לסטודנטים הדתיים באונו יש בית

הקריה האקדמית אונו היא המכללה הגדולה בישראל עם יותר מ-18,000 סטודנטים לתואר ראשון ושני במגוון תחומים כאשר יותר מ-1,500 מהם הם מהציבור הדתי לאומי. הרב משה רייס שמנהל את מינהל הציונות הדתית במקום קרוב לשני עשורים מבקש להעניק תחושת בית לסטודנטים

חדשות כיפה תוכן שיווקי 26/05/22 13:22 כה באייר התשפב

לסטודנטים הדתיים באונו יש בית
הרב רייס, צילום: דוברות מינהל הציונות הדתית

את הרב משה רייס אני פוגש במשרד שלו בקריה האקדמית אונו, אותו הוא מתאר כבית השני שלו: "המקום הזה הוא בית ואני בהחלט מרגיש כמו אבא ואמא של הרבה תלמידים ובוגרים פה – אפילו שידכנו למעלה מ-50 זוגות". רייס, נשוי לרבקה, אב לחמישה ילדים וסבא גאה, הוא יליד ירושלים, תושב נוף איילון, סגן אלוף במיל במחלקת נפגעים בצה"ל וכיום עושה מילואים כקצין המלווה את בכירי הממשלה לבתי נפגעים.

כבר 18 שנים שהוא מנהל את מינהל הציונות הדתית בקריה האקדמית אונו המעניק מעטפת קהילתית-דתית לסטודנטים דתיים הלומדים בקריה האקדמית אונו.

הרב רייס עם תלמידים

הרב רייס עם תלמידים צילום: מינהל הציונות הדתית

כל אחד צריך יחס אישי

אז איך הגעת לקריה האקדמית אונו? 

"היו הרבה נקודות בחיים בהן הבנתי שלציונות הדתית יש תפקיד משמעותי שלצערי לא בא לידי ביטוי. הנקודה המשמעותית ביותר עבורי הייתה רצח רבין – נקודת ציון כואבת ומטלטלת לחברה הישראלית כולה. המגזר הדתי כולו קיבל אות קין ואני הגעתי לתובנה שלציבור הדתי לאומי מאפיינים חברתיים-ייחודיים שמצריכים התייחסות מיוחדת. הקריה האקדמית אונו שחרתה על דגלה את שינוי פני החברה בישראל נראתה לי המקום האידיאלי למיסוד הרעיון של הקמת גוף אדמיניסטרטיבי שייתן מעטפת שירות ייחודית לסטודנטים הדתיים. היום, ח"י  שנים אחרי, הקריה האקדמית אונו היא המכללה הגדולה בישראל המונה למעלה מ 18,000 סטודנטים וסטודנטיות לתואר ראשון ושני במגוון תחומים כאשר יותר מ-1500 מהציבור הדתי לאומי"

כשנכנסתי למשרד ראיתי את צוות המשרד ותמונות של רבנים, בוגרים והפעילויות שמעטרות את הקירות, ניכר שיש פה משרד שלם שעוסק כולו בדתיים נכון? מה זה בכלל מינהל הציונות הדתית?

"מינהל הציונות הדתית הוא קודם כל בית חם לכל סטודנט דתי בקריה האקדמית אונו – מעבר למלגות לכל אורך התואר אנחנו מזמינים את הסטודנטים מהפקולטות השונות ליטול חלק במגוון רחב של פעילויות מעשירות ומגבשות: סיורים בבית המשפט העליון ובכנסת, במרכזי הגמילה רטורנו ובבית מורשת המשטרה, הרצאות של דמויות מעוררות כנסים פאנלים, שיעורי בית מדרש חברתי ע"ש לב-ברלינר עם הרב חגי לונדין ועוד  – כך יוצא שלאורך התואר הסטודנטים משתתפם במגוון רחב של פעילויות, נפגשים עם דמויות מפתח בחברה הישראלית וסופגים תכנים שיהפכו אותם בהמשך לאנשי מקצוע טובים וערכיים יותר כל אחד בתחומו. 

בנוסף, כל אחד צריך שידאגו לו באופן אישי. אנחנו מסייעים למאות סטודנטים וסטודנטיות בבעיות קטנות וגדולות אנחנו נמצאים כאן עם צוות שתפקידו לתת את המענה המיטבי – מעטפת תומכת לכל בקשה, פנייה או בעיה ועל הדרך מעניקים גם מלגות ייחודיות.

פעילות "ניצחה הרוח"

פעילות "ניצחה הרוח" צילום: דוברות מינהל הציונות הדתית

ובאמת מה הצורך של הציבור הדתי לאומי במעטפת תומכת?

תראה העובדות מדברות בעד עצמן, במחקר רציני מקיף שערכנו לאחרונה בעזרת חברת סקרים ומחקר הסטודנטים נשאלו על מידת שביעות הרצון שלהם ונושאים נוספים - קיבלנו תוצאות מדהימות. 91% מהסטודנטים שענו אמרו שהיו ממליצים לחברים שלהם ללמוד בקריה, (9% הנותרים אמרו שהם מתלבטים ואף לא אחוז אחד אמר שלא היה ממליץ).  80% ציינו כי הם מרוצים מאוד מהשירות של מינהל הציונות הדתית: ״שירות מעולה תמיד זמינים לצרכינו״.  כמו כן מעל 70% אמרו שהמינהל היוו עבורם משקל משמעותי בהחלטה שלהם ללמוד באונו. התוצאות קצת הפתיעו אותי כי היינו אחרי שנתיים של קורונה אבל לא הפתיעו אותי כי אני יודע מה אנחנו עושים פה - כל אחד צריך לקבל יחס, ברגע שאתה ממקד את זה לתחומי עניין משותפים ולמישהו שמכיר את העולם שלך אז הכל יותר פשוט. אנחנו מבינים סטודנטית דתיה עם ילדים, הבנות שלי  כאלה אז אני ישר קולט מה הצורך וישר יודע לתת את המענה, אני מבין בינישים שרק סיימו  את המסגרות של ישיבה וצבא ומחפשים את דרכם בחיים, אפילו את המשימה של שידוך זוגות לקחנו על עצמנו והצלחנו לשדך למעלה מ-50 זוגות שלמדו כאן, הכירו פה או שהכרנו ביניהם וברוך השם התחתנו באושר" הרב ניגש לאחד הארונות, מוציא משם כיסוי מעוצב לפלטת שבת: "ואפילו הענקנו להם שי קטן לתחילת הדרך".

"כמו כן בימים אלו ממש אנחנו מרחיבים את הפעילות שלנו וגם בקמפוס ירושלים יהיה נציג במשרה מלאה  שיקדיש את זמנו ומירצו לדאוג לסיוע ולמעטפת חברתית דתית לסטודנטים הדתיים בקמפוס הכללי שלנו בירושלים".

תואר אקדמי זה חשוב  - לכו עם הלב שלכם

נראה שאתה מייחס לאקדמיה חשיבות רבה, בעולם מתקדם שכולם מחפשים את האקזיט ואת הניסיון התעסוקתי מה הערך של תואר?

אני תמיד טוען שהשאלה "מה ללמוד" היא למעשה השאלה מה "את או אתה רוצים להיות כשתהיו כגדולים" - כל אדם רוצה להיות גדול. הבעיה היא שכבני אדם יש לנו נטייה להתמקד  על מיקרי קיצון ולהציג אותם כאילו הם חזות הכל, כך יוצא שאנחנו מכירים בעיקר סיפורים של אנשים שהצליחו בלי להתאמץ יותר מדי או שלא הלכו במסלול הרגיל והצליחו-  זה גם סוד הרייטניג של התקשורת, אבל האמת היא  שכולנו יודעים שהמציאות היא לא ככה. בעולם האמיתי בשביל להצליח צריך ללמוד ולהתאמץ, להשקיע ולקבל תוצאות "הזורעים בדמעה ברינה יקצורו" זה לא איחול או הבטחה זה פשוט המציאות  - סיבה ותוצאה. לימודים לתואר אקדמי הם למעשה בחירת מסלול על מנת להתמקד בו להשקיע ובסופו של דבר לצאת עם כליים מעשיים ועיוניים לשוק העבודה. כאן בקריה האקדמית אונו מתאמצים בכל שנה לבחון מחדש את התארים ולהתאים אותם למטרה הזאת כך שהלימוד האקדמי יהיה רלוונטי לצרכים בעולם משתנה. 

הענקת תארים באונו

הענקת תארים באונו צילום: דוברות מינהל הציונות הדתית

מה הקריה האקדמית אונו מציעה בתכלס?

אמרת את מילת המפתח – תכלס. הפקולטה שלנו למשפטים היא הגדולה בישראל ובוגריה משתלבים בתפקידי מפתח במגזר הציבורי והפרטי. בפקולטה למינהל עסקים ניתן לבחור בין מגוון ההתמחויות המבוקשות: חשבונאות, נדל"ן, מערכות מידע, מימון ושוק ההון או משאבי אנוש שמטרתן להכשיר את הסטודנטים בצורה אופטימלית ויישומית עם כלים מעשיים ביד לקראת כניסה לשוק העבודה. סטודנטים לשיווק ופרסום נהנים מתוכנית הלימודים והמקיפה ביותר בתחום בתואר ייחודי שמתמקד באסטרטגיה שיווקית בעולם דיגיטלי, תוך שיתוף פעולה הדוק עם חברות מובילות בתחום. וכך גם במקצועות הבריאות ובתואר בסיעוד שמאפשר התמחות בכל רשת "אסותא" ובבתי חולים מובילים נוספים ברחבי הארץ, כך גם בחינוך בלתי פורמלי ובתחום המוסיקה שכבר הוכיח את עצמו בבוגרים מהשורה הראשונה.

בשנים האחרונות חנכנו בניין חדש יוקרתי ומתקדם לטובת בית הספר למוזיקה וכן מרכז סימולציות ייחודי מסוגו בארץ המדמה התמודדויות עם שונות משוק העבודה מה שמאפשר לסטודנטים להתנסות ולחוות אותם כהכנה מבוקרת על ידי אנשי הסגל. 

מה לגבי סגל ההוראה? המרצים?

"כבר מספר שנים שהקריה האקדמית אונו זוכה במקום הראשון בסקר רמת ההוראה שמקיימת התאחדות הסטודנטים הארצית בעייני הזכייה הזאת מעידה על ההשקעה העצומה של הסגל האקדמי והניהולי בכל אחד ואחת מהסטודנטים שלנו – האנשים מעל הכל"

לסיום, האם יש לך מסר למי שמתעניין בלימודים אקדמאיים?

אחרי שנים שרבות של ייעוץ לימודים אני יכול לתת לכם ארבע עקרונות לבחירת תחום ומקום לימודים: 1. לכו עם הלב שלכם - הלימודים לתואר הם קרש הקפיצה שייתן לכם את הכלים למימוש עצמי במקום העבודה. 2. האמינו בעצמכם – עם קצת אמונה, מאמץ והתמדה גם אתם יכולים. 3. תלמדו לתואר שמעניק לכם כלים מעשיים לעבודה. 4. אל תותרו על סביבה דתית תומכת במהלך הלימודים. בהצלחה לכולכם.