"לא נסכים להתרגל לאלימות": בהסתדרות מאיימים להכריז על סכסוך עבודה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד אמר את הדברים בעקבות האלימות הקשה נגד צוותי רפואה, והציב לממשלה אולטימטום של 10 ימים לפעול נגד התופעה: "אוזלת היד של רשויות המדינה ואכיפת החוק" | מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש שוחח עם הרופאה שנפגעה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 15/06/22 15:56 טז בסיון התשפב

"לא נסכים להתרגל לאלימות": בהסתדרות מאיימים להכריז על סכסוך עבודה
יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, מאיים בסכסוך עבודה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בעקבות התגברות מקרי האלימות כלפי עובדות ועובדים משרתי ציבור, והתקיפה הקשה של הרופאה בבאר יעקב  הודיע היום (ד') יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, כי בכוונתו להכריז על סכסוך עבודה במידה ולא יינקטו צעדים משמעותיים. 

"אם בעשרת הימים הקרובים לא יינקטו צעדים אקטיביים ואפקטיביים מצד משרדי הממשלה והרשויות הרלוונטיות, למיגור תופעת האלימות כלפי משרתי ציבור - אכריז על סכסוך עבודה כללי במגזר הציבורי, ומדי שבוע אכניס עוד ועוד סקטורים לשביתות הזדהות. החל מצוותי רפואה, עובדי המגזר הציבורי ועד נהגי התחבורה הציבורית", הכריז יו"ר ההסתדרות.

"האלימות כלפי עובדות ועובדים המשרתים את הציבור היא תופעה שלמרבה הצער, רק הולכת וגוברת", אמר בר דוד והדגיש: "עובדות ועובדים מותקפים וניצבים מול אוזלת היד של רשויות המדינה ואכיפת החוק. זאת העת לפעול בעוצמה למיגור מוחלט של התופעה. לא נסכים להתרגל למקרים הללו ולדיווחים הללו".  

"במזל האירוע לא נגמר בתוצאה טראגית"

בתוך כך, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כינס היום ישיבה דחופה של ועדת היישום והמעקב אחרי מיגור האלימות שעומד בראשה משנה למנכ"ל ד"ר ספי מנדלוביץ ובהשתתפות משטרת ישראל, משרד המשפטים, נציגי בתי החולים והקהילה, המשרד לביטחון פנים וגורמים בכירים במשרד הבריאות.

פרופ׳ נחמן אש, מנכל משרד הבריאות, אמר בתחילת הדיון: "שוחחתי אמש עם הרופאה שעברה אירוע קשה מאוד. במזל האירוע לא נגמר בתוצאה טראגית. תדירות אירועי האלימות מול הצוותים הרפואיים היא יומיומית, בין אם מדובר באלימות מילולית ובין אם פיזית שפוגעת בנפש וברכוש. אירועי האלימות הללו אינם אירועים נקודתיים, הם פוגעים בליבת העשייה שלנו. אם הצוותים יפחדו לתת את השירות הרפואי הדבר עלול לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות הציבור ובמערכת הבריאות".

"הפתרונות לא פשוטים אבל בשביל זה אנחנו כאן, בחשיבה משותפת, כיצד ניתן לתת מענה במניעה, באכיפה ובענישה על מנת לצמצם לאפס את האלימות ולתת בתחושת מוגנות לצוותים", אמר פרופ' אש. 

הוועדה, שהוקמה לפני כחודשיים נועדה לתת פתרונות אופרטיביים ומעקב שוטף אחר התקדמות ויישום ההחלטות למיגור האלימות במערכת הבריאות. מאז הקמתה הובילה הוועדה, בסיוע כלל הגורמים במערכת, שני מהלכים משמעותיים: הצבת שוטרים בכלל בתי החולים בישראל, מהלך שסוכם עליו בהחלטת ממשלה לפני שבועיים, תוך הקצאת משאבים לכך וקידום חקיקה להחמרת ענישה במקרים של תקיפת עובדי מערכת הבריאות בשיתוף משרד המשפטים. במקביל לכך, הוועדה מניחה תשתית לצעדים אופרטיביים רבים ברפואת הקהילה, בתי החולים הכללים ובתי החולים הפסיכיאטרים. 

ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכל משרד הבריאות, עדכן את הנוכחים בהתקדמות ויישום ההחלטות הנ"ל ואמר כי  "מדובר על נושא מורכב שצריך לתת עליו את הדעת לא רק בהקשר של בתי חולים כללים אלא גם בנושא הרפואה בקהילה ובתי החולים הפסיכיאטרים. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם כלל הגורמים בכדי ליישם באופן מהיר ואפקטיבי ובמקביל ליצירת תשתית להתמודדות עם תופעה פסולה זו".