכת השמע, הגדרות הרכב (הרבות) ומצבי נהיגה (חסכון, נוחות, משטח בוצי, שטח ועוד). במסך העליון ניתן לעבור בין כל התפריטים והוא משמש בעיקר להצגת מערכת הניווט המקורית (או באמצעות שיקוף הטלפון) בצורה בהירה ונוחה. בדם ה- SE לוח השעונים כולו וירטואלי, אך גם בגרסאות הבכירות פחות בין השעונים מסך גדול המציג את נתוני מערכת הניווט, מחשב הדרך ועוד.
גלגל ההגה כולל טבור מרובע עם כיתוב RANGE ROVER בולט והוא נעים ונוח לאחיזה.
המושבים הקדמיים בעלי הכוונון החשמלי מאפשרים להשיג תנוחה ישיבה מדויקת וגם לאחר כמה שעות מאחורי ההגה – יצאתי רענן.
המצב מאחורה קצת פחות טוב. רוחב המושב יספיק לשני מבוגרים בנוחות, אך לשלושה יהיה צפוף. חלונות הצד האחוריים קטנים והסף שלהם גבוה והתחושה פחות אוורירית מקדימה, מזל שיש ריפוד בהיר וגג פנוראמי. הנוסעים מאחור נהנים מפתחי מיזוג ושקעי הטענה וממשענת יד מרכזית הכוללת מחזיקי כוסות.
תא המטען בנפח 591 ליטר כולל טבעות קשירה ולמעט סף הטענה גבוה נוח לשימוש(במיוחד הפתיחה החשמלית בדמי S PLUS ו-SE).
רשימת האבזור עשירה כבר בגרסת S וכוללת: גג פנוראמי לא נפתח, ריפוד עור למושבים, חישוקי  18 אינץ', תאורת LED קדמית, תאורת אווירה, בקרת אקלים מפוצלת, מראות מתכהות נגד סנוור, מערכת מולטימדיה  עם 6 רמקולים, חיישני גשם ותאורה, בלם יד חשמלי כולל HOLD המאפשר עזיבת דוושת הבלם ברמזור ומצבי נהיגה המותאמים למגוון מצבים בשטח והתנעה באמצעות כפתור וכיוונון מושבים קדמיים חשמלי.
בגרסת S PLUS כוללת בנוסף: פתיחה חשמלית לתא המטען, כניסה ללא מפתח (שעובדת נהדר וכוללת תזכורת כשיוצאים עם המפתח מהרכב כשהוא מונע) ומערכת שמע הכוללת Meridian Sound  עם 10 רמקולים ומראה מרכזית מסוג Clear Sight Mirror  אשר באמצעותה, גם כאשר אנשים או ציוד בתוך הרכב מפריעים להביט במראה המרכזית – מוצגת במראה (או ליתר דיוק במסך המראה) – תמונה של הנעשה מאחורי הרכב המצולמת במצלמה המותקנת באנטנה הממוקמת בגג.
גרסת SE הבכירה מוסיפה גם: חישוקי 20 אינץ', פתיחה לגג הפנוראמי, לוח שעונים וירטואלי
אבזור הבטיחות כולל כבר בגרסת S: 6 כריות אוויר וכריות אוויר להגנה על הולכי רגל, בקרה ותיקון סטיה מנתיב, בקרת ערנות נהג, בלימה אוטונומית בחירום, מצלמת רוורס וחיישני חניה קדמיים ואחוריים. גרסת S PLUS מוסיפה בקרת שיוט אדפטיבית והתראה על שטח "מת" במראות הצד. גרסת SE כוללת גם בקרה ליציאה מדלתות הצד.

תא נוסעים מהודר ומאובזר שיספיק מרווח מכובד לארבעה נוסעים

תא נוסעים מהודר ומאובזר שיספיק מרווח מכובד לארבעה נוסעיםצילום: מוטי שטרן

יוצאים לדרך

נתוני יחידת ההנעה נראים מבטיחים: מנוע טורבו בנזין עם 250 כ"ס, 36.5 קג"מ, תיבת 9 הילוכים פלנטרית אוטומטית והנעה לכל הגלגלים. תנוחת הישיבה גבוהה וביחד עם מראות צד גדולות מעניקות ראות טובה לפנים ולצדדים, מאחור, המצב קצת פחות טוב, אך מצלמת הרוורס המעולה מהווה פיצוי הולם. בזכות בידוד רעשי כביש, רוחות ומנוע מעולים ומושבים מאוד נוחים – הנסיעה באיווק נינוחה ונעימה יש תחושה של כמעט ריחוף בכבישים מהירים. בזכות הצמיגים הרחבים וממד הרוחב הנדיב וההנעה הכפול ולמרות המרכב הגבוה – האיווק יציב ונטוע במקומו בכל תנאי הדרך. המנוע החזק ותיבת 9 ההילוכים החלקה מעניקים לנהג כוח רב זמין בכל מצב. לחיצה על הדוושה, במיוחד במצב ספורט מזניקה את האיווק במהירות.
מבחן דרכים לרכב מתוצרת לנד רובר מחייבת נסיעה בשטח... העברת מצב הנהיגה למצב שטח ביחד עם מרווח גחון מאפשרת נסיעה מחוץ לאספלט בביטחון וללא חשש, לא בדקתי הרבה מעבר לשבילי קק"ל – אך בטוחני שרוב רוכשי האיווק לא ינצלו הרבה מיכולת השטח שלו.
טכנולוגיית MHEV–  (Mid Hybrid Electric Vehicle) הנעה היברידית קלה הכוללת סוללת 48  וולט– פעולת מערכת העצור וסע חלקה.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 8 ק"מ לליטר ואני מניח שעם מנוע הדיזל היא תהיה טובה יותר.
הנדסת האנוש טובה למדי, אך ברכב הכולל מערכות רבות היא דורשת לימוד והכרה. לפחות בהתחלה קשה לתפעל אותה במהלך נהיגה. בקרת האקלים המתופעלת ממסך מגע הממוקם נמוך מחייבת הסטת מבט למטה, אך לפחות כפתור הטמפרטורה גדול וקל לשימוש.
חיווי מצב תיבת ההילוכים מופיע רק על ידית ההילוכים ולוקח זמן להתרגל לעובדה שמעבר מרוורס לדרייב דורש לחיצה על כפתור ידית ההילוכים. ללא לחיצה על הכפתור – התיבה עוברת לניוטרל.

 ריינג

ריינג' רובר איווק מעניק איכות נסיעה ברמה בכל תוואיצילום: מוטי שטרן

סיכום

האיווק מציע שילוב ייחודי של יכולות שטח גבוהות (שכמעט אף אחד מרוכשיו לא ינצל), איכות נסיעה גבוהה ושקטה וביצועים חזקים עטופים במרכב נאה מאוד ועם תא נוסעים מהודר ומאובזר מאוד.
מתחריו של האיווק הם השלישייה הגרמנית: מרצדס GLC, BMW X3, ואאודי Q5 ומתחרים נוספים כמו וולבו XC60 ויגואר F Pace.
כמו כל רכב יוקרה, קשה למצוא סיבה ריאלית לרכישתו, אך למי שיש את היכולת הכלכלית לרכוש רכב בטווח מחיר זה ייהנה מרכב ייחודי שיעניק לו חווית נסיעה ברמה גבוהה בכביש ומידיעה שיש לרכב יכולת שטח לא רעה גם מחוץ לכביש.

והעיקר שתהיה דרך צלחה ונסיעה בטוחה!

למבחני דרכים נוספים