מבחן דרכים – יגואר I Pace חשמלית

הנעה לכל הגלגלים, יחידת הנעה חזקה עם הספק של 400 כ"ס ו-70 קג"מ מומנט הזמינים כבר ב- 0 סל"ד, והילוך אחד בתיבת ההילוכים – יגואר I Pace החשמלית בנסיעת מבחן

חדשות כיפה מוטי שטרן 20/01/19 10:05 יד בשבט התשעט

מבחן דרכים – יגואר I Pace חשמלית
יגואר I PACE חשמלית , צילום: מוטי שטרן

לפני עשור מיזם Better Place של שי אגסי היה בתקופת הזוהר שלו, הכישלון הצורב של המיזם יצרו נקודת פתיחה גרועה לרכב חשמלי בארץ. רכבים חשמליים נוספים ששווקו בישראל נמכרו במספרים נמוכים מאוד הן בשל מחירם הגבוה והן בשל מחסור בתשתיות טעינה, אך בעיקר בגלל הטווח הקצר הריאלי שהציעו. האסוציאציה שעולה בראש מצמד המילים "רכב חשמלי" היא של קלנועית משודרגת – כלי רכב פרקטי ויעיל אך לא מרגש ובטוח שלא מהנה לנהיגה.

לפני כחודשיים הושק בישראל יגואר I Pace רכב חשמלי "טהור" (ללא מנוע בנזין) עם טווח נסיעה מוצהר של 470 ק"מ בתקן WLTP החדש תוך שמירה על המסורת המוטורית של יגואר עם ביצועים מעולים (תאוצה של 4.8 שניות למאה קמ"ש) והנאה מנהיגה – הכי רחוק מקלנועית משודרגת...
ה- I Pace משווק בשתי רמות אבזור SE (454,000 ₪) ו- HSE (508,000 ₪, רכב המבחן).

לא תחנת דלק, לא החלפת סוללות – טעינה המספקת טווח נסיעה

לא תחנת דלק, לא החלפת סוללות – טעינה המספקת טווח נסיעהצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

ל- I Pace מימדים נדיבים, רוחב של 201 ס"מ (לא כולל מראות), בסיס גלגלים של 299 (כמו מכונית סלון) ס"מ אך האורך הכולל הוא 468 ס"מ (כמו רכב משפחתי ממוצע) וגלגלים ענקיים ונאים בקוטר 20 אינץ' הממוקמים ממש בקצוות הרכב היוצרים פרופורציות ייחודיות. קשה לסווג את ה- I Pace, הגלגלים הגדולים ומימד הגובה הנדיב מזוהים עם רכב פנאי, אך מצד שני, מבנה הקופה והיעדר חלון צדי אחרי הדלתות מזוהים עם רכב ספורטיבי.

רכבים חשמליים מעוטרים בדרך כלל בסמלים כחולים ואין להם גריל קדמי. מה שיפה בעיצוב ה- I Pace שהוא לא זועק "אני רכב חשמלי", הגריל הקדמי הזקוף מזוהה עם עיצוב יגואר, אך הוא אטום כמעט כולו ורק בחלקו העליון יש חריץ היותר תעלה המגיעה עד לפתח במה שבדרך כלל משמש כמכסה מנוע. פריט עיצוב מעניין הוא ידיות הדלתות אשר בזמן נסיעה או כשהרכב נעול אינן בולטות או שקועות ובנגיעה בהן (כשהמפתח בסביבה) – יוצאות החוצה ומאפשרות פתיחת הדלת.

קופה ספורטיבית או ג

קופה ספורטיבית או ג'יפון? ה- I Pace  נאה ולא זועקת "חשמלית"צילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

תא הנוסעים ברכב המבחן היה בצבעים בהירים, או ליתר דיוק עור בהיר במושבים הנוחים, בדלתות וכמעט בכל מקום. גם שאר החומרים הם באיכות גבוהה ונעימים למגע. לקונסולה המרכזית עיצוב מעניין וייחודי, היא מעוצבת בצורת האות ח ומוצבת בזווית מתחת למסך המולטימדיה הראשי. בזרוע הימנית נמצאים 4 כפתורים: D N R P למצבי נהיגה (תיבת הילוכים לא רלוונטית ברכב חשמלי) ובזרוע השמאלית כפתורי סגנון הנהיגה והגבהת / הנמכת המרכב.

בחלק העליון שני עיגולים גדולים, אשר כל אחד מהם הוא בורר טמפרטורה במערכת בקרת האקלים המפוצלת וקביעת חימום / אוורור המושב הסמוך וביניהם מסך מגע קטן באמצעותו מתופעלת בקרת האקלים וניתן להשתמש בו לשליטה על טלפון או מערכת השמע. מסך המולטימדיה הראשי בגודל 10 אינץ' איכותי מאוד וכולל מערכת ניווט, מערת שמע וטלפון סטנדרטיים לצד אין ספור מסכים המציגים את מצב הסוללה ומאפשרים לשלוט בהמון הגדרות של הרכב.

לוח השעונים גם הוא כמובן מסך עם אין ספור תצוגות נתונים והצגת מערכת הניווט. עם רוחב של 201 ס"מ ובסיס גלגלים של 299 ס"מ תא הנוסעים מרווח וכך גם תא המטען (האחורי )בנפח 656 אשר נגיש בזכות הדלת הגדולה, אך גובה ההעמסה גבוה, בנוסף לכך במכסה האין מנוע תא מטען סמלי בנפח 27 ליטר. המושבים הקדמיים נוחים ואוחזים ועם כיוונון חשמלי מדויק כולל זיכרונות למושב הנוסע (שבאופן תמוה מתחת רגליו מוצב מטף כיבוי).

רמת האבזור SE כוללת כניסה והנעה ללא מפתח, פתיחה חשמלית לתא המטען האחורי, מצלמת חניה ו -360 מעלות ותאורת אווירה. רמת האבזור HSE כוללת בנוסף חלון גג פנוראמי (שאינו נפתח ואין בו ווילון פנימי המתכהה בשמש ומונע קרינה), תצוגת נתונים על השמשה הקדמית (מצוינת), מתלי אוויר מתכווננים וחניה אוטומטית.

אבזור הבטיחות עשיר וכולל בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, בלימה אוטונומית, התראה על רכב בשטח מת במראות ובקרת רכב חוצה בנסיעה לאחור ומערכת שמע משודרגת.

תא נוסעים איכותי, מרווח וחדשני אך משמר את מסורת יגואר

תא נוסעים איכותי, מרווח וחדשני אך משמר את מסורת יגוארצילום: מוטי שטרן


 

יוצאים לדרך

נהיגה ב- I Pace היא חוויה טכנולוגית וספורטיבית. הנסיעה הכמעט חרישית והביצועים המצוינים והזמינים לצד הבלימה הרגנאטיבית המורגשת עם מצב נמוך וגבוה, כאשר במצב הגבוה – הרפיה מדוושת התאוצה (לא דוושת הגז) הרכב בולם.

את הרכב קיבלתי עם טווח מוצהר של 340 ק"מ. בתחילת היום נהגתי בצורה חסכונית ומתונה כדי להשאיר לעצמי טווח נסיעה מספיק עד לסיום המבחן. ברכב חשמלי ללא תשתית טעינה, הנתון הכי חשוב הוא טווח הנסיעה, רק לקראת סוף היום והקרבה לסוכנות יגואר בפתח תקוה עם טווח מספק עברתי לנהיגה יותר דינאמית וחסכונית פחות (יש אפשרות לראות כמה גוזלת הפעלת פריטי אבזור כמו בקרת אקלים או חימום ההגה מטווח הנסיעה).

הסוללה הגדולה והכבדה ממוקמת בתחתית הרכב בין הסרן הקדמי לאחורי כך שמרכז הכובד נמוך בין הסרנים ותורם ליציבות ולאחיזה של הרכב. שני מנועים, אשר לכל אחד מהם הספק של 200 כ"ס וכל אחד מהם מחובר לזוג גלגלים כך שנוצרת הנעה לכל הגלגלים ובזכותה היגואר "נדבק" לכביש בכל מצב. המומנט הב שמייצרים המנועים העומד על 70 קג"מ זמין כבר באפס סל"ד ומאיץ את הרכב במהירות מסחררת המזכירה קצת את תאוצה של מטוס לפני המראה ומדביקה את הגב למושב, אך יש לה תג מחיר של הפחתת כמה ק"מ מטווח הנסיעה.

הנסיעה שקטה ורק מעט רעשי רוח וכביש חודרים לתא הנוסעים. צריכת האנרגיה (לא הדלק) עמדה על 26 קילו וואט ל- 100 ק"מ (לסוללה הספק של 90 קילו וואט כך שטווח של 345 ק"מ תואם את החישוב).
זמן הטעינה לקיבולת סוללה מלאה עומד על 13 שעות וב-10 שעות ניתן לטעון 80% מקיבולת הסוללה. בעמדות ציבוריות טעינה מהירה, זמן ההטענה עומד על פחות משעה לסוללה מלאה במטען של 100 קילו ואט שעה וטווח נסיעה של 270 ק"מ בתוך שעה במטען של 50 קילו ואט שעה (הלקוח מקבל עמדת טעינה ביתית).

הנעה חשמלית מספקת הנאה, ביצועים טובים ואיכות נסיעה

הנעה חשמלית מספקת הנאה, ביצועים טובים ואיכות נסיעהצילום: מוטי שטרן

 

סיכום

יגואר I Pace היא מכונית מאוד מיוחדת בזכות ההנעה החשמלית החזקה, האיכות המרשימה וההנאה שבנהיגה בה.
טווח הנסיעה הריאלי של כ- 340 ק"מ הופך אותה לשימושית בנסיעות שגרתיות (במצב הנוכחי היא לא שימושית לנסיעה לחרמון, אך בהשקה נאמר שנהגו בה ללא טעינה עד אילת) לצד חסכון של כ-90% בעלויות תדלוק ושמירה על איכות הסביבה.
ה- I Pace היא הנציגה הראשונה בארץ של רכב פרמיום חשמלי וכמו כל רכב פרמיום מסמנת את הכיוון אליו צועדת תעשיית הרכב.

יגואר I Pace החשמלית חסכונית ונקייה מסמנת את עתיד עולם הרכב

יגואר I Pace החשמלית חסכונית ונקייה מסמנת את עתיד עולם הרכבצילום: מוטי שטרן

 

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו!