הדרך לחופה – אינטליגנציה רגשית לא מבטיחה גן של שושנים

מחקר חושף כי אינטליגנציה רגשית גבוהה לא מבטיחה שביעות רצון זוגית. מה כן מועיל? מצב כלכלי, יחסים עם קרובי משפחתו של בן הזוג, אהבה והתבוננות על האחר

חדשות כיפה חייה כהן 21/02/14 11:30 כא באדר א'

הדרך לחופה – אינטליגנציה רגשית לא מבטיחה גן של שושנים
thinkstock, צילום: thinkstock

עוד לא התחתנתם ואתם מחפשים בן זוג עם אינטליגנציה רגשית גבוהה? - חכו - אל תסננו זה לא מבטיח שביעות רצון בינזוגית.

אינטליגנציה רגשית אינה מנבאת זוגיות מיטבית כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה ופורסם בכתב העת היוקרתי .Journal of Family Psychology

ממחקרו החדש של פרופ' משה זיידנר, (מנהל מדעי במעבדה לחקר בין-תרבותי של אישיות ורגש באוניברסיטת חיפה), עולה שאינטליגנציה רגשית לא בהכרח טומנת בחובה הבטחה להצלחה ואושר זוגי. המחקר מצביע על כך שאינטליגנציה רגשית נשארת ברמת הפרט ולמעשה אינה מתורגמת לשביעות רצון של בן הזוג.

המחקר בחן 100 זוגות בשנה הראשונה לחיי הנישואין בגילאי 20-32. הזוגות עברו מבחני אינטליגנציה רגשית. כדי לאמוד את אופן התמודדות בני הזוג במצבי לחץ הדורשים התמודדות זוגית. הנבדקים נתבקשו לדרג כיצד לדעתם הם מתמודדים עם מצבי לחץ, וכיצד מתמודדים בני/ות זוגם. הזוגות נשאלו על צורת התקשורת במצבי לחץ (אם לבן הזוג יש מודעות לתקופות לחץ), ביטויי תמיכה זוגית (אם קיימת תמיכה בבן הזוג), האצלת סמכויות וחלוקה בנטל המשימות (אם בן הזוג ייטול משימות כדי להקל על השני) ועוד.

מהמחקר עולה כי ככל שרמת האינטליגנציה הרגשית של האדם גבוהה, כך עלתה שביעות הרצון שלו מחיי הנישואין. כמו כן, נמצא שבעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה תפסו את יכולת ההתמודדות שלהם עם קונפליקטים, היכולת שלהם לסלוח לבן הזוג בקלות והתמודדות הזוגית המשותפת שלהם ושל בני/בנות הזוג כגבוהה יותר בהשוואה לנבדקים ללא אינטליגנציה רגשית גבוהה.

אינטליגנציה רגשית נחשבת אדפטיבית ופונקציונאלית להסתגל ולבטא באופן אקטיבי לכאורה חשיבה נכונה לפתרון בעיות וליכולת לזהות את רגשותיו ורגשות הזולת. כישורים אלו אמורים לסייע בתקשורת בינאישית גם ברמת הקלט לתפוס את הצרכים של הזולת וגם ברמת הפלט, התפוקה והוויסות והיכולת לתחזק יחסים וכו'.

לדברי פרופ' זיידנר: למרות תפיסתם האופטימית של בעלי אינטליגנציה רגשית את המציאות הזוגית, לא נמצא שום קשר להשפעה על יכולת ההתמודדות הזוגית בפועל, וגם לא על שביעות רצונו של בן הזוג מחיי הנישואין. "רמה גבוהה של אינטליגנציה רגשית מיטיבה עם בעליה בלבד ולא מקרינה על בן הזוג או על אופן ההתמודדות של השניים עם במצבי לחץ. תופעה זו נקראת 'אפקט השחקן', והיא עומדת בניגוד להנחות רווחות עד היום לפיהן יכולת גבוהה של אינטליגנציה רגשית אצל אחד מבני הזוג כן "עוברת" באופן מסוים לשני".

הסבר אפשרי לממצאי המחקר היא נטייתם של בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה להיות מרוצים מעצמם, ולראות מציאות זוגית במשקפיים ורודות יותר. הם יעריכו את המאמץ המושקע על ידם ועל ידי בני זוגם בהתמודדות זוגית כגבוהה, לעיתים אף יותר ממה שהיא באמת. הערכה שעלולה להיות מטעה ואף עשויה להשפיע לרעה על שביעות רצון בן הזוג מחיי הנישואין. נועם ומוחצנות חברתית יתרמו ברמת הפרט ולא ברמת הזוגיות.

מה כן יתרום ליחסים טובים בין בני הזוג?

יש מכלול דברים אובייקטיביים החל מהמצב הכלכלי, היחסים עם קרובי המשפחה של בן הזוג, אמפתיה וכד' ברמה הבינאישית נחוצה האהבה, ההתבוננות על האחר, ההתחשבות בצרכיו, התקשורת הפתוחה, הכבוד ההדדי, החברות העמוקה המאפשרת אינטימיות ביחסים ותורמת לחשיבה הדדית בינזוגית. דרושות התנהגויות "תחזוקה" : לעורר עניין ותשוקה, להביע המון חיבה, הבנה, וכבוד הדדיים.

בעת קונפליקט על בן הזוג להיטיב להפגין תגובות מיטביות. דרושה היכולת לדעת לשים את ההתנהגות במרכז ולא את הזולת במרכז. לא להיות שיפוטיים, להשתמש בהומור, במחמאות, ובמתנות לשבור את השגרה, ולהכניס את מימד ההפתעה שיעורר את הרגש.

בדומה לשירו של אהוד בנאי : היום נעשה משהו בלתי נשכח / שישאיר זיכרון של שמחה מבורך... / היום אגרום לך סוף סוף לחייך] ...] / אעשה את היום למאושר בחייך [...] / אחדש לך חידוש ואדליק לך מבט / היום אבשל לך משהו טעים / אעשה את הכל שיהיה לך נעים / נכון, לא תמיד אני מראה אהבה / אבל היום אני מבקש את הקרבה
היום [...]

חייה כהן - אשת חינוך, אשת עסקים, ואמנית, מחברת הספר 'הדרך לחופה'