מבחן דרכים - אופל מוקה X

חובבי טעם המוקה מהווים מיעוט באוכלוסיית אכלני הקרמבו, בדיוק כמו המוקה X שריד עידן GM המהווה מיעוט באוכלוסיית רכבי הפנאי של אופל. מבחן דרכים בטעם חורפי

חדשות כיפה מוטי שטרן 10/02/19 11:12 ה באדר א'

מבחן דרכים - אופל מוקה X
אופל מוקה, צילום: מוטי שטרן

עד סוף 2017 הייתה אופל החטיבה האירופאית של תאגיד הרכב האמריקאי General Motors, בסוף 2017 נרכשה אופל על ידי תאגיד הרכב הצרפתי פג'ו סיטרואן.
אופל מוקה הושק ב- 2012 והגיע אלינו רק ב-2014, הוא (ביחד עם תאומו – שברולט טראקס) היה התשובה של אופל (ושברולט) לניסאן ג'וק מייסד קטגוריית הג'יפונים הקטנים מבוססי רכבי סופר מיני.
לג'וק שהוצג בתחילת העשור הנוכחי הצטרפו רנו קפצ'ור, פג'ו 2008, מאזדה CX3, הודה HRV, סיטרואן C3 AirCross, אופל קרוסלנד X, סיאט ארונה, קיה סטוניק ועוד.

ב- 2016 עבר המוקה מתיחת פנים במסגרתה נוספה האות X לשמו והיא מייסדת שלישיית משפחת רכבי הפנאי של אופל שלאחר רכישתה ע"י פג'ו סיטרואן הצטרפו אליה הקרוסלנד X והגראנדלנד X הגדול יותר (ובכך הופכים את המוקה X למיעוט).

כשהגיע המוקה לארץ הוא שווק בגרסה אחת, מאז מתיחת הפנים הוא משווק עם 2 יחידות הנעה:
הנעה קדמית ומנוע 1.4 ליטר בנזין המפיק 140 כ"ס והנעה כפולה גם היא עם מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין המפיק 152 כ"ס (שכבר איננה משווקת).
למוקה X 3 רמות אבזור: Enjoy (132,900 ₪), Enjoy Plus (136,900 ₪), Enjoy SR (143,900 ₪) כולן עם הנעה קדמית. הפעם למבחן התייצבה המוקה X ברמת האבזור הבסיסית Enjoy.

אופל מוקה ושברולט טראקס

אופל מוקה ושברולט טראקסצילום: מוטי שטרן

 

עיצוב חיצוני

למוקה מידות נדיבות יחסית לחבריו בקטגוריה, עם אורך כולל 427.5 ס"מ וגובה של 169 ס"מ הוא נראה שייך לקטגוריה גבוהה יותר.
למרות העיצוב העגלגל יש לו מראה של רכב שטח, תורמים לכך הגובה הנדיב, הגריל הקדמי עם פס ניקל החוצה אותו יוצר מראה של גריל גדול יותר, תחתית הפלסטיק השחורה מסביב לכל המרכב עם דמוי מגן גחון אפור בחזית ומאחור, גלגלי 17 האינץ' הגדולים והנאים ופסי הגגון המאסיביים לאורך הגג.

מידות נדיבות ומאפייני עיצוב של רכב שטח

מידות נדיבות ומאפייני עיצוב של רכב שטחצילום: מוטי שטרן

 

תא נוסעים ואבזור

תא הנוסעים יהיה מוכר לכל מי שנהג בדגמי אופל בשנים האחרונות – תכליתי, אפור אך איכותי עם ריפוד בד בדלתות, פלסטיק איכותי, רך ונעים למגע בחלקים העליונים ומסגרת "כרום" דקיקה המשדרגת את המראה והתחושה של כפתורי המולטימדיה ובקרת האקלים.
בזכות ממד הגובה הנדיב תנוחת הנהיגה גבוהה וביחד עם השמשה הקדמית וחלונות הצד הקדמיים הגדולים – יש תחושה של נהיגה ברכב גדול ובעיקר גבוה.

