תכנון המשפחה: לעיתים ביטולה הוא קיומה

תכנון המשפחה הוא מושג שגור היום בפי זוגות רבים, ורבים מתעסקים בצורות אמצעי המניעה. ד"ר חנה קטן מעלה את השאלות שצריכות להישאל בנושא: האם, לכמה זמן ובאיזה אמצעי, ואיפה דנים על כך? ועושה הפרדה בין תפקידה של ההלכה לתפקיד הרפואה

חדשות כיפה ד"ר חנה קטן 20/01/20 11:00 כג בטבת התשפ

תכנון המשפחה: לעיתים ביטולה הוא קיומה
צילום: shutterstock

בעיניי תכנון משפחה פירושו תכנון משפחה בריאה וגדולה, תכנון שמתחיל עוד מבראשית, שמקפל בתוכו אסטרטגיות שונות רוחניות ופרקטיות, החל בתפילה, והמשך בהתמקדות בהבאת ילדים מתוקים לעולם בבריאות ובנחת. זהו בעצם תכנון משפחה חיובי. אין זה סותר את הצורך הטבעי בהפסקות 'מתוכננות' לפרקי זמן, על פי הצרכים המיוחדים של בני הזוג, על מנת שיוכלו לגדל את המשפחה בשמחה שלמה.

הדיון בעניין אמצעי מניעה, כולל רצף של שאלות: 'האם, לכמה זמן, ובאיזה אמצעי'. אני מופתעת שוב ושוב לשמוע מפי נשים צעירות  שלעיתים קרובות הוא מתנהל על הספסל בפינת המשחקים בין השכנות הצופות בילדים, או תוך כדי ההליכה היומית של זוג חברות. בעיניי, הנושא החשוב הזה הצניעות יפה לו, והדיון בחדרי חדרים בפורום המצומצם של בני הזוג, תוך בירור רפואי והלכתי מתאימים, נראה לי ראוי ונכון יותר.

כאמור - השאלה הראשונה היא 'האם', האם קיים רצון לדחות את ההריון הבא. אם התשובה חיובית, השאלה השנייה תהיה 'לכמה זמן?' ורק אחר כך עולה הדיון 'באיזה אמצעי'. לכל אחת מהשאלות האלו קיימים היבטים רפואיים והלכתיים ורגשיים וזוגיים, ואי אפשר להשיב עליהן כלאחר יד.

לגבי השאלה 'האם'- ברור שיש חובה ליטול אמצעי מניעה אם קיימת סכנה כל שהיא לבריאותה של האשה. גם במצבים של תשישות גופנית או נפשית, או צלקת ניתוחית, נמליץ על כך. ואז, פעמים רבות, נמצא שהאישה דווקא מתנגדת להמלצה הרפואית למניעת הריון. אולי זה סוג של 'מים גנובים ימתקו'. ואולי גם הרצון להיות השולטת על המתרחש בגופה. 

באינטראקציות הזוגיות המתרחשות במרפאתי, אני פוגשת את הרצון של הגבר לעשות פאוזה כנוכח יותר. ברור לי כשמש לאור יום- למה לא נצטוותה האישה על מצוות פריה ורביה. היא הרי לא זקוקה לציווי כזה. הרצון לילד נוסף הוא טבע נשי, מולד, מובנה באישיותה. 

חשוב לדייק את המקום שלנו כמטפלים, עם הרבה ענווה. יש והרב נוטל את מקומו של הרופא. נפגשתי בזה לראשונה לפני שלושים שנה. אז פנה אלי גבר עם פתק עליו מצוין שמה של תרופה למניעת הריון שקיבל מהרב. הוא בקש שאדפיס מרשם לתרופה. הסכמתי. ואז, הבעל נטל את המרשם לידו, והוסיף שאלה: 'ד"ר, תגידי לי בבקשה, האם מותר למנוע הריון לאחר לידה ראשונה'? שאלתי אותו בקריצה: ישמעו אוזניך מה שפיך מדבר?. אתה הולך לרב ומקבל מרשם רפואי, ומהרופאה אתה מבקש עצה הלכתית. בוא תחזיר לי את המרשם, ונסכם שתחזרו שניכם לרב [חשוב שהאשה תבטא בפה את רגשותיה לפני הרב] ותדונו איתו בניחותא על הצד ההלכתי של מניעת הריון במקרה שלכם. ואז, תחזרו אלי, ונחשוב יחד על אמצעי המניעה המומלץ רפואית במקרה שלכם..
הוא חייך קלות, ונראה לי שנכנסו דברי אל ליבו.

לטורים נוספים