נוטריון – קווים לדמותו

נוטריון מוסמך לאשר את הנכונות של תרגום מסמכים מסוגים שונים, לאמת חתימות, לאשר צוואות ומסמכים משפטיים נוספים. נוטריון יהווה גם גורם המוסך לתרגם מסמכים לשפות זרות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 15/06/22 15:42 טז בסיון התשפב

נוטריון – קווים לדמותו
צילום: shutterstock

ישנם לא מעט מצבים במהלך החיים בהם יכול לעלות הצורך בשירותיו של נוטריון.
נוטריון מוסמך לאשר את הנכונות של תרגום מסמכים מסוגים שונים, לאמת חתימות, לאשר צוואות ומסמכים משפטיים נוספים. נוטריון יהווה גם גורם המוסך לתרגם מסמכים לשפות זרות – כך שמי שזקוק לשירות הזה, אמור לבחור בנוטריון אשר בקיא בשפה הרלוונטית.

כיצד מקבלים הסמכת נוטריון?
ראשית כל, נוטריון חייב להיות בוגר תואר ראשון בלימודי משפטים (או בוגר לימודי תואר שני במשפטים) ועורך דין בהסמכתו, בעל 10 שנים לפחות בתחום. עליו לשמש כעורך דין עצמאי ולא שכיר. דבר נוסף שחשוב לעמוד בו בכדי לקבל את ההכשרה זה להיות נקי מעבירות פליליות. רק מי שעומד בדרישות אלו יוכל להגיש מועמדות להיות נוטריון – כאשר את הבקשה יש להגיש לוועדת נוטריונים. לאחר קבלת הבקשה, הועד תדון בה ותקבל החלטה אם לאשר אותה. במידה והתקבל האישור, על עורך הדין לעבור הדרכה וההסמכה ולאחר מכן, הוא יוכל לחתום בספר הנוטריונים ולהתחיל להעניק שירותים בתחום.
חשוב לציין שהנוטריון חייב להיות אדם מאוד אמין – מכיוון שחתימת נוטריון על מסמך משפטי כזה או אחר מהווה למעשה כגושפנקא על אמינותו. מהסיבה הזאת, כל בקשה נבחנת בקפידה והליך קבלת האישור מהוועדה יכול לקחת זמן.

כמה נוטריון מרוויח?
שכר הנוטריונים הינו אחיד וקבוע – ולמעשה, קיים מחירון אחיד של כל שירות אשר ניתן על ידי נוטריון, כאשר, מי שעומד מאחורי תמחור השירותים הוא לא אחר מאשר משרד המשפטים. חל איסור על נוטריון לגבות סכום שהינו גבוה יותר מזה אשר מצוין במחירון.
כך לדוגמא, אם מבקשים לחשב את שכרו של הנוטריון עבור תרגום של מסמך, יש לחשב זאת בצורה כזאת: עלות התרגום עצמו, עלות האישור הנוטריוני ותוספות שונות לתעריף. עלות התרגום מחושבת לכל מאה מילים ועלות האישור מחושבת על פי מספר המילים.

מתי יכול לעלות הצורך בשירותיו של נוטריון?
יש לא מעט סיבות בגינן יכול לעלות הצורך בשירותיו של נוטריון. לדוגמא, אדם אשר מעוניין לבצע רילוקיישן יזדקק לשירותי נוטריון לצורך תרגום תעודות או מסמכים שונים. זוג לפני חתונה אשר החליט לחתום על הסכם ממון יידרש לחתימה של נוטריון. חתימת נוטריון יכולה להידרש גם באישורי צוואות ולעיתים גם בייפויי כוח. כמובן, שחשוב לבדוק לפני אם אכן יש צורך באישור נוטריון או שניתן להסתפק בחתימת עורך דין.

איך לבחור נוטריון?
מכיוון ששכר הנוטריון הוא שכר אחיד ומתבסס על מחירון שכל אחד יכול לראות, הרי שמחיר השירות לא מהווה פרמטר בעל השפעה על הבחירה - מה שכן יכול (ואמור) להשפיע על בחירת נוטריון אלו הפרמטרים הבאים:

  • מיקום גאוגרפי – בסופו של דבר, מי שזקוק לשירותיו של נוטריון יידרש להגיע למשרד שלו ולכן, לרוב ההעדפה תהיה לבחור בנוטריון קרוב.
  • שפות – אם הצורך בשירות של נוטריון הוא עבור תרגום של מסמך לשפה מסוימת. יש למקד את החיפוש בנוטריון אשר דובר את אותה השפה (לעיתים, הצורך הוא בתרגום משפה זרה אחת לאחרת ואז כבר עולה הצורך למצוא נוטריון אשר דובר את 2 השפות).
  • תחום התמחות – כדאי לבחור בנוטריון שיש לו זיקה לתחום בו עוסק המסמך אותו הוא אמור לתרגם. כך שאם אתם מעוניינים בתרגום נוטריוני של חוזה מסחרי מעברית לצרפתית, לא מספיק שתמצאו נוטריון דובר צרפתית, אלא כדאי גם לוודא שאותו הנוטריון מבין בדיני חוזים ובקיא במונחים הרלוונטיים – מה שיבטיח תרגום איכותי אשר תואם את המקור.

דגש על הפרמטרים הללו, יאפשר לבצע את הבחירה המיטבית באותו נוטריון.