העצמאות אצל הקשיש

עצמאות היא ערך משמעותי ומרכזי בחיי אדם מאז ינקותו. כשאדם מזדקן הוא מאבד אט אט את מוטיב העצמאות בחייו, דבר שמהווה פגיעה קשה בדימוי העצמי שלו ובאיכות חייו. הקשיש סובל מקשיים בניידות, מבעיות רפואיות שונות ולעיתים מורכבות, מקשיים בתפקוד, מבדידות ומבעיות בקבלת החלטות. בכתבה זו נדון במשמעות העמוקה של אובדן עצמאות בגיל מבוגר וכיצד ניתן לעודד עצמאות אצל הקשישים על אף ולמרות מצבם

חדשות כיפה תוכן שיווקי בשיתוף חיה רמתי 28/01/24 13:34 יח בשבט התשפד

העצמאות אצל הקשיש
חיזוק המיומנות הקוגנטיבית אצל הקשיש, צילום: Ground Picture,Shutterstock

מהי עצמאות? מהו אובדן עצמאות?

עצמאות משמעותה –יכולה שליטה של האדם על חייו. אובדן עצמאות פירושו - חוסר יכולת לקבל
החלטות ולבצע את פעילויות היומיום. המילים "אני לבד" האופייניות לילדים קטנים, הרוצים להיות עצמאיים מאפיינת את השלב בחייהם שבו הם דורשים להחליט החלטות בעצמם ולקבוע את מעשיהם כראות עיניהם. עצמאות היא ערך חשוב לכל אדם בוגר ומהווה מרכיב משמעותי בתחושת השליטה של אדם על חייו. מה שקורה בגיל הזקנה הוא, שככל שגילו של האדם מתקדם ונוצרים אצלו בעיות בריאות,
קשיים תפקודיים והאטה קוגניטיבית – כך נפגעת עצמאותו.

מצב כזה מעורר תחושה של חוסר אונים

אובדן העצמאות והשפעותיו יכולים להתבטא בדרכים שונות, כגון: אובדן היכולת לראות, לשמוע, להיות נייד או לקבל החלטות כמו פעם. ובעצם - כל שינוי שמתבטא בחוסר היכולת לשלוט על חייהם נחשב אצל הקשישים לאובדן עצמאות. הקשיש מאבד את יכולתו לבצע משימות שפעם עשה ללא קושי וצריך להיעזר באנשים אחרים שיעזרו לו לבצע אותן. לעיתים מדרדר המצב עד לכך שהקשיש הופך להיות סיעודי, מאבד לחלוטין את עצמאותו וחייב עזרה בכל הפעילויות היומיומיות.

הגיל השלישי

הגיל השלישי, צילום: pixabay

מצב כזה מעורר תחושות של חוסר אונים ואובדן שליטה על החיים אצל הקשישים. ניתן לומר שההכרה בחוסר העצמאות או בהידרדרותה נתפס אצל הקשישים ממש כמו תהליך של אבל ופרידה, אומרת לנו חיה רמתי, המתמחה במציאת בתי אבות לקשישים. רמתי ממשיכה ומסבירה מדוע קשישים מפחדים לאבד את העצמאות שלהם.

מדוע קשישים מפחדים לאבד את העצמאות שלהם?

  • הם מרגישים שהם מאבדים את הכבוד האנושי שלהם - אובדן עצמאות יכול ליצור תחושה של היעדר כבוד עצמי. באובדן עצמאות יש לקשישים תחושה כאילו הם חוזרים אחורה לתקופה בה היו ילדים קטנים והיה צורך לטפל בהם.
  • הם מרגישים שהם מאבדים את הזהות האישית שלהם –כל מה שהשיגו ופיתחו לאורך השנים מבחינה אישית ומקצועית כאילו נמחק עם אובדן העצמאות והם נשארים ללא זהות אישית או עם זהות חדשה של קשיש שאינו מתפקד.
  • מפחדים להיות מרותקים לבית – כל משימה שדורשת יציאה החוצה היא משימה שעכשיו אינם יכולים לבצע באופן עצמאי. גם היכולת לנהוג – אובדת.
  • פחד מפני הוצאות כספיות גבוהות עבור מטפל -כשקשיש נעשה פחות עצמאי או לא עצמאי כלל הוא זקוק לעזרה בבית. הקשיש עלול לחשוש שאין לו את האמצעים הכלכליים להיעזר במטפלת וכן לפחד להשתמש בכספים שחסך במשך השנים. קבלת החלטות – אחד האלמנטים המשמעותיים השייכים לעצמאות חלק משמעותי של מושג העצמאות היא היכולת לקבל החלטות באופן עצמאי.
שכחתי!

קושי אצל הקשיש בקבלת החלטות, צילום: shutterstock

תחושה של איבוד יכולת לקבל החלטות

כל חייהם, הקשישים התרגלו להחליט החלטות גדולות וקטנות על היבטים שונים בחייהם ועל פעילויות שרצו לעשותם. תחושה של איבוד היכולת לקבל החלטות באופן עצמאי עלולה להביא את הקשישים למצבים נפשיים קשים עד להתפתחות דיכאון.

כיצד לטפח את תחושת העצמאות של אנשים מבוגרים ניתן לעזור לקשישים להיות כמה שיותר עצמאיים?

  • לעודד אותם לבצע משימות הכי טוב שהם יכולים ולהציב בפניהם יעדים שיש סיכוי שיצליחו לעשותם.
  • לחזק אותם על המאמץ ועל כל הישג שיגיעו אליו.
  • כל עוד הקשיש אינו דמנטי – לא להחליט עבורו.
  • לשתף אותו בקבלת החלטות הנוגעות לו ולהתחשב עד כמה שאפשר בדעותיו וברצונו.
  • כשמדובר על החלטות קטנות, כגון: אלו מערכת יחסים עם אחרים לקיים, מה לאכול לארוחת ערב או איזה בגד ללבוש – לעודד אותו להחליט.חיזוק מיומנויות קוגניטיביות
  • להזכיר לו את ניסיונות העבר שלו כדי שייעזר בהם לקבלת החלטות בהווה.
  • תרגול מיומנויות קוגניטיביות - הידרדרות במיומנויות אלו מוסיפה לתחושת איבוד העצמאות אצל הקשישים. חיזוק המיומנויות הללו וביצוע תרגילי זיכרון יכולים גם למנוע את המשך ההידרדרות הקוגניטיבית ובדיעבד לשפר כך את העצמאות המחשבתית.
  • ארגון מחודש של הבית – ארגון בטיחותי ונוח של בית הקשיש שיפחית את הסיכון לנפילות ולתאונות.
  • לימוד מיומנויות דיגיטליות – כמו לימוד ביצוע פעילויות שונות במחשב ובטלפון הנייד. רכישת מיומנויות דיגיטליות יכולה להפיג את הבדידות ולעזור לקשישים להיות בקשר הדוק ורציף יותר עם ילדיהם ונכדיהם.


בשיתוף חיה רמתי