במושב האחורי רק שתי משענות ראש ובניגוד לדלתות הקדמיות, חלונות הצד האחוריים קטנים ובשילוב חלון אחורי קטן גם הוא – סביבת המושב האחורי קודרת מדי.
תא המטען בנפח 356 ממוצע יחסית לקטגוריה וכולל ווי תליה לשקיות וארבע טבעות קשירה ברצפה.
בזכות המנה הרבוע הוא יעיל ושימושי

רשימת האבזור עשירה יחסית לקטגורה וכבר ברמת Enjoy היא כוללת מערכת מולטימדיה מקורית InteliLink בגודל 7 אינץ' עם קישוריות Android Auto / Apple CarPlay שמתממשקת בקלות לטלפון ונוחה מאוד לתפעול (אשר הרשימה כבר במפגש עם האסטרה סטיישן), אך הגרפיקה שלה כבר מיושנת והיא אפרורית למדי, פנסי ערפל קדמיים ותאורת יום מסוג  LED, בקרת שיוט ותפעול אוטומטי לכל 4 החלונות, במת האבזור Enjoy Plus נוספים: מצלמה אחורית, קיפול חשמלי למראות, בקרת אקלים מפוצלת, כפתור התנעה ומשענת יד לנהג, ברמת האבזור הבכירה Enjoy SR מתווספים: פתיחה ונעילת הרכב ללא מפתח וגג שמש.
האבזור הבטיחותי מאכזב וכולל רק 6 כריות אוויר ו- Mobile Eye בהתקנה מקומית ללא אבזור בטיחות אקטיבי (שקיים בחברים הצרפתיים של המשפחה).

צילום: מוטי שטרן

 

יוצאים לדרך

למוקה מנוע טורבו בנזין בנפח 1.4 ליטר וותיק ונמצא בשימוש בדגמי אופל ושברולט (כולל בטראקס התאום) מתחילת העשור. למנוע הספק של 140 כ"ס ו-20.4 קג"מ מומנט ותיבת 6 הילוכים פלנטרית. זוהי יחידת הנעה "נדיבה" יחסית לקטגוריה והיא מצליחה להתמודד בהצלחה אפילו עם הזאפירה בעלת 7 מושבים. נקודת התורפה היא תיבת ההילוכים, לפעמים קיימת השהיה ארוכה מדי במעבר הילוך ולעתים רחוקות העברת הילוך מטלטלת את הרכב, בתפקוד ידני (דרך לחצנים בראש הידית שאינם נוחים לשימוש) המחשב כמעט לא מתערב ונותן לנהג עצמאות כמעט מלאה.

המוקה, כיאה למוצאו הגרמנים מצויד במתלים קשיחים אשר תורמים ליציבות ותחושת בטחון בנסיעות מהירות אך בנסיעה בעיר ובשבילי כורכר (בכל זאת, ג'יפון) הוא קופצני למדי.
למוקה בידוד רעשים טוב למדי וביחד עם המנוע החזק יחסית ותנוחת הישיבה הגבוהה מתקבלת תחושה של נסיעה ברכב מקטגוריה גבוהה יותר.
צריכת הדלק בתוואי נסיעה שכלל בעיקר נסיעות בינעירוניות וקילומטרים ספורים בשבילי כורכר רכים עמדה על 12 ק"מ לליטר.

צילום: מוטי שטרן

 

סיכום

אופל מוקה הוא מוותיקי קטגוריית הג'יפונים מבוססי סופר מיני (B-SUV), סימני הגיל בהחלט ניכרים ביחידת ההנעה הוותיקה ובעיקר במחסור באבזור בטיחות אקטיבי. לזכותו עומדים איכות נסיעה, ממדים נדיבים ואיכות גבוהה בתא הנוסעים. התמחור שלו גבוה יחסית לקטגוריה (בעיקר לעומת סיאט ארונה) וברמות האבזור הגבוהות מחירו זהה לג'יפונים מסגמנט גבוה יותר.
נהניתי מהנסיעה במוקה, אך במחיר המחירון הנוכחיים שלו יש חלופות המהוות תמורה עדיפה לכסף.

 

לכל מבחני הדרכים של מוטי שטרן, היכנסו