הבחירות לרשויות המקומיות: כנס מיוחד של תנועת נאמני תורה ועבודה ועתים יעסוק בהיבט הדתי

ביום רביעי הקרוב יתקיים כנס "דת ועיר – על יחסי דת, מדינה וקהילה", שיעסוק באפשרות של השלטון המקומי לספק שירותי דת הלכתיים שמתאימים לתושבי הרשות המקומית, וישתתפו בו חברי וחברות כנסת, ראשי רשויות, רבנים ואנשי ציבור

חדשות כיפה תוכן שיווקי 18/09/23 22:26 ג בתשרי התשפד

הבחירות לרשויות המקומיות: כנס מיוחד של תנועת נאמני תורה ועבודה ועתים יעסוק בהיבט הדתי
הרבנות הראשית ירושלים | , צילום: כיפה

הבחירות לרשויות המקומיות נמצאות כבר ממש מעבר לפינה. רחובות הערים מלאים בפניהם של המתמודדים והמתמודדות בבחירות, כאשר כל אחד מהם מבטיח שרק הוא זה שיקשיב לתושבים ואם רק נבחר בו כל חיינו יתהפכו לטובה. עם זאת הבחירות המקומיות זוכות, לרוב, לקשב יחסית נמוך בקרב הציבור שלא ממש טורח לבוא ולהצביע ביום הבחירות. בבחירות האחרונות שהתקיימו בשנת 2018, שדווקא היו עם אחוז הצבעה גבוה, בערים גדולות רבות, פחות ממחצית מבעלי זכות ההצבעה טרחו לממש את זכותם.

למה זה המצב? קשה להצביע על סיבה אחת אבל מה שבטוח מדובר בבעיה. השלטון המרכזי בישראל אומנם ריכוזי מאוד, אך, השלטון המקומי משפיע על חיינו בסוגיות יומיות מהותיות רבות. אסתכן ואגיד שהפתק בבחירות המקומיות יכול להשפיע על חיינו באופן משמעותי יותר מאשר פתק ההצבעה בבחירות הארציות, ובכל זאת, אנשים רבים בוחרים שלא לנסות ולברר את עמדותיהם של המועמדים בבחירות המקומיות ואת ההבדלים ביניהם.

שירותים רבים ניתנים על ידי הרשות המקומית – מערכות החינוך, תכנון ובניה, תברואה ותחומים רבים נוספים, אבל לא רבים יודעים שגם חלק גדול משירותי הדת מסופקים במסגרת המקומית. כשרות, נישואין ומקוואות הם רק חלק משירותי הדת שמסופקים על ידי המועצה הדתית המקומית, וככאלה הם מסופקים בצורה שונה במקומות שונים. כמו שאנחנו יודעים שערים שונות מפעילות מערכות חינוך שונות, ככה מועצות דתיות שונות מפעילות מקוואות ומערך פיקוח על כשרות השונים זה מזה.

ההבדלים בין הרשויות לא נשארים בתאוריה בלבד, כל מי שמנסה להשוות בין ערים שונות יכול לראות בקלות את ההבדלים. בעל פיצרייה שמחזיק סניפים בערים שונות צריך להתמודד עם דרישות כשרות שונות בכל עיר, הבדלים שיכולים לבוא לידי ביטוי בדרישת "שעות משגיח" שונות או בדרישות כשרות שונות בנוגע למוצרים עצמם. בכל מקרה, להבדלים אלה יש משמעות כלכלית נכבדה שיכולה לפגוע בבעל הפיצרייה.

מציאות דומה מתקיימת גם במקוואות. ההבדל בין רמת התחזוקה והשירות בין הערים השונות, יכול להיות בולט לעין, אבל ההבדלים מתקיימים גם בתחומים פחות חשופים לעין – זכויות הנשים הטובלות. לדוגמה, הרבנות הראשית קבעה שכל אישה שמעוניינת בכך רשאית לטבול לבדה ללא נוכחות בלנית. עם זאת, מחקר מקיף שביצענו בארגון עתים מגלה שרק ב-60% מהמקוואות הבלניות מאפשרות בפועל לטבול לבד. לא פחות מעניין הוא הפילוח המקומי שעשינו, בעקבותיו למדנו שישנם פערים משמעותיים בין ערים שונות, גם כאלה שהן סמוכות זו לזו.

ערב הבחירות לרשויות המקומיות חשוב שהמועמדים ידעו ששירותי הדת הם תחום משמעותי שעליהם לפעול בו, ועל התושבים להשמיע את קולם ולדרוש שירותי דת ראויים שתואמים את אופייה המיוחד של העיר בה הם גרים. אסור להשאיר את הנושא הזה מחוץ למערכת הבחירות.

בדיוק על נושאים אלה נקיים ביום רביעי הקרוב כנס "דת ועיר – על יחסי דת, מדינה וקהילה". הכנס יעסוק באפשרות של השלטון המקומי לספק שירותי דת הלכתיים שמתאימים לתושבי הרשות המקומית, וישתתפו בו חברי וחברות כנסת, ראשי רשויות, רבנים ואנשי ציבור.

כנס "דת ועיר – על יחסי דת, מדינה וקהילה" יתקיים ביום רביעי הקרוב, בשעה 9:30 במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט. להרשמה (ללא עלות): https://forms.gle/LmCbP4jZurJPcNQq7

עו"ד אוהד וייגלר, מנהל המחלקה למדיניות ציבורית בארגון 'עתים'.