מילון החיסונים הגדול

חיסונים תמיד היו וימשיכו להיות נושא מדובר במיוחד. במאמר זה נסביר מהו בדיוק חיסון ונסקור את כלל החיסונים הניתנים במדינת ישראל החל מגיל ינקות ועד צבא ובגרות

חדשות כיפה תוכן שיווקי 09/09/21 12:54 ג בתשרי התשפב

מילון החיסונים הגדול
חיסונים, אילוסטרציה, צילום: pixabay

מהו בדיוק חיסון?

בגופנו מערכת מתוחכמת שתפקידה להילחם בגורמים מזיקים כמו וירוסים או חיידקים ולנטרל אותם טרם הם מספיקים לגרום לנזק או מחלה. ישנן שתי  דרכים שבהן ניתן להתמודד עם גורמים אלו: דרך אחת היא ייצור נוגדנים הנצמדים לפתוגן (מחולל המחלה) ומנטרלים אותו. ודרך השנייה, המשמשת לטווח ארוך היא זיכרון חיסוני, כך שברגע שאותו פתוגן יתקוף שוב המערכת תפעל מיד ותנטרל אותו במהירות. חיסונים נגד מחלות שונות, נועדו ליצור זיכרון חיסוני מבלי לחלות במחלה בפועל.

דרכים עיקריות לחיסון

ישנן שתי דרכים עיקריות ליצור זיכרון חיסוני:

  • חיסון פעיל: באמצעות קבלת אורגניזם חי מוחלש או קבלת אורגניזם מומת/ חלקים ממנו. זהו חיסון המחזיק לאורך זמן וכול חיסוני השגרה הם כאלה.
  • חיסון סביל: באמצעות הזרקת נוגדנים להתמודדות מול הפתוגן. חיסונים אלה ניתנים בין היתר כאשר מערכת החיסון אינה מסוגלת לייצר נוגדנים בעצמה, והוא משמש לטווח קצר.

חיסונים הניתנים בשגרה

חיסונים הניתנים במדינת ישראל עד גיל 18:

במדינת ישראל מרבית החיסונים ניתנים בשנתו הראשונה של התינוק תוך מתן מנות דחף בגילאים מאוחרים יותר: 

  • חיסון מחומשת: זהו תרכיב המשלב הגנה מפני מספר מחלות: אסכרה (דיפתריה), פלצת (טטנוס), שעלת אסלולרית (פרטוטיס), המופילוס אינפואנזה b ושיתוק ילדים (פוליו). מערכת החיסון מקבלת את האורגניזם בצורות שונות: בפוליו לדוגמה ניתן הנגיף כשהוא מומת, בדיפתריה ניתנים רעלנים שמפריש החיידק לאחר שעברו החלשה. חיסון זה ניתן בשנתו הראשונה של התינוק בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה ושנה. בכיתה ב', ניתן חיסון מרובע שאינו כולל המופילוס אינפואנזה b, ובכיתה ח' גם ללא הפוליו.
  • חיסון מרובעת: כולל את המחלות: חצבת, חזרת ואדמת. בשנים האחרונות נוסף אליו גם חיסון נגד אבעבועות רוח. נגד כל המחלות ניתנים נגיפים חיים שעברו החלשה. החיסון ניתן לתינוק פעם אחת בגיל שנה ומנה נוספת ניתנת בכיתה א'.
  • הפטיטיס B: היא דלקת בכבד אשר בעקבותיה ישנה הפרעה בעיבוד והפרשת חומר הנקרא "בילירובין". כך העור מקבל צבע צהבהב ולכן המחלה נקראת בעברית צהבת. חיסון זה ניתן מיד לאחר הלידה, בגיל חודש ובגיל חצי שנה. המחלה יכולה להיגרם בעקבות יחסי מין לא מוגנים, הזרקת סמים במחטים לא סטריליות, מגע עם דם נגוע, או בהעברת הנגיף מאם נשאית ליילוד בעת הלידה.
  • הפטיטיס A: חיסון זה ניתן בגיל שנה וחצי ובגיל שנתיים. גם זו דלקת בכבד ואחד התסמינים שלה הוא צבע הצהבהב של העור. חיסון זה מופק מנגיף מומת. ניתן להידבק במחלה ממגע עם הפרשותיו של אדם נגוע, למשל שתיית מים מזוהמים בשפכים, אכילת מזון שהוכן על ידי אדם הנושא את הנגיף ולא רחץ את ידיו במים וסבון.
  • חיסון נגד חיידקים פנוימוקוקים: החיסון יעיל נגד 13 זני חיידקים מסוג זה, הנפוצים מאוד בקרב ילדים במיוחד. אלה חיידקים העשויים לגרום למחלות ריאות, דלקת קרום המוח או זיהום בדם. הוא ניתן בגיל חודשיים, ארבעה חודשים ושנה. לילדים הסובלים ממחלות מסוימות או מדוכאי חיסון יינתן החיסון מספר פעמים נוספות בהתאם למצבו הבריאותי של הילד.
  • חיסון נגד נגיף הרוטה: ניתן לתינוק בגיל חודשיים, ארבעה חודשים וחצי שנה ויעיל נגד מספר זנים של הנגיף. נגיף זה גורם לשלשולים והקאות. החיסון ניתן כנגיף מומת.
  • פפילומה: וירוס שעלול לגרום לסרטן צוואר הרחם. חיסון זה ניתן בכיתה ח'. החיסון מופק ממעטפת הנגיף. 

חיסונים בצבא

בגיוס ניתנים מספר חיסונים: מנת דחף נגד דיפתריה, טטנוס, הפטיטיס A ונגד החיידק מנינגוקוקוס.

חיסונים לטסים למדינות מסוימות

הטסים למדינות כמו חלק ממדינות המזרח הרחוק, דרום אמריקה או אפריקה, אמורים להגיע למרפאת מטיילים ולקבל ייעוץ מהם לגבי החיסונים שעליהם לקבל בהתאם למדינה שאליה הם טסים ובהתאם למצבם החיסוני. עם החיסונים האופציונליים נמנים: הפטיטיס A ו־B, מלריה, דלקת מוח יפנית ועוד.

חיסון נגד שפעת

חיסון זה מוצע בשנים האחרונות מדי שנה, כשבכול פעם משתנה הרכבו בהתאם לנגיפי השפעת שאותם צופים לאותה שנה. החיסון ניתן בקופות־החולים בצורת זריקה או תרסיס לילדים וכן בבתי־הספר.