סקרנים לגלות איך יראה הבית של המחר?

ספה חצובה בסלע, כורסת קצף, נדנדה מקורי עכביש, שולחן קפה מחבית, אריחים ומזנון כריאה ירוקה. כל החידושים והטרנדים שמקדימים את זמנם ומגלים לנו איך יראו הבתים שלנו בעשור הקרוב

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 14/01/20 10:37 יז בטבת התשפ

סקרנים לגלות איך יראה הבית של המחר?
צילום: shutterstock

כשמדברים על הבית של המחר מתכוונים בדרך כלל לחידושים טכנולוגיים, אבל מה שהתגלה לאחרונה בתערוכה הבינלאומית "היימטקסטיל" בפרנפקפורט, ונחשף גם במרכזי עיצוב מקומיים כמו רשת אלוני ורשת פלוריס -  מוכיח שעתידנות לא חייבת להיות מקושרת לפיתוחים ממוחשבים: חומרי גלם בעיבוד מקורי, תגליות בטבע (קורי עכביש ועיסת במבוק), מזנון עציצים בתפקיד של "ריאה ירוקה", שולחנות ושידות מחביות וארגזי תפוזים (במעונות הדלים  של ימי העלייה השנייה עשו את אותו הדבר אבל מכורח ולא מרצון) כורסה מקצף בעטיפת נייר אלומיניום, ערסל עטוף קורי עכביש – כך המעצבים מדמיינים את הבית שלנו לשנת 2020.

בתערוכת ה-"heimtextil" הראה האמריקאי כריס שנקס ספה ושולחן עגול מיציקת קצף בעטיפת רדידי אלומיניום (כמו אלה שמשמשים לעטיפת שוקולדים), והסביר שכך הוא מבטא ביקורת נוקבת על מה שהחברה מגדירה כריהוט יוקרתי.
 

רהיטים מקצף

רהיטים מקצףצילום: יחצ


רהיט נוסף שזכה לאהדת (או הפתעת) הקהל היה ספה של המעצב שובר המוסכמות פרננדו מסטרנג'לו שחצב צורה של ספת ישיבה בתוך סלע וציפה אותה בקטיפה ומשי. מעצב נוסף, הספרדי גיירמו סנטומה הראה ספה סגולה "נוזלית" שכאילו גולשת לכל הצדדים, וצבע צינורות אינסטלציה בירוק זוהר.
 

ספה מאבן

ספה מאבןצילום: קרי וויטייר


ההפתעה הגדולה ביותר אולי, היה שימוש חדש שנלמד מהטכניקה שבה מייצרים עכבישים את הקורים שלהם, שהתגלו כחזקים ביותר בטבע. אצל רוב האנשים התגובה האוטומטית לעכביש היא פחד וגועל, אבל קבוצה של מעצבים איטלקיים הצליחו לייצר בד בטכנולוגיה שכאמור מתחקה אחר קורי העכביש, כזה שיהיה במשקל ועובי אפסיים כמעט, גמיש בצורה יוצאת דופן, עמיד ומסוגל להתאים את עצמו לכל פריט כולל נדנדות וערסלים.
ואם מדברים על בדים חדשניים, החברה הישראלית
Bamboo&co גילתה שבסין מרסקים גזעי במבוק לעיסה שממנה סוללים סיבים דקיקים ומייצרים בד אורגני, מתכלה ודקיק במרקם, במשקל ובעדינות של משי, החלה לייבא אותו לארץ, ולתפור ממנו מצעים, פיג'מות, חיתולים ובגדי תינוקות היפו אלרגניים ואנטי בקטריאלים. חנות ראשונה ובלעדית של הפטנט החדש נפתחה לא מזמן ברמת השרון. אגב, סיבי הבמבוק הדקים חלולים כצינור, ולכן משמשים באופן טבעי כשכבה מבודדת השומרת על טמפרטורת הגוף לאורך כל השנה – מצננים בקיץ ומחממים בחורף, מתייבשים במהירות, והופכים לרכים עוד יותר מכביסה לכביסה.

 

צילום: יחצ


עוד חברה ישראלית המשחקת במגרש של הבית העתידני, וגם הציגה בתערוכה הבינלאומית בפרנקפורט היא "עילית הלבשה לבית", שהראתה איך ניתן להיכן ריפודים וטפטים מבקבוקי מים ממוחזרים, ומשווקת אותם בשם , #ReFill. את הבקבוקים הופכים בתהליך מיוחד לפתיתים ואלה משמשים חומר גלם לחוטים.
 

צילום: יחצ


בית העתיד אמור לספק לנו אוויר צח לנשימה לא רק דרך מזגנים או מסננים ממוחשבים. רשת פלורליס העוסקת בעיצוב סביבת המגורים מציעה למטרה הזו להעמיד בצמוד לאחד מקירות החדר מזנון רב מדפים עם עשרות עציצים וצמחים. וכדי לתרום עוד יותר לחיבור אל הטבע, יש שם עציצים מבטון מפוסלים בהשראה אפריקנית וצמחים שתולים בתוך סלי קש ובד.
ברשת אלוני מאמינים שתחושת החיבור אל הנוף והטבע בבית העירוני יכולה להיווצר גם באמצעות חיפוי קירות ורצפות באריחים שיש עליהם הדפסים של פרחים ופירות. ההשפעה על הנשימה המתרווחת היא סוגסטיבית אם לא פיזית ממש. ענת אגסי, מנהלת תחום אדריכלים בחברת אלוני אומרת שהאריחים יוצרים בתוך הבית תחושה של הכנסת החוץ פנימה. ושזה מה שבחיים המודרניים העמוסים, האדם מחפש בביתו - את הרוגע שמביא עמו הטבע. ולשם כך צריך לבחור באחד הכתלים בחדר ולהפוך אותו "לקיר כוח".

 

צילום: יחצ

אחד האלמנטים המעצבים את פנים הבית היא תאורה. חברת טופ אודיו מייבאת עכשיו את סדרת גופי התאורה Philips Hue, שמצליחים לשנות את אופן תפיסת הארת החלל כפי שהכרנו וחווינו עד כה. זה קורה הודות לטכנולוגיה אינטואיטיבית, המאפשרת חיבור בין הנורות והטלפון הנייד החכם בצורה שניתן להתאים כל עוצמת אור לתרחישים וסיטואציות שונות, ארוחה רבת משתתפים, רגע רומנטי, תכנות הקובע שהאור יידלק באופן אוטומטי בכל ערב, רבע שעה לפני השקיעה בימים ראשון-חמישי ועוד, כולל שינוי של גווני האור.

התחלנו בריהוט מהפכני ואסיים בריהוט רטרו נוסטלגי. צוות סטודיו אנד-ג'וי, העסק החברתי המעסיק בשכר מלא את המתמודדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים משיק בימים אלה לראשונה שולחנות קפה דמויי חביות או אמבטיות הפח מלפני כמה דורות, וסט ארגזי עץ דקורטיביים, המזכירים את ארגזי התפוזים מימים עברו לאכסון או לשימוש כאביזר נוי.  הסדרה הזו נקראת "אינפיניטי" והפריטים עולים בין 37 ל-210 שקלים.

צילום: יחצ

צילום: יחצ