לא שולחים לגנים ולא קונים מטרנה: נתוני דו"ח העוני האלטרנטיבי

דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת פורסם ומציג תמונה עגומה בקרב משפחות נתמכות סיוע בדיור, חינוך, בריאות וביטחון תזונתי | הביטוח הלאומי: "אין להם את הפירוט של כלל האכלוסייה, הדו"ח העוני הרשמי יצא בימים הקרובים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 12/12/22 09:54 יח בכסלו התשפג

לא שולחים לגנים ולא קונים מטרנה: נתוני דו"ח העוני האלטרנטיבי
עוני, צילום: shutterstock

דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון לתת: הארגון התמיכה מפרסם זו השנה ה-20 את דו"ח העוני האלטרניטיבי שלו. הדו"ח יש לציין אינו תואם לנתוני הדו"ח הרשמי של הביטוח הלאומי והפרמטרים לחישובו שונים. על פי הנתונים שמפרסם הארגון ישראלית אשר נמצאים מתחת לקו העוני נפגעים בכל תחומי החיים, החל בבריאות ודיור ועד חינוך ותחבורה, הדו"ח השנה חושף כי מצבם של משפחות רבות נפגע אף יותר מאז פרוץ מגפת הקורונה.

ארבע פרמטרים שמוכללים לדו"ח אחד מפורט

הדו"ח של ארגון לתת נערך מידי שנה ומשכלל ארבע מחקרים ושאלונים שונים לכדי דו"ח מפורט אחד. בין היתר, משוכללים הנתונים מסקר שנערך עם אנשים שמקבלים סיוע במזון מהארגון, כלי שפותח על ידי מכון ERI עבור ארגון לתת, מחקר הנערך בקרב 129 מנהלי עמותות סיוע הפועלות עם הארגון וסקר אשר מטרתו לבחון את תפיסות הציבור הרחב.

ממצאי הדו"ח

ביטחון תזונתי

בכל הנוגע לביטחון תזונתי, קובע הדו"ח כי למשפחה ממוצעת בת חמש נפשות נדרשים 3,431 שקלים על מנת לרכוש סל קניות בסיסי ובריא. מנתוני הדו"ח עולה כי בישראל 21.1 אחוז מהמשפחות חיות באי ביטחון תזונתי מתוכם 9.7 אחוז באי ביטחון תזונתי חמור. עוד עולה כי בישראל חיים 1,084,251 ילדים חיים באי ביטחון תזונתי, מתוכם 601,058 באי ביטחון תזונתי חמור. בנוסף 47.3 אחוזים מהנתמכים שבביתם יש תינוקות, העידו שבשל מצבם הכלכלי הם נאלצו לוותר על תחליפי חלב אם עבור תינוקם או לתת פחות מהכמות המומלצת.

חינוך

הקושי של משפחות נתמכות מתבטא גם בכל הנוגע לחינוך כשעל פי הנתונים 57.5 אחוזים, מנתמכי הסיוע לא הכניסו ילד אחד או יותר בגילאי 3-0 למסגרת חינוכית כיוון שלא היו מסוגלים לעמוד בתשלומים הנדרשים. 

78.6 אחוזים מנתמכי הסיוע העידו כי נאלצו לוותר על חוגים, פעילויות העשרה בבית הספר, טיולים והשתתפות בתנועות או ארגוני נוער עבור ילדיהם, משום שלא יכלו לשלם עבורם

בריאות

83.4 אחוזים מנתמכי הסיוע נאלצו לוותר על רכישת תרופות או טיפול רפואי נחוץ כי לא יכלו לשלם עבורם, בהשוואה ל-42.7 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית. 86 אחוזים מנתמכי הסיוע ויתרו על טיפול רפואי משום שלא היה להם איך להגיע אליו. 15.2 אחוזים מנתמכי הסיוע סובלים ממוגבלות נפשית, בהשוואה ל 3.4 בלבד באוכלוסיה הכללית, הבדל של פי 4.5

קורונה

שיעור הנזקקים לסיוע מגוף חיצוני בשל המצב הכלכלי, עלה מ-1.5 אחוזים טרום משבר הקורונה ל-4.3 אחוזים בשנת 2022, פי 2.9. 88.5 אחוזים מהנתמכים העידו כי נותרו אצלם או אצל בני משפחתם השפעות שליליות וארוכות טווח בעקבות תקופת הקורונה.

אילוסטרציה

בקורונה פגעה במשפחות הנתמכות. אילוסטרציה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בארגון ערכו שאלון על מנת להבין את הלך הרוח בציבור בכל הנוגע לסיבות לעוני. המשתתפים שחולקו לשתי קבוצות: קבוצה נתמכת וקבוצה כללית, נשאלו "מה הם הגורמים העיקריים לכך שמשפחות נמצאות במצוקה כלכלית? באוכלוסיה כללית התשובות בעלי האחוזים הרבים ביותר היו: חובות/משכנתה והתנהלות כלכלית לא נכונה, בעוד בקרב האוכלוסייה הנתמכת הדגישו סיבות כמו: מחלה/נכות של מישהו מבני המשפחה, מבנה משפחתי וחובות\משכנתה.

תגובת הביטוח הלאומי:

דו"ח העוני של הביטוח הלאומי הוא הדוח המודד את העוני על בסיס פרמטרים של מדידה בהתאם למדינות ה-OECD וההשוואה הבינלאומית של ישראל ביחס למדינות העולם. מדובר בדוחות שונים לחלוטין, שאומנם בוחנים היבטים של עוני, אך אין להם את הפירוט של כלל האכלוסייה, השפעת הקצבאות, פרמטרים עמוקים יותר של ביטחון תזונתי, פירוט לפי אוכלוסיות, השוואות בינלאומיות, חישוב לפני עשירונים. דו"ח העוני הרשמי יצא בימים הקרובים עם המלצות הביטוח הלאומי לגבי המדיניות הסוציאלית בישראל.