ראיון מיוחד נקטרינה ב-40 שקל לקילו - איך זה שהפירות השנה כל כך יקרים?

ברשתות השיווק כבר ניתן לראות את פירות הקיץ על המדפים, אך המחירים גבוהים אפילו ביחס לשנה שעברה. שמעון זנזורי, בעל אחד המשקים הגדולים בישראל, מסביר ל"חדשות כיפה" את שלוש הסיבות העיקריות להתייקרות ואת האתגרים איתם מתמודדים החקלאים: "ברגע שהחקלאים סוגרים, הם לא יפתחו יותר את העסק"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 01/05/23 16:00 י באייר התשפג

נקטרינה ב-40 שקל לקילו - איך זה שהפירות השנה כל כך יקרים?
שמעון זנזורי, , צילום: יקיר אסידו

עונת הקיץ בפתח: אם תלכו בימים אלו לסופר ותרצו לפתוח את עונת הקיץ עם אפרסקים או נקטרינות, תצטרכו להוציא לא מעט כסף על התענוג. בסופרים מסויימים, מחירי הפירות חוצים גם את 30-40 שקלים לקילו פרי, כשבנוסף ברבים מהמקרים, תפגשו פירות קטנים יותר מהפירות אליהם התרגלתם. "השנה הייתה שנה מטורפת, ינואר היה חם מאוד ופברואר היה קר וגשום, זה משבש את העץ, זה גרם לאיכות ירודה של הפרי".

"זה הכל עניין של היצע וביקוש"

זנזורי, בעלי אחד המשקים הגדולים בישראל, מסביר בראיון ל"חדשות כיפה" את שלוש הסיבות שגורמות לדעתו, לכך שמחירי הפירות והירקות בישראל ממשיכים להיות כה גבוהים. הבירוקרטיה המסובכת, הרפורמה בייבוא שיזמה הממשלה הקודמת ופגעי מזג האוויר מסביר זנזורי, הם אלה שגורמים למצב.

"החקלאות מצטמצמת כל שנה והאוכלוסיה גדלה, תוסיף לזה שמפשירים קרקעות חקלאיות לבניה, זה מה שגורם להתייקרות, זה הכל עניין של היצע וביקוש" אומר זנזורי, "האוכלוסיה גדלה וכבר עשר שנים אנחנו מפיקים את אותה תוצרת ואותה כמות. רק בחקלאות, הבן אדם לא קובע מה המחיר של המוצר שלו, אנחנו כמו מהמרים וכמו שאנחנו מהמרים, אנחנו גם צריכים להרוויח".

שמעון זנורי, הילדים ממשיכים במשק

שמעון זנזורי, הילדים ממשיכים במשק. צילום: יקיר אסידו

"יום אחד החקלאים יסגרו והיבואן יישאר לבד והוא יחליט על המחירים"

הוא מציין גם את הרפורמה בייבוא פירות וירקות שעברה בממשלה הקודמת כאחד הדברים שפגעו בחקלאים: "הרפורמה הרסה את החקלאות, אנשים הפסיקו לגדל ומי שגידל, גידל במסות קטנות כי הוא לא מוכן לקחת סיכון. הרפורמה הבטיחה להוזיל, אז איך הבצל קפץ במחירים? כי החקלאים הפסיקו לגדל, ככה נוצר מצב של חוסר. אז אני נאלץ לדרוש יותר, שנה שעברה זרקתי 200 טון לפח כי היה יותר מידי היצע, ככה אני מחסה על שנה שעברה".

"למה עכשיו יש בצל ביוקר?" תוהה זנזורי ומסביר, "כי בטורקיה ובהולנד יש מחסור והם לא משחררים, אז בארץ מוכרים ביוקר. אם אתה רוצה להסתמך על יבוא, אתה תועה בגדול כי יום אחד החקלאים יסגרו והיבואן יישאר לבד והוא יחליט על המחירים". 

"שר החקלאות רוצה להחזיר את הדור הצעיר"

זנזורי מציין את האתגרים הרבים איתם מתמודדים החקלאים במדינה: "להוזיל את העלויות, תוזיל את המים, תוזיל את העלות של הפועלים הזרים, תוריד אגרות, תוריד לי מכסים, זה בסוף העלויות שלנו. אני לא יכול להתחרות עם המגדל בטורקיה שלא משלם בכלל מים". למרות כל אלה, זנזורי משתף על בשיחותיו עם שר החקלאות והנסיונות לחזק את החקלאות המקומית: "דיברתי עם שר החקלאות, הוא מנסה לתקן את העוולות, הוא בא לשמוע מאיתנו החקלאים ולראות איך אפשר להגדיל את התוצרת. שר החקלאות רוצה להחזיר את הדור הצעיר לחקלאות". זנזורי מציין כי על פי השיחות, השר רוצה להוזיל את המים לחקלאים וגם להוזיל את העלויות של עובדים זרים